Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Gravid & alkohol - Är det ok att dricka alkohol?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav Caroline 26 maj 2007, 12:28

Hej! Tycker inte heller attt man ska dricka,det är en självklarhet för mig. Bara det att jag är i vecka 5 och jag har druckit en gång denna månaden när jag inte trodde jag skulle vara med barn...!! :) Har nu ångest över detta,hur farligt är d? Och har ni vart med om d. (Va inte stup full) Kram,och jag är såå glad att bli mamma i slutet av jan!
Bild
Caroline
Stammis

Inläggav Asa 26 maj 2007, 13:28

Oroa dig inte Caroline, en gång gör ingen skada på din bebis, då det också är tidigt i graviditeten ännu! Det är vad jag tror! :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
Asa
Alltid online

Inläggav Jenny 26 maj 2007, 14:06

Jag håller med om att inte dricka alkohol under graviditeten. Inte ens smaka. Men jag kan känna mig sugen på det där glaset rödvin till maten eller på fredagkväll eller en kall öl en sommarkväll. Sneglar lite avundsjukt på min sambo. Brukar tänka på att jag är väldigt glad och lyckligt lottad att jag är gravid. Och det där glaset kan jag vänta på.
Användarvisningsbild
Jenny
Stammis

Inläggav Lollo25 26 maj 2007, 15:08

Jenny skrev:Jag håller med om att inte dricka alkohol under graviditeten. Inte ens smaka. Men jag kan känna mig sugen på det där glaset rödvin till maten eller på fredagkväll eller en kall öl en sommarkväll. Sneglar lite avundsjukt på min sambo. Brukar tänka på att jag är väldigt glad och lyckligt lottad att jag är gravid. Och det där glaset kan jag vänta på.

Jag vet precis vad du menar har försökt med att om inte jag får får inte du, som en barnunge men det funkar inte han får väll sitta där med sin kalla öl till det grillade köttet! Orättvist :)
Jag skulle aldrig dricka Alckohol nu när jag är gravid, det går inte ihop lixom!
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Inläggav Lollo25 26 maj 2007, 15:10

Oj vad bra jag stavade till Alkohol!!!
Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lollo25
Alltid online

Inläggav Asa 26 maj 2007, 16:08

Jag har inte vågat smaka en droppe sen jag blev gravid, och jag är nog lite avundsjuk på sambon som får! :oops:
Men när jag får så ska jag fira med en kall dricka jag också! :D *Längtar*
BildBild
Användarvisningsbild
Asa
Alltid online

Inläggav Zera 26 maj 2007, 17:34

MissGanja skrev:Jag har druckit ett glas vin eller tagit en öl nån gång då och då när jag var gravid. Jag tycker det där är lite överdrivet. Det är en sak om man missbrukar alkohol, eller dricker ofta helt enkelt. Men i så små mängder.. nää, men rökningen lät jag bli från första sekund jag såg att testet var positivt!

Alkohol är dessutom en naturlig produkt, det är ju gjort på jästa frukter och bär. Att smutta på ett glas rödvin under en hel kväll tycker jag inte är någon stor grej. Men många blir tydligen illamående av bara tanken på alkohol under graviditeten, vissa blir jättesugna på "giftiga" saker och tycker att bensinen luktar gott när de tankar bilen m.m. fast de inte gör det i normala fall. Alla är ju olika.

Det finns inte heller någon som vet säkert att lite alkohol under graviditeten skadar i de små mängderna.

Det där är totlat fel!även om det är gjort på "naturliga produkter" så är det ju inte bra!färska vindruvor innehåller inget alkohol så du kan verkligen inte jämföra!o vaddå överdrivet??inte vill du väl ge din son en smutta vin nu heller??!! :idea: sorry men jag blir så arg när jag hör sånt där!!tur att du slutat röka iaf!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Inläggav sara_and 26 maj 2007, 18:38

Håller med Zera, blir oxå arg. Som sagt var blir alkoholhalten högre i bebin och den blir berusad i ´magen. Skulle du ge din nyfödda en slurp och kommer du även dricka när du ammar. Om du svarar nej på dessa frågor så ska du inte dricka under graviditeten heller tycker jag.

Till alla sugna, finns alkohol fria viner :D till sommargrillningarna
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sara_and
Alltid online

Inläggav Zera 26 maj 2007, 18:40

sara_and skrev:Håller med Zera, blir oxå arg. Som sagt var blir alkoholhalten högre i bebin och den blir berusad i ´magen. Skulle du ge din nyfödda en slurp och kommer du även dricka när du ammar. Om du svarar nej på dessa frågor så ska du inte dricka under graviditeten heller tycker jag.

Till alla sugna, finns alkohol fria viner :D till sommargrillningarna

ja precis!o dom kan man ju kalla "naturliga" :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Inläggav Madde 26 maj 2007, 19:52

Men ni måste väl erkänna att sugen efter allt som är "Förbjudet" bara växer... Har inte kännt något sug efter vin under min grav men nu känner jag att fan vad gott det hade vair med ett glas rött!!!

Men oroa er inte jag tänker oxå på den lille så jag avstår...

Har ni testat några goda alkoholfria drycker som ni kanske kan tipsa om till sommarens grillkvällar!?!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Madde
Alltid online

BF: 100811

Föregående

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm