Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Gravid & alkohol - Är det ok att dricka alkohol?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gravid & alkohol - Är det ok att dricka alkohol?

Inläggav Stina 22 maj 2007, 22:54

Jag tycker det är helt fel att dricka alkohol överhuvudtaget när man vet att man är gravid.

En del dricker lite vin till maten och kanske smuttar på ett annat glas lite senare, allt som de dricker går direkt ner till bebisen.

Så påverkar alkohol bebisen i magen!

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Bellsebubba 22 maj 2007, 22:55

Jag tycker som dig att man inte ska dricka när man är gravid..
Bild

Bild
Bellsebubba
Alltid online

Inläggav Fabi 22 maj 2007, 23:02

sant tycker samma som er man vill ju ha et friskt barn när de väl kommer till världen och inte att den ska ha massa olika komplikationer pga att man inte "sköte" sig under graviditeten hehe
BildBild
Fabi
Stammis

Inläggav Stina 22 maj 2007, 23:05

Exakt, men tror oxå att det är svårt för alla som föder barn för första gången att verkligen inse att det ligger ett barn i magen under graviditeten. Jag har tom svårt att tänka mig nu att jag ska ha barn igen!
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav _CRISTAL_ 22 maj 2007, 23:07

Att smaka tycker inte jag är fel för det är så små mängder alkohol så jag kan inte tänka mig att det skulle skada barnet.
Det är också en kultur grej. I Frankrike säger de max 2 glas vin om dagen (fördelat under dagen tillsammans med mat). Men personligen kommer jag avstå från ALL alkohol, så viktigt är det inte så jag skulle ta chansen att någon skulle hända. Sen hur andra gör är upp till dem men ser jag någon smaka lite vin skulle jag inte höja ögonbrynen.
Skillnad mellan att smaka och dricka!
_CRISTAL_

Inläggav Stina 22 maj 2007, 23:10

Men jag skulle inte bli tillfredställd av att "munja" lite på vin bara för att känna smaken. Ett glas vin vill man väl dricka upp eller?

:) Då avstår jag oxå hellre helt.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav Fabi 22 maj 2007, 23:13

haha de sant varför bli mer sugen om man smakar då e de lika bra dricka nått annats plus så hmm jo de e lite svårt o fatta haha när man e gravid för första gången de tycker jag som börjar fatta de lixom mer o mer för var dag som går men så har man folk i sin omgivning som vet att man e gravid o dem kan ju hjälpa än att inte göra "misstag2 hehe eller?
BildBild
Fabi
Stammis

Inläggav _CRISTAL_ 22 maj 2007, 23:16

Hehe...ja kanske det. Jag kan redan nu känna mig tillfredställd av att bara smaka så jag skulle nog inte ha problem med just det :D

En vän till oss hällde upp lite portvin i ett glas varje dag och sniffade på det. Hon hade en väldigt jobbig graviditet och mådde illa från dag 1. Hon fick nästan läggas in för att hon inte fick behålla maten till sig själv och bebisen. Portvinet var hennes räddning vissa kvällar för att må bättre.
_CRISTAL_

Inläggav Stina 22 maj 2007, 23:17

Nu kan ni läsa om hur alkoholen påverkar barnet i magen överst i inlägget!
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Inläggav Fabi 22 maj 2007, 23:21

det bästa är at skippa alkoholen och rökningen från hela början så slipper man sedan ha ångest om något otrevlig händer.

Varför riskera något så fint man själv har bestämmt att skapa och behålla?
BildBild
Fabi
Stammis

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm