Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Gravid efter en Gastric bypass operation

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Gravid efter en Gastric bypass operation

Inläggav matinkus 05 nov 2011, 16:06

Hej
Jag gjorde nyligen en gastric bypass operation mer exakt snart 2 veckor sedan och jag undrar hur lång tid efter operationen som man måste vänta för att bli gravid. Sjuksköterskorna som jag pratade med på sjukhuset sa helst 1år men jag känner att det är så lång tid tills dess och undrar om där är fler som har samma problem alltså gjort denna operationen och vill ha barn efter eller om ni fått barn efter och hur lång tid efter operationen som ni blev gravida.
snälla hjälp mig, jag vill verkligen ha barn och känns så jobbigt att behöva vänta så länge tills jag kan se ett positivt på ett gravtest.
många kramar Martina
tackar för svar. <3
matinkus
Nykomling

Re: Gravid efter en Gastric bypass operation

Inläggav Stina 10 nov 2011, 23:03

Här är ett svar från vår barnmorska: http://www.minbebis.com/barnmorska_onli ... pass-/3822
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Gravid efter en Gastric bypass operation

Inläggav **Elin** 16 nov 2011, 21:40

Hej!
Jag tror kirurgerna rekommenderar olika. Men fysiskt kan man nog klara av en graviditet efter typ 3 mån(?) dock går man på konstant näringsbrist ändå så det är inte att rekommendera en graviditet före ett till två år sa min kirurg. Barnet tar i vanliga fall det den behöver men som mamma kommer troligtvis du må sämre. Dessutom kanske detta avstannar viktnedgången, som väl är en av anledningarna till att du gjort op:en? Jag kände precis som du, men nu har drygt ett år gått och vi ska börja försöka. Försök fokusera på att få din kropp i balans, gå ner i vikt och bli gravid sen när din kropp mår bättre, måste ju vara bäst både för dig och barnet. Du kommer gå på en resa nu som förändrar ditt liv något otroligt! Lycka till! Hoppas allt går bra hur du än väljer att göra! :) (kan för övrigt rekommendera viktop.org ett forum om operationer där det står mycket om bland annat graviditeter och operationen)
Användarvisningsbild
**Elin**
Stammis

BF: 121001
Status: Gravid

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm