Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Gravid Eller inte?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Gravid Eller inte?

Inläggav wl0676 20 jan 2012, 18:40

plussade i slutet på december
senaste mensen var i november
Ultraljud taget 5.1 och 19.1 men ingenting syns på skärmen
Läkaren tog gravtest igen 19.1 plussade igen
Hcg 13400 vid blodprov 19.1

Vad händer?
skall till läkare igen på måndag för att se.. om inget syns så hamnar jag iväg till ett större sjukhus.

Är så orolig :cry:
Bild

Bild

Bild
wl0676
Stammis

Inläggav PiperH 20 jan 2012, 19:00

Nämnen GUD vad konstigt det låter!!! :roll:

Jag vet inte vad jag ska skriva vännen, men skickar styrkekramar och hoppas du får hjälp att reda ut det där!!

Håller mina tummar!

Kram till dig!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

Status: Mamma till finaste Emil

Re: Gravid Eller inte?

Inläggav Tatyana 21 jan 2012, 02:23

Du kan inte vara mindre gången än beräknat? Jag var på vul vecka 7, då såg läkaren bara en tom hinnsäck. Två veckor senare såg man ett foster med ett tickande hjärta. Om man tittar tidigt så kan det vara så att det inte syns något ännu. Det kan även vara utomkveds, men hoppas inte det.
Hoppas att det går bra för dig.
Bild

ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav vambi 21 jan 2012, 02:36

hej! någon som vet? jag var gravid men fick missfall(bekräftat av BM) hade som mens i december men nu har jag ej haft mens sedan 19december! min fråga är, kan man vara gravid trots MF? låter dumt jag vet, men jag har fått för mej jag hade tvillingar, men jag har ju ej sett nått, och jag har tagit alla tester och inget prov var konstigt, nån mer som har haft samme, alltså menssymtom utan blödning?
vambi
Alltid online

Inläggav anile 21 jan 2012, 12:47

w10676 - jag TROR att 13000 är lågt för vecka tio. Det kan ju helt enkelt vara så att du hade ägglossning senare än dag 14 i cykeln, det är jättevanligt. om du plussade i slutet av december kan du ju ha haft ägglossning i mitten av dec (t ex), vilket skulle göra att du nu är i ca v. 6-7. Då är det inte konstigt alls att inget syns på ultraljud. Som Tatyana skrev är det ju inte omöjligt att det rör sig om ett utomkveds heller, men det är nog bara att avvakta och kolla igen senare. Jag har hört om många som inte sett något vid v 6-7 och senare fått ett positivt besked. Hoppas att samma gäller dig!!

Vambi - det låter ju helt normalt att du inte haft mens sedan 19 dec. det är ju ganska precis en månad sedan. Hur lång är din cykel i vanliga fall? Efter mitt missfall blev min cykel lite längre (första cykeln var ca 6 veckor) och lite mer oregelbunden, det är helt normalt och jättevanligt! Hur menar du att bm bekräftade ett missfall? Om ni kollat med ultraljud borde ju inte tvilling finnas kvar heller. Om du testade positivt vid din graviditet och fortfarande bär en tvilling (vilket ju faktiskt händer) så fortsätter hcg att öka hela tiden ändå och då visar ett graviditetstest med all säkerhet ännu starkare nu, så ta ett nytt test! Om det visar negativt tycker jag att du ska ta upp dina funderingar med en barnmorska. Ring till rådgivningen om du har frågor eller är orolig kring vad som händer!
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav vambi 22 jan 2012, 02:38

hm anile,enligt bm på kk var jag tom men hade något som var fett där inne, och ja, jag testade positivt.hm kanske ska ta upp detta då jag ska träffa en läkare den 31januari, då kanske dom kan ta ett test oxå. jag brukar ha 25dagar emellan blödningarna och som jag kanske har skrivit flera ggr så har den aldrig krånglat, inte ens om jag varit magsjuk eller något, men som sagt, jag har ju inte haft missfall förut heller, inte vad jag vet iaf, men ska prata med dom den 31, det var mamma som pratade tvilling då jag har gått ner i vikt men har mage, och jag pratade med en idag som var i vecka 15 och hon går oxå ner i vikt.och jag kanske bara inbillar mej, men vad ska man tro när symtomen jag hade när jag var gravid fortsätter? även BM på vårdcentralen sa att jag hade haft ett mf då vi kollade upp det i samband med prolactinkollen
vambi
Alltid online

Inläggav stajners 22 jan 2012, 09:25

Vambi, du får bara inse nu att du inte är gravid hur gärna du än vill vara det. Läkarna har ju sagt det till dej så tro på det nång gång. Hade det varit en tvilling så hade de sett det för länge sedan.

Magsjuka gör inte att mensen strular, det har inget som helst med varandra att göra. Magjsuka är en bakterie, mensen styrs av hormoner och ÄL. Ganska stor skillnad. Efter ett MF/MA så kan man få hormonrubbningar och det tar längre tid innan cykeln kommer igång.

Så försök inse nu att du inte är gravid och fokusera på annat i ditt liv som kan ge dej glädje. Spelar ingen roll hur många läkare du träffar, de kommer inte hitta nåt mer foster. Vill inte vara elak men det är sanningen!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav anile 22 jan 2012, 12:52

vambi - jag har tagit mig friheten ätt läsa igenom alla dina inlägg här på minbebis för att få en bättre bild av din situation. Och tyvärr måste jag, likt Stajners, säga att jag vill inte på något sätt vara elak, men jag tror att du mått så dåligt över ditt missfall att du har mycket svårt att släppa tanken på en graviditet.

Du skriver i dina inlägg att bm tagit negativa test (EFTER ditt positiva) och visat med ultraljud att det inte finns något. Då finns det tyvärr ingen chans att du är gravid när det gått så länge efter ditt missfall. Om du hade fortsatt att vara gravid (med en tvilling) så skulle du inte fått negativa test, utan ännu starkare positiva, och det skulle kunna ses på ett ultraljud.

Jag kan inte nog tydligt betona hur vanligt det är att kroppen (hormonerna) förändras eller symtomen upplevs annorlunda efter ett missfall. För mig har det gått ca 1,5 år sedan mitt missfall och jag har fortfarande inte känt mig som innan missfallet. Det du upplever som konstigt nu, är alltså helt normalt!! Du skriver också att du är omkring 40 år, vilket är en tid då det är mycket vanligt att kvinnan upplever förändringar i samband med att fertiliteten drastiskt sjunker. Jag skulle tycka att det var mycket konstigt om en kvinna hade samma cykel och samma symtom mellan 15 och 50 år, det är nog en omöjlighet. Förr eller senare förändras det för oss alla!!! Det du upplever är alltså helt normalt.
http://www.fertilitetsguiden.nu/aboutFe ... 5443402778

Anledningen är just att hormonerna förändras och äggen blir färre och sämre, och det är mer vanligt att kroppen upplevs annorlunda med tiden än att den upplevs som den alltid har varit. Jag vill som sagt inte göra dig ledsen, men kanske skulle det gynna dig att reda ut dina funderingar ordentligt en gång för alla så att du kan gå vidare. Jag hoppas att du snart kan ta nya tag!
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav Blomman83 22 jan 2012, 17:57

Till dig som startade tråden:
Lycka till imorgon!

Det låter ju högst märkligt, och med handen på hjärtat så låter det ju inte helt positivt. Jag tror som någon ovan skrivit att din HCG nivå är låg för den veckan du borde vara i. Jag fick missfall i v 9 och hade då ett HCG på 330000 å nån dag senare 30000. Håller tummarna för att du är gravid men inte så långt gången så de inte kunnat se det på ultraljud tidigare.
Bild

Mf aug-10 (v.9)
MA dec-10 (v.9)
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

BF: 180112
Bor: Greåker

Inläggav vambi 23 jan 2012, 01:40

tack! men vad ska jag tro då när två BM och den på KK säger att min ålder inte alls har nån betydelse alls, utan vill jag ha barn är det inget som hindrar dej, kör på, jag frågade även om det var farligt då jag har lindrig autism och om det var fara för downs syndrom, men det sa kk absolut nej till, men jag vet jag måste tro på det, men jag har ju inget som sagt att jämnföra det med, men om ni säger man känner sej som jag, så är det väl så!
vambi
Alltid online

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm