-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?hej.
har haft lite bruna flytningar sen i onsdags 28/7 i fredags fick jag komma in på gyn-akuten som tur var äntligen så lyssnar dom. där så tickade hjärtat och det mätte 2,8 mm, tänkte inte mer på det var lugn men sen när jag kom hem och skulle läsa gravidvecka så står det att fostret ska vara mellan 7-8 mm? jag vet inte vad ja ska tro lr vad jag ska göra? hade sista mensens första den den 12/6, är det ett missfall på gång och att den inte växer som den ska? hjälp jag är helt förvirrad, haft två tidiga missfall innan denna graviditet...
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?Kan du inte ringa till gynmottagningen och prata med dom? Tror du inte att de hade reagerat om de inte tyckte att allt stämde när du var inne igår för undersökning?
Håller tummarna för dig!
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?man tycker ju det men dom sa ingenting om det.
så jag vet inte alls vad jag ska tro.. men får väl ringa dom och fråga om det är nånting konstigt..
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?nu har jag pratat med dom och läkaren hade inte skivit att det var nånting konstigt, och att hon hade skrivit 2,9 mm.
men jag vet inte känner mig illa till mods ändå, eftersom det står sådär i alla gravidveckor:(
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?Har du varit på inskrivningssamtal hos bm än? Kanske du kan ringa till din mvc på måndag och fråga om du kan få komma på ett vul där redan nu? Ett samtal med din bm kanske kan lugna dig lite?
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?inskrivningen sker vecka 10.
så det blir svårt att få hjälp eftersom dom på gynakuten sa att det är normal stl, bruna flytningar ska ju inte heller vara nå dåligt, men efter två missfall så blir man orolig, men det är väl bara att hålla ut och hoppas på det bästa
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?Förstår att du är orolig. Har du sagt till när du ringde din MVC att du haft missfall tidigare? En kompis till mig hade haft två missfall samt väldigt svårt att bli gravid efter dessa och hon fick ett tidigt VUL i vecka 8 hos sin MVC i Sthlm, just för att hon var så himla orolig.
Sen tänkte jag på att på vissa sidor när man läser om fostrets utveckling så mäter de längd på hela (från topp till tå så att säga) och på andra sidor från topp till rumpa. Det kan inte ha nåt med det att göra i ditt fall då? Försök slappna av så gott det går, försök tänka på att de på gynakuten sa att det var normalt och att allt såg bra ut. Förstår att det måste vara jättesvårt.
Re: Gravid i vecka 7 men fostret är bara 2,8 mm?De mått som står på Vårdguiden stämde aldrig med våran lilla. Vår var alltid lite mindre. Om du t ex tittar på v 6 på vårdguiden och på v 6 på barntotal.se så ser du att på Vårdguiden står det att fostret är 7mm i v 6 och på den andra sidan 2-5 mm i samma vecka. Alla gravidsidor säger olika mått.
När det är så tidigt som du är så räcker det med att befruktningen av ägget skedde några få dagar senare än du tror så skiljer fler mm. Det växer nämligen så himla snabbt så tidigt. Tror det är 1 eller 2 mm per dag det växer så det går ju lätt att förstå att bara ett par dagars felräkning om befruktning kan göra stor skillnad. Jag är övertygad om att de hade reagerat om fostret var för litet men nu gjorde de inte det och det tyder på att allt är i sin ordning. Blödningen du nämner är också jättevanlig. Om du tittar runt här på forumet ser du att jättemånga skrivit om att de har blödningar i början av graviditeten. Jag hade själv det från v 6-11 och var jätteorolig först, gjorde ett par VUL och såg hjärtat slå. Oftast handlar dessa sparsamma blödningar om att slemhinnorna i slidan och livmodertappen är jättekänsliga när man är gravid och man blöder jättelätt. Det är helt ofarligt. Jag förstår att du oroar dig med tanke på tidigare missfall men när man gjrot ett tidigt VUL och konstaterar att hjärtat slår är risken för mf ytterst liten. Försök att slappna av och se till att göra ett till VUL om någon vecka så ska du se att allt är i sin ordning.
8 inlägg • Sida 1 av 1
|