Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Gravid igen men vågar man hoppas?

Nytt försök efter missfall.

Gravid igen men vågar man hoppas?

Inläggav Megan87 14 jul 2010, 06:49

hej

Gjorde igår ett gravtest som visade gravid 2-3 veckor.
skulle haft min mens i lördags 10/7, jag har tidigare fårr två tidiga missfall och nu är jag livrädd att jag ska få det igen, hur slappnar man av?
det känns som om jag torkar mig en extra gång efter varje gång jag kissat:(
det som har varit skönt denna gång är att jag och min sambo inte ens försökt bli gravida, efter 2:a missfallet så sa jag att det får komma när det kommer, jag ville inte hoppas kändes nästan som om jag aldrig skulle bli gravid igen, och nu så är jag det, men jagvågar inte glädjas åt det, har en son som är född 09 så har ju fått barn och varit gravid, men man kan ändå inte släppa tanken kommer detta lyckas.
I vilken vecka kan man slappna av, jag har fått missfall i vecka 5 båda gångerna

hoppas det finns nån där ute som kan dela lite råd:)
Megan87
Stammis

Bor: Enköping

Re: Gravid igen men vågar man hoppas?

Inläggav JessieH 14 jul 2010, 09:14

Jag känner igen mig! Efter 2 missfall så vill man så gärna men man vågar inte hoppas att det ska gå vägen. Jag kan tyvärr inte ge dig några bra råd för jag va så inställd på att det skulle gå åt skogen så inget hjälpte. Tyvärr hade jag ju rätt känsla. :(
Du ska kunna slappna av efter vecka 12 ungefär. Enligt testet är du ju i vecka 5 (4+?).
Försök bara att leva som vanligt fast utan alkohol och annat sånt som kan vara farligt för barnet. Jag håller alla tummar jag har för dig att det ska gå vägen.

Du klarar detta! :) Håll ut!
* Försökt sen sommaren 2009.
* Utredningen säger att det inte är något fel.

Bild

Följ gärna vår resa: http://minbebis.com/blogg/jessieh/
MF 090912 (v 5+3)
MF 100112 (v 6+5)
MF 100513 (v 5+0)
Utomkvedes 120111 (v 5+0)

Ta inte livet för givet, det är alldeles för kort för det.
Användarvisningsbild
JessieH
Alltid online

Bor: Skåne
Status: Vår tur?

Inläggav lipzi_90 14 jul 2010, 11:39

:( det är tråkigt när sånt händer! men jag tror också på att föröska att inte fundera för mkt, utan lev som vanligt. jag tänker mgi att stress kan påverka mf? har ingen aning om om det nu är så men jag har fått för mig det.

Hoppas de går vägen nu! kramar!
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

Inläggav Megan87 14 jul 2010, 11:47

tack så mkt för stödet:)

jag ska försöka att inte tänka på det.
vecka 12 känns långt borta, när jag var gravid med min första son berättade jag för alla på en gång, nu känns det så jobbigt att behöva vänta och vänta, det känns som om jag skulle vara "säker" efter denna vecka då det är då jag fått missfalll innan, men man vet ju aldrig och man kan ju aldrig påverka ett missfall.

när får man hjälp ifrån sjukhus och läkare?
hur många missfall ?

vid mina tidigare missfall så har dom bara sagt ja det är bara att vänta så är det, det är normalt.
så jag bestämde mig för att ringa en privat kvinooklinik dom hjälpte mig på en gång och förstod verkligen mig, dom gjorde ultraljud och visade mig äggstockarna och livmodern, och tog prov på flytningarna, kändes såp bra att få stöd på det sättet, inget såg onormalt ut lr konstigt.
men när är det egentligen onormalt?
Megan87
Stammis

Inläggav JessieH 14 jul 2010, 13:16

Megan87: Det gör mycket om man får rätt bemötande med en gång så vänd dig till de som du känner störst förtroende för. :)
Nere i Skåne får man en utredning efter 3 missfall men den brukar oftast inte ge något. Jag genomgår en sådan nu och det är bara några prover som ska tas. Missfallen ska vara under samma försöksperiod, vilket innebär att om jag får 2 missfall och sen ett barn innan nästa missfall så görs det inget.

Lycka till! Det kommer gå bra!
* Försökt sen sommaren 2009.
* Utredningen säger att det inte är något fel.

Bild

Följ gärna vår resa: http://minbebis.com/blogg/jessieh/
MF 090912 (v 5+3)
MF 100112 (v 6+5)
MF 100513 (v 5+0)
Utomkvedes 120111 (v 5+0)

Ta inte livet för givet, det är alldeles för kort för det.
Användarvisningsbild
JessieH
Alltid online

Bor: Skåne
Status: Vår tur?

Inläggav Tatyana 14 jul 2010, 14:02

Jag har oxå gått igenom 2 missfall, och är nu gravid för tredje gången. Första 12 veckorna var jobbiga, och vet hur svårt det är att slappna av. Tyvärr kan man inte göra annat än att försöka slappna av och inte tänka så mkt på hur lång tid som gått.
Är nu i vecka 17, men är fortfarande lite orolig att det ska hända något. Men jag försöker slappna av och hoppas på det bästa. Händer det något så finns det inget man kan göra ändå. Så försök hålla dig sysselsatt så du inte tänker på tiden så mkt.
Vi är flera som fått 2 missfall men som det verkar gå bra för tredje gången, så håller tummarna att liten håller sig kvar där inne den här gången :D
Bild

ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav infragilis 14 jul 2010, 14:36

Om inga fysiska fel hittats på dig efter missfallen kan du utgå ifrån att det kommer att gå bra. Riktigt tidiga missfall beror nästan alltid på att något gått fel med embryot och att det inte skulle överleva utanför livmodern.
Bara ta det lugnt (lätt att säga, jag vet) och håll i minnet att du är ung och stark och att varje graviditet är unik, och alla blivande människor likaså. :)
infragilis
Nykomling

Inläggav Dimmasimma 14 jul 2010, 14:39

Hej! Grattis!!!!
Jag vet precis hur du känner dej.. Det var med skräckblandad förtjusning som jag konstaterade mitt förra plus. Var glad i det hemska att kroppen stöter ut det iaf. Man måste tänka på att ngt var fel med embryot och det hade inte överlevt utanför din livmoder.. Jag har varit livrädd ex antal gånger under denna grav och vissa dagar känns de bra, andra inte. Man måste försöka tänka framåt och positivt, men jag vet, det är tufft.
MA 10/2 2010 (V11)

älskade Lova född 110127
Dimmasimma
Alltid online

Status: Mamma till världens finaste ..

Inläggav morrolina 15 jul 2010, 16:52

Hej!

Så roligt att du är gravid!

Jag förstår att det känns jobbigt för dig med två tidigare mf och att du är rädd och orolig för att det ska hända igen. Jag har inte själv haft något mf (däremot ett X), men jag tänkte ändå att jag kan dela med mig av några tankar. Det jag tänker är att du kan ringa bm och fråga om vad du själv kan göra för att undvika ett till mf. Jag har för mig att jag läst att sex bör undvikas efter flera mf, men jag är inte säker. Ibland kan det bildas blodproppar i moderkakan som leder till mf och trombyl kan hjälpa mot detta - i så fall behöver det inte vara ett kromosomfel på bebisen om det blir ett mf.

Men en viktig sak som du bör komma ihåg är att mf tyvärr är rätt vanligt. Det kan alltså bara vara otur som gjort att du drabbats två gånger i rad och att du inte har någon ökad risk för mf den här gången.

En annan sak jag tänkte på är att du är gravid och det är fantastiskt! Du skriver att du inte vågas glädjas åt det och det kan jag förstå, men jag undrar om det gör dig mindre ledsen om det ändå skulle bli ett till mf? Spontant känns det, i alla fall för mig, att det skulle göra livet litet lättare om jag kunde njuta en aning av att vara gravid och det lilla livet i magen. Jag förstår att det kan vara svårt att styra känslorna, men det är en tanke.

Hoppas att allt går bra för er och att bebisen vill stanna!
Användarvisningsbild
morrolina
Stammis

Inläggav Megan87 16 jul 2010, 11:45

JessieH : tack för stödet:)
Okej jag bor i enköping å tillhör uppsala län och här får man ingen hjälp alls dom ignorerar än typ.
jag som fått barn tidigare skulle inte få hjälp om jag redan fått barn?
om jag fattade de du skrev rätt?
vad är det för prover dom tar, vad är det lixom som kan vara fel?
Megan87
Stammis

Nästa

< Återgå till Gravid efter missfall

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm