Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Gravid men har gått ner i vikt?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Gravid men har gått ner i vikt?

Inläggav SofieMuller 16 dec 2009, 11:50

Jag är gravid i 11:e veckan och är smal/normalviktig och har alltid varit.

Nu har jag mörkt att jag nästan tappat 3 kilo och känner mig ganska orolig!
Jag har mått illa lite fram och tillbaka men har än så länge lyckats hålla allting kvar i magen.

Jag tycker ju att jag borde lägga på mig vikt nu...

Är detta normalt? Är det fler som har upplevt samma sak?

Jättetacksam för svar!
SofieMuller
Nykomling

BF: 100711
Bor: Malmö

Re: Gravid men har gått ner i vikt?

Inläggav succubusan 16 dec 2009, 12:22

Det är sååå olika från person till person.. bebisen väger typ ingenting än och ligger inte i särskilt mycket vatten samt moderkakan är fortfarande så liten. Ingen fara alls. Finns dom som gått ner 15kg under grav pga att dom tex börjat med morgonpromenader och gått ner i vikt trots att dom varit gravida, inget fel i det så länge man inte bantar.

jag gick sakta upp i vikt till typ vecka 27 kanske då sa det pang (vatten) och jag vägde 87 kg på förlossningsdagen. ett par dar senare vägde jag 73 kg för vattnet försvann.
Bild
succubusan
Alltid online

Inläggav 178anonym 16 dec 2009, 12:44

Jag är underviktig och har alltid varit det. Är nu i vecka 19 och ligger fortfarande ett kg på minus så du behöver inte oroa dig. Bebisen tar den näring de behöver, det är bara du själv som kan känna dig lite dåsigare.
178anonym

Inläggav SofieMuller 16 dec 2009, 13:14

Vad skönt att höra! Tack! :D
SofieMuller
Nykomling

BF: 100711
Bor: Malmö

Inläggav Dannie 16 dec 2009, 21:54

Håller med ovanstående. Så länge du äter normalt så ska det inte vara någon fara. Så där i början brukar det inte hända så mycket.
Men man bör äta lite extra under graviditeten. Första trimestern brukar man säga att det räcker med en extra frukt om dagen.

Läs här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... d/Gravida/

Men som sagt, det där med vikten är väldigt individuellt. Vissa (som jag då) lägger på sig massor av vikt och andra väldigt lite.
Huvudsaken är att du mår bra och att bebisen växer. Det kollar ju barnmorskan. :)
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav Ailenroc 16 dec 2009, 23:15

Jag är en av dom som nästan inte lägger på mig något alls. Jag gick ner fyra kg i första trimesten, gick dock upp dom igen under andra och nu i tredje ligger jag på +4 kg ca.
Men bebisen mår hur bra som helst, blir en "normalstor" bebis (Bm o läkare har oroat sig över att hon kommer vara liten, men inte nu längre :) )
Som sagt, bebisen tar det den behöver, det är en själv som kan känna sig lite mörbultad och seg. Därför är det bra att du ställer en matklocka. Det gjorde jag, jag åt även om jag inte var hungrig (jag har lätt att glömma bort att äta)
Upprepar precis det som alla andra skrivit, men bättre att det sägs en gång för mycket...
Som alla andra skrivit så är ju viktuppgången väldigt individuell
Bild
Ailenroc
Alltid online

BF: 100128
Status: Nybliven mamma

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm