Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Gravid och deprimerad?

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Gravid och deprimerad?

Inläggav BellaSanta 05 aug 2010, 13:05

Hej

Jag är gravid i vecka 8 nu (7+6?) typ och mitt stora problem just nu är att jag är fruktansvärt deppad :( .
Barnet är efterlängtat men det finns problem sedan innan. Jag har haft två missfall (dec-08 samt apr -09), båda i vecka 7-8 tidigare och risken fanns att samma sak sker nu. Jag ska iväg till ett tredje ultraljud på måndag och hoppas jag får se ett tickande hjärta då.
Jag är väldigt trött och orkar inget, tar järntillskott till detta. Äter folsyra och försöker ta hand om mig själv matmässigt d.v.s. inga tunga måltider eller så.
Jag mår bara så dåligt, känner mig gråtfärdig, saknar helt sexlust och livslust. Jag vill mest bara vara hemma och gråta och slökolla på TV tills jag är hjärndöd. Jag känner inte igen mig själv, jag är en livsglad person vanligtvis och jag avskyr att vara sådan här, men det känns inte som att jag orkar något. Jag borde vara glad och lycklig nu, men misslyckas.

Finns det någon annan som varit med om samma sak? Är det humörssvängningar? Jag funderar på att prata med en kurator, vilket jag tänkt göra ändå vid missfall, men just nu känns det bara dumt. Jag är ju gravid, med massa symtom och det såg bra ut på förra VULet förra veckan. Hjälp!
glamouramamama.wordpress.com
Bild
BildBild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Re: Gravid och deprimerad?

Inläggav maria_73 06 aug 2010, 12:42

Jag tror säkert det beror både på hormoner och oro. Jag tycker absolut du ska ska prata med en kurator nu, inte vänta? Varför är det risk att du får missfall nu? Om det är så att du bildar för lite gulkroppshormon när du är gravid kan de tillsätta suppar eller tabletter ( progesteron) som stärker upp graviditeten.
Lycka till!
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav maria_73 06 aug 2010, 12:42

Om du inte får stöd av din barnmorska går det att byta. Det är viktigt att personkemin stämmer.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav LillaKarin81 06 aug 2010, 13:01

Alltid ett första steg att du själv kommit på att du är deprimerad.

Kanske kommer du att må lite bättre efter vecka 13 då missfallsrisken minskar lite?

Men kanske bra att kunna prata med någon redan nu.
LillaKarin81
Nykomling

Inläggav BellaSanta 06 aug 2010, 15:14

Tack för svar, det började kännas bättre igår faktiskt, är fortfarande trött, men sjukskrev mig från arbetet och tar det lugnt i hemmet. Det känns bättre att vara hemma och bara vila mig. Jag ska till VUL på måndag och kommer nog att begära kontakt med kurator oavsett eftersom jag är orolig över missfall. Tankarna på missfall tar över mitt liv och varje toalett besök är laddat med ångest eftersom jag reagerar på allt som är annorlunda, (gula flytningar, blodblandat, ont i magen, inte ont i magen). Ja som ni kanske förstår så styr det hela min tankeverksamhet att fundera på om jag kommer få missfall eller ej.
glamouramamama.wordpress.com
Bild
BildBild

MA dec 08 v7+3
MA apr 10 v 7+6
BellaSanta
Alltid online

Inläggav Vitlilja 06 aug 2010, 19:29

Angående det här att du inte orkar göra något och vill bara gråta och slötitta på tv.. jag var också så en period, fast innan jag blev gravid och det är viktigt att man bryter det så man inte kommer in i det beteendet då det lätt blir värre. Försök gå ut och göra saker, hälsa på folk, göra saker du tycker är kul. Ofta känner man sig inte lika nere då.
Johannesört är bra mot lättare depressioner men tyvärr finns det för lite forskning kring hur det fungerar med graviditet så man avråds från att använda det under graviditeten.
Du kan ju alltid kolla med din barnmorska om kamomill är ok, för det har en lugnande effekt och det kan hjälpa mot oro.

Hoppas det känns bättre snart och hoppas du kan komma undan mftankarna också! Lycka till!
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav annii 17 aug 2010, 19:52

Jag är typ gravid i samma vecka (v8 el v9 nu) och känner precis som du. Ska tilläggas jag haft mkt allvarliga ätstörningar och tvång innan men hanterar det nu. Dock kommer tankarna tillbaka tillsammans m all denna trötthet, gråt och livsleda. Vad ska man göra? Skam skuld oro och ångest för allt.
annii
Nykomling

Inläggav Vitlilja 17 aug 2010, 20:49

Annii: Det enda rådet jag kan ge är att tänka att du vet varför det blir så här. Mycket beror på hormoner och det är en övergående period.
Viktigast är att bryta tankemönstret, att göra saker som gör att man inte tänker "dumma" tankar. Ta kontakt med någon som du kan prata med.
Lycka till!
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav lipzi_90 17 aug 2010, 20:58

tror att de är bvra att du bearbetar MF endå, trots att du nu är gravid . jag vet hur de är att vara dep. då jag själv har varit de innan grav. och har perioder då de återkommer. jag har fått jättebra kontakt på sjukhuset (varity på spec. mödravården och pratat med en bm) och bup kan hjälpa till om man har risk att inte riktigt lyckas knyta ann till bebisen. Så sök hjälp, tror att de är viktigt flr dig, att du ska få må bra i graviditeten för den kan bli nog så jobbig med alla krämpor!
SthlmsmammanTerese.blogg.se
lipzi_90
Alltid online

BF: 100825
Status: Froststedts.blogg.se

< Återgå till Första trimestern

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm