Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Gravid, och jätterädd

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

Gravid, och jätterädd

Inläggav tantsmuldeg 24 jan 2012, 04:31

Hej på er alla. Jag är ny här och detta blir min första tråd..

Plussade för ungefär en vecka sedan och har under den tiden pendlat mellan skräck och förtjusning. Jag vill ha barn, eller, jag har alltid trott att jag vill ha barn (första) , men nu tampas jag med rädslor för precis allt..

kommer jag bli en bra mamma..kommer jag fixa förlossningen.. kommer jag att klara av omställningen.. :cry:

Jag är så himla rädd och tänker, ska jag ändra mig, ska jag göra abort? Nej då det vill jag inte heller, men det känns samtidigt som om det skulle vara så.."enkelt", inte behöva förändra någonting (dock psykiskt skulle det nog knäcka mig totalt och nej, det är egentligen inget alternativ)

Är det normalt att vara så rädd???

Magkatarr gör säkert sitt till, jag blir nervös att jag ska gå runt och må apa hela graviditeten. Lika orolig är jag att få missfall.

På vilket ben jag än står, så är jag rädd....
Tips någon, är det normalt, kommer jag att komma över det tror ni? *hoppas*
tantsmuldeg
Nykomling

Re: Gravid, och jätterädd

Inläggav Vitlilja 24 jan 2012, 06:44

Jag känner igen de där frågorna, för mig dök de inte upp fören några veckor innan förlossningen men det var lika jobbigt då.
Jag rekommenderar att du pratar med mvc om det hela, de har kuratorer knutna till sig som du kan få tid hos.

Det är bra att prata om sin oro.

Och du kommer bli en bra mamma, du kommer fixa förlossningen och man klarar av omställningen.
Det finns hjälp att få, i värsta fall kan dom göra kejsarsnitt om det skulle gå dåligt och omställningen kan ta tid att vänja sig vid.

Det du upplever är helt naturligt men det är ju lika jobbigt för det att gå omkring och fundera, oroa sig och vara rädd.

Nej, ta upp det hela med mvc-de kan hjälpa dig, de gjorde de där jag gick iaf^^

Grattis och lycka till!
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav naellie 24 jan 2012, 08:46

Ja det är fullt normalt att vara orolig. För allt. Och det sägs att den oron aldrig släpper. Och det stämmer nog. Men det ska inte vara en oro som är så påfallande att den påvekar ens liv. Det är nog bra om du får prata igenom situationen och verkligen få sätta fingret på vad det är som får dig att må så dåligt. Kuratorerna på mvc brukar vara kanonbra.

Och som Vitlilja skriver så kommer du att klara både graviditet, förlossning och att bli mamma galant. Vi är programmerade till det. :)

Grattis och lycka till!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav CeciBon 24 jan 2012, 13:52

Du är helt normal!

Jag är själv likadan, fast min oro gäller tvåan. Kommer jag räcka till för båda, tänk om barnet är sjukt etc etc.

Jag tror personligen, att bli gravid startar en massa processer. Man är tvungen att se saker i vitögat som man tidigare kunnat ignorera, även gällande den egna barndomen och uppväxten. Många av mina vänner har upplevt det samma.

Hoppas du har en bra bm. Prata med henne!
Och du, allt kommer gå bra! Det är skitkul att ha barn!

Kram.
Användarvisningsbild
CeciBon
Stammis

BF: 120825
Bor: Utomlands
Status: 2:an på väg! :-)

Inläggav tantsmuldeg 24 jan 2012, 21:18

Tack för alla fina ord, jag hoppas att jag kommer bli en bra mamma! Jag ska ringa BM imorgon och kanske få fason på tankarna. Kan väl tänka mig att det är normalt att allt ställs på sin kant då man helt plötsligt fattar vad det innebär. Återigen tack tjejer!
tantsmuldeg
Nykomling

< Återgå till Nykomling

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm