Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Gravid och precis fått nytt jobb!

Här träffar du andra unga gravida!

Gravid och precis fått nytt jobb!

Inläggav Devine 10 okt 2008, 06:58

Hej,

Jag har precis fått reda på att jag är gravid. Jag har inte varit hos barnmorksan än men efter mina egna beräkningar måste jag vara i vecka 5-6. Jag är jätteglad. men problemet är att jag har precis fått ett nytt jobb som butiksbiträde på Zara. Började nu i måndags.
Det är en provanställning som löper fram till april. Min fråga är när ska jag berätta för min arbetsgivare att jag är med barn? kan de sparka mig om jag gör det? Jag är jätte rädd.

Hälsningar
amanda
Devine
Nykomling

Re: Gravid och precis fått nytt jobb!

Inläggav Sara26 10 okt 2008, 07:51

Enligt lag tror jag inte att du behöver berätta det förrän två månader innan BF, tror jag. Men vid det laget syns det ju så tydligt ändå. :) De har absolut ingen rätt att sparka dig för att du är gravid, det är diskriminering och kan anmälas till JämO. se följande länk: http://www.jamombud.se/arbetslivet/exempelpamissgy.asp

Dessvärre kan de avskeda dig ändå och skylla på andra orsaker. Det kan vara svårt att påvisa att det är pga. graviditeten. Men de flesta arbetsgivare är faktiskt tillmötesgående i dessa frågor så njut av ditt nya jobb. Grattis!
Bild
Användarvisningsbild
Sara26
Alltid online

Inläggav Fairydust 16 jan 2009, 17:32

jag fick reda på att ja va gravid redan samma dag som jag började mitt jobb.
ja berättade inte direkt för min arbetsgivare utan jag väntade till de kritiska veckorna var över. ja hade oxå provanställning i sex månader.
hon blev väldigt glad för min skull.

vänta annars med att berätta tills den kritiska perioden e över..
Fairydust
Nykomling

Inläggav Stina82 17 jan 2009, 13:10

Kort och koncist: Graviditet är inte ett godtagbart skäl för att säga upp en anställd, reglerna för hur man får säga upp en anställning är ganska konkreta. Däremot kan arbetsgivaren välja att inte förlänga din anställning efter att provanställningen går ut, av olika skäl.

Du kan gå in på http://www.riksdagen.se -> lagar -> svensk författningssamling och söka på LAS/lag om anställningsskydd. Tror provanställning finns med bland de första paragraferna.

Lycka till! :D
Bild

Bild
Stina82
Alltid online

BIM: 100925
Status: Gift

Inläggav grodan 17 jan 2009, 14:06

Jag fick nytt jobb igår! Trots graviditet och jag ska ha i juli.... Men jag sa som det var eftersom det syn...
Men du som börjar på ett nytt ställe och kommer ha provanställning under de första kritiska veckorna kan ta det väldigt lugnt med att säga något. Jag förstår att butik är väldigt "medvetet" arbete runt utseende etc. Så jag hade tagit det väldigt lugnt med att berätta, men du kanske ska ta det lugnt med att berätta för kollegorna också, så det inte kommer fram ändå...
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav bebispåväg 16 jul 2011, 16:14

Sitter i precis samma situation. Vi planerade för bebis i höstas men efter ett missfall, bestämde vi oss för att vänta ändå. Nu har vi bokat resa, ska flytta till en större lägenhet och jag har fått ett nytt jbb ohc börja 1 september. Fick idag reda på att jag är gravid i vecka 6. I och md ett nytt jobb, känns det väl inte direkt bra att det kom nu. Även om jag är glad för det. Min sambo verkar däremot luta åt abort, då han vill ha barn om två år ungefär, då vi kommit in i ekonomin lite bättre. Men abort är inte så lätt som det låter! Och jag är inte alls sugen på det för fem öre. Det enda jag tänker på är vad min blivande chef kommer att säga....:(
Bild

Bild

MF 30/11 2010 v. 8 (7+0)
bebispåväg
Stammis

BF: 120313
Bor: värnamo
Status: Sambo

< Återgå till Ung och gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm