Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Gravid plus bandy

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

Gravid plus bandy

Inläggav cem22 02 feb 2010, 16:08

Behöver lite råd...
Jag går in i 6:e graviditetsveckan idag och har lite funderingar angående träning. Jag spelar bandy och tränar fyra gånger i veckan plus match. En del studier menar att hög puls är skadligt för fostret medan andra menar att det är inte så farligt. Vad tror ni? Finns det någon mer som håller på med bandy/innebandy/fotboll eller liknande? Hur tänker ni?
Skulle gärna spela klart säsongen (ca 6veckor kvar) så länge jag mår bra, men vill inte skada den lilla på något vis!
En liten Isac född 101009

mf v.4+6 augusti 2011
cem22
Stammis

Re: Gravid plus bandy

Inläggav cem22 02 feb 2010, 16:09

Hmmm, nu var jag en vecka i förväg. Går in i femte veckan idag! :lol:

mf v.4+6 augusti 2011
cem22
Stammis

Inläggav Lilja74 02 feb 2010, 17:31

Hej! Nej - du går in i sjätte veckan idag :) Grattis!
Jag tränade väldigt högintensivt innan jag blev gravid - dock löpning, men ofta med en puls omkring 155-160 när jag sprang. Sprang ca 3-5 mil i veckan. Men så läste jag att för hög puls inte är bra, så man ska hålla sig max mellan 140-150 för att barnets syretillförsel ska vara optimal. Därför var jag tvungen att sänka min intensitet rätt mycket. Sen i v. 7 ungefär kom en helt sjuk trötthet som gjorde att jag knappt orkade ge mig ut och springa, jag föredrog att sova när jag egentligen brukar träna... Nu i v. 17 har jag återfått viss ork och tar mig en löparrunda ca 2 ggr i veckan, varierar med spinning, samt styrketränar. Har pulsklocka på mig och går inte över 150.
Jag var dock väldigt orolig för missfall första 12 veckorna, så därför kändes det bra att inte träna så mycket då (sprang kanske 30 minuter en gång i veckan på 9-10 km/h fart). Men du kanske inte är så orolig för missfall - för träning ska ju inte öka risken enligt de flesta studier som är gjorda. Det man kan vara rädd för med innebandy är väl att du kan ramla och dunka i magen... eller få ngt slag mot den... verkar inte som att jag har svar på din fråga om innebandy - men jag skrev i alla fall om min träning under de första veckorna.

Skriv och berätta hur du fortsätter med träningen - kul att ha ngn som tränar att prata med - verkar inte vara så många som är träningsfanatiker här ändå...Lycka till :)
Lilja74
Alltid online

Inläggav laisa86 02 feb 2010, 17:47

Barnmorskan sa till mig att man får ligga med en puls på 140-150 i max 20 minuter, sen har man sett att syretillförseln till bäbisen försämras och då måste man ta en paus.

Men när det gäller bandy, så skulle jag inte våga fortsätta spela. Du kan ramla på isen med magen först, du kan få en boll i magen och du kan krocka med ngn. Så jag skulle då inte våga, men det är ngt du själv måste avgöra.
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav Lilja74 02 feb 2010, 18:05

Men i boken "stark, glad och gravid" står det att man kan träna konditionspass som är 30-60 minuter, 5 ggr/vecka, med puls 140-160. Om man ser till att ha ätit bra innan och äter ordentligt efter, dricker regelbundet under passet, samt självklart sluta om man inte känner sig bra. Den boken är ju skriven av professionella personer som studerat allt som forskats om träning under graviditeten senaste åren.
Men bandy som du säger kan medföra vissa risker... det står i boken nu när jag kollade där att t.ex. bandy och innebandy hör till de sporter man bör undvika eller anpassa.
:)
Lilja74
Alltid online

Inläggav Jolly 02 feb 2010, 22:23

Skulle jag vara du skulle jag spela klart om jag månde bra. Du har ju inte heller hittat något vetenskapligt belägg för att du skulle sluta.
Jag resonerar att mår jag bra mår bebisen bra. :D
Bild
Bild
Jolly
Stammis

BF: 100703
Status: Gravid

Inläggav cem22 02 feb 2010, 23:42

Tack för alla svar. Just fall, slag, bollar i mage med mera är jag inte så orolig för då fostret ska ligga väl skyddat de första tolv veckorna och så mycket längre än så har jag inte tänkt spela. Det är mest pulsen jag är orolig för. Ska till barnmorskan för första gången i morgon så kommer nog bombardera henne med frågor! :)

Just nu känns det mindre kul att träna när jag åker runt och tänker på den lilla och oroar mig för om jag tränar för hårt. Gjorde nog en ganska dålig träning idag. :roll: Funderera på om jag borde berätta för tränarna, men det känns lite tidigt än...
Kanske skulle testa med pulsklocka nästa träning för att se hur hög pulsen är och hur länge den är just så hög?

mf v.4+6 augusti 2011
cem22
Stammis

Inläggav Aurora 03 feb 2010, 10:05

Jag spelade fotboll när jag blev gravid men slutade direkt just eftersom det är en av de sporter som verklgien riskerar att skada fostret. Jag skulle inte spela, inte ens fram till v 12 om jag vore du - en onödig risk helt enkelt...

Det är ju ungefär som att ta ett glas vin i början och hävda att det troligtvis inte skadar fostret...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121106

Inläggav cem22 03 feb 2010, 23:12

Har pratat med barnmorskan idag och hon ser ingen som helst anledning till att jag skulle sluta träna och spela bandy än. Jag ska lyssna på kroppen säger hon. Med andra ord kommer jag att träna på som vanligt och märker jag att jag blir ovanligt trött och sliten så får jag dra ner lite på intensiteten och kanske vila i en del jobbigare övningar helt enkelt. Ska även investera i ett suspensoar! :lol: Finns faktiskt sånna för tjejer oxå, många av de yngre i laget som har det så jag får väl hoppa på den trenden jag oxå! :D

Lilja74: Håller med, verkar vara lite dåligt med träningsfanatiker på det här forumet! Skriver gärna och diskuterar lite träning! :)

Aurora: Att jämföra bandy med att dricka vin tycker jag nog är att hårddra det hela. I mina ögon sett så ligger fostret såväl skyddat de första tolv veckorna att risken för att yttre våld skulle kunna skada fostret är väldigt liten. Då ska det vara en riktigt kraftig smäll och jag kan inte ens minnas att jag har fått nån sån smäll nån gång. Då anser jag att jag lika gärna kan halka i detta vinterväder och ramla och slå mig eller något liknande. Och bortser man från yttre våld så är bandy inte annorlunda i intensitet än vad annan lite tuffare motion är. Jag skulle aldrig ta ett glas vin nu, men tränar, det gör jag med gott samvete. :)

mf v.4+6 augusti 2011
cem22
Stammis

Inläggav Lilja74 04 feb 2010, 06:41

Kul Cem22. Jag hade nog gjort detsamma. Jag skulle ha kört ett spinningpass igår, men har varit förskyld så nu blir det kanske träning idag istället. Känner mig tillräckligt bra för att styrketräna i vart fall. Lycka till:) Kul med suspensoar!!! Haha;)
Lilja74
Alltid online

Nästa

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm