Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

gravid trots cerazette och akut p-piller - HJÄLP?!?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

gravid trots cerazette och akut p-piller - HJÄLP?!?

Inläggav masod 24 feb 2011, 02:07

Godkväll på er alla!

Har nu några funderingar som jag verkligen hoppas att någon kan hjälpa mig med. Har ätit Cerazette i snart ett år nu, och klantiga som jag och min sambo var så glömde vi helt och hållet bort pillret på vår förlovningsdag, och kom på det när vi skulle ta pillret dagen efter. Tog då två cerazette och ett akut p-piller.

Nu har det gått 8 dagar sedan detta och jag har haft värkar som liknar mensvärk. Jag har inte haft mens sedan jag började med cerazette heller, så är inte säker på när det är dags att kolla med graviditetstest. Men eftersom jag haft så ont och att jag inte fått någon blödning så tog jag ett test ikväll (clearblue) och det visade sig nästan på en gång ett svagt svagt streck. Efter några minuter var man tvungen att hålla det i ett visst läge för att se.

Det jag nu är osäker över är att strecket är mycket mycket smalare än det "vanliga" strecket, och i bruksanvisningen står det att strecken ska vara ungefär likadana. Är det något lurt med testet eller spelar tjockleken på strecken egentligen igen roll?

Är tacksam för all hjälp ni kan ge!!
masod
Nykomling

Re: gravid trots cerazette och akut p-piller - HJÄLP?!?

Inläggav Floosie 24 feb 2011, 03:55

Tror inte tjockleken spelar ngn roll. Ta ett test om 2-3 dagar för om du e gravid så har ditt HCg blitt högre. Men om du e orolig prata med en barnmorska på MVC eller på ungdomsmottagning beroende på hur gammal du e
Bild
MF Mars 2008
MF 16 Februari2010 ca v.5-6
MF 2 September 2010 ca v7

Sophie Andrine Änglabarn
Sarah Louise 110919 - 120310
Floosie
Alltid online

Inläggav masod 24 feb 2011, 13:31

Tack så mycket för ditt svar!

Jag ska nog kolla igen på lördag eller så, då har det gått ett litet tag, fast det känns ändå som att det kanske är för tidigt ändå. Har läst någonstans att man ska vänta tre veckor efter att man tagit akut p-piller.

Jag borde nog kontakta någon ändå, för jag vet inte hur man gör med Cerazette. Ska man sluta äta så fort man tror att man är gravid eller fortsätter man tills man vet säkert? Jag tycker det känns osäkert att äta hur som helst, men jag har ingen aning om det skulle påverka graviditeten på något sätt. Någon som varit med om något liknande? Det här är så förvirrande :(
masod
Nykomling

Inläggav Floosie 24 feb 2011, 14:35

Om du tror att du e gravid så ska du sluta äta p-piller för det kan ska fostret
Bild
MF Mars 2008

Sophie Andrine Änglabarn
Floosie
Alltid online

Inläggav Stina 24 feb 2011, 21:06

Det är nog bäst att avvakta med dem och ta kontakt med barnmorska. Lycka till!
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav masod 25 feb 2011, 16:54

Tack, då vet jag! Jag slutar genast att ta Cerazette, har dock inte fått tag i någon barnmorska än. Har dock kollat med tre olika graviditetstest och alla visar ett jätte svagt streck, i vissa vinklar, men det finns där. Även min sambo ser, så jag vet att jag inte inbillar mig. Det kan väl knappast vara fel på tre olika test?
masod
Nykomling

Inläggav noodi 25 feb 2011, 18:05

Det går ju ringa 1177 för rådfrågning, o dom kan ju delegera dig vidare :-) Ett plus är alltid ett plus dock.
Användarvisningsbild
noodi
Alltid online

Inläggav Floosie 25 feb 2011, 20:13

Låter konstigt om det skulle vara det. Du kan ju prova med ett digitaltest, då står det ju om du e gravid eller inte
Bild
MF Mars 2008

Sophie Andrine Änglabarn
Floosie
Alltid online

Inläggav masod 28 feb 2011, 19:52

Ringde 1177 i fredags för att höra lite, sköterskan jag fick prata med då sa att eftersom jag missat ett piller och tagit ett akut-piller så är mina hormoner lite "hursomhelst" och tyckte därför att det var konstigt att det visade sig så snabbt på graviditetstesten. Men jag har kollat tre olika test och alla visade något, akut-piller kan väl knappast göra så att det blir positivt? Har då aldrig haft det problemet förut.

De senaste två dagarna har jag haft en kraftig mensvärk, men ingen mens har kommit, har dock fått lite brun/rosa-aktiga flytningar. Kan detta vara ett tecken på mens? kanske är det missfall och har hört talas om "nidblödningar", hur vet man vad som är vad?

Kan inte ta test förrän den 11/3, men kan knappt hålla mig. Om jag fick streck för flera dagar sedan, borde det inte vara iaf lite starkare nu?
masod
Nykomling

Inläggav Floosie 01 mar 2011, 19:14

Jag vet inte hur det e med akut-piller. Har aldrig tagit dem.

Om jag kommer ihåg rätt så kan man få en nidblödning när ägget fäster sig, men är inte helt säker. Har du haft bruna/rosa flytningar innan mens förut? Bruna flytningar är ju gammalt blod, rosa flytningar är färskt blod.

Jo det borde vara det, men kan oxå vara så att du har lågt HCg värde. Att det kan ta en stund tills det blir starkare. Men du kan ju försöka få en tid hos en bm så kan dem ta ett test
Bild
MF Mars 2008

Sophie Andrine Änglabarn
Floosie
Alltid online

Nästa

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm