Gravid v 7.. VUL ?

Frågor och tankar om bebisen i magen. Ladda upp din ultraljudsbild här

Gravid v 7.. VUL ?

Inläggav vembryrsig_ 31 okt 2009, 18:31

Jag är gravid i vad jag tror är v 7.. Minns inte exakt när jag hade mensen senast men har fått ett plus o borde vara i ungefär 7e veckan..
När gör man första vul ?
Har hört att vissa har gjort VUL redan i v 7-8 ?

Kan man se bebisens hjärta slå redan då eller måste man vänta längre för att se det ?
Hörde om nån som sett bebisens hjärta picka i v 7 men.. Det kanske inte hör till vanligheterna att man ser hjärtat så tidigt ??
vembryrsig_
Alltid online

Status: Förlovad, Sambo o Gravid

Re: Gravid v 7.. VUL ?

Inläggav Piillaan 31 okt 2009, 18:57

Hm, vad jag vet så är det olika med om man får göra VUL eller inte. Jag fick tex inte göra det och vet att det är många fler som inte heller fick det. Utan att man får vänta till vecka 18 ungefär då vanliga UL är.
Men det beror väl lite på vart man bor kanske och sådär :)

Det där med hjärtat tror jag är olika, man kan se det i vecka 7 men att dom inte kan garantera det. Det är iallfall vad jag har hört :P

Hoppas någon som vet lite bättre än mig svarar så du kan få lite mer "ordentliga" svar. Kram :)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav vembryrsig_ 31 okt 2009, 23:09

OK..
tack för ditt svar :)

jag har däremot gjort ett VUL förut under en graviditet när jag var i v 10-11 nån gång.. slutade dock i sent MA typ i v 16..

Jag ska iaf gå till MVC o be att få göra ett VUL, undrar vad det beror på varför vissa får göra så tidigt o andra får vänta så länge som till v 18 ?? jag har även varit gravid en till gång o då fick jag ett mf men då var jag i v 9 tror jag när jag gjorde VUL..

men vet inte hur det är med v 7 men förhoppningsvis kanske jag får göra ett vul iaf :)

ingen av tidigare gångerna har jag iaf fått se hjärtat slå =/
så vad jag har erfarenhet av så kan kan man inte se hjärtat slå då, det är därför jag är så fundersam över varför andra har sett hjärtat redan då.
Men det är ju olika från graviditet till graviditet också naturligtvis. :)
vembryrsig_
Alltid online

Status: Förlovad, Sambo o Gravid

Inläggav stajners 01 nov 2009, 10:57

När du fått två missfall innan så kan du säkert be om att få göra ett VUL med tanke på att din oro (antar att du är orligt för missfall igen).
Men det är som sagt inte säkert att man kan se hjärtat slå så pass tidigt och att man blir extra orolig istället. Hjärtat börjar ju slå redan på dag 22 men sen behöver man ju inte kunna se det så pass tidigt som i v 7.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Piillaan 01 nov 2009, 16:54

Jag tror som stajners. Om du haft två missfall tidigare så bör du nog få göra ett VUL så att du får veta att allt står rätt till :)
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Inläggav mikki86 04 nov 2009, 13:49

jag gjorde ett ul i v 8+4 och vi kunde se det lilla hjärtat slå då iallafall.
Våra älskade barn

Bild

Bild

Bild
mikki86
Stammis

BF: 150412
Bor: Skanör

Inläggav Lilo75 04 nov 2009, 17:48

Jag ska på vul i v.7+3...bokade privat, kostar 300:-
BildMake an ovulation ticker

Ma 24/11-09 v9+2, dött v.9+
Användarvisningsbild
Lilo75
Alltid online

Inläggav tiia 04 nov 2009, 17:59

I min förra grav gjorde jag UL i v.6,då såg man ett hjärta slå. Nåt VUL har jag inte gjort så tidigt,men man kan säkert se det i v.7 då.

Jag fick ett tidigt UL i denna grav i v.12,jag bad om det hos BM eftersom jag va orolig efter tidigare missfall. Och det är olika vart i sverige du bor o vilken BM du har om du får gör det innan v.18 eller inte.
Bild
tiia
Alltid online

BF: 091214

Inläggav ensomlängtar 06 nov 2009, 16:25

Ska få göra ett UL (ej VUL) i v 8+2, privat, kostar 500:-. Tycker absolut att man ska försöka få en tid om man är orolig. Sist hann jag gå på inskrivning och boka in en massa tider för KUB, UL och BM-besök innan mitt missfall några dagar senare. Detta vill jag INTE vara med om igen. Graviditeten blev så verkligen iom inskrivningen. Även om ett UL i v 9 inte är någon garanti för att allt kommer att gå bra, så känns det mycket tryggare och det mesta av den känsligaste perioden är över.
Bild
Bild
Bild
ensomlängtar
Alltid online

BIM: 120729
Status: Förhoppningsvis snart mamma till två!

Inläggav laisa86 08 nov 2009, 01:12

Jag gjorde mitt VUL i vecka 7 och såg ett hjärta som pickade på :) då sa läkaren som gjorde vul att han såg att det inte var hjärtats "maxhastighet" och han sa att på några dagar kommer hjärtat slå som max :)

Jag fick göra ett vul för att jag inte hade några symtom, jag ringde till gyn och sa att jag har inga symtom, att det är första grav och vill hemskt gärna ha ett vul och hon bokade in mig på ett inom en vecka :) vet annars inte hur det är med vul här i landstinget, men jag tror att jag fick det för att jag lät orolig. Så låt lite orolig när du bokar :wink:
Läs om Knut, Agnes och Williams vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 131029
Status: Knut, Agnes & nr3 i magen

Nästa

< Återgå till Bebisen i magen & ultraljud

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm