Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Graviditet och rökning

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Re: Graviditet och rökning

Inläggav chilli 11 dec 2011, 21:03

Undrar ni mer så hittade jag denna avdelning, Fråga Doktorn:

http://www.visir.a.se/fraga-visir/fraga-doktorn/
chilli
Alltid online

Status: Älskar mitt <3

Inläggav louham 16 dec 2011, 13:31

NaknA skrev:Jag är gravid o röker 5 till 10 cigg per dag. Har dock tänkt sluta inom en snart framtid.

Om det nu är så farligt hur kan de fortfarande vara lagligt för en gravid kvinna att röka om de nu är så farligt... Borde det inte vara rikshöga böter på om en gravid kvinna står o röker och polisen ser det???
O om de nu är så farligt varför finns de ingen statistik på HUR farligt det är och hur många % av alla barn som dör osv. p.g.a mammans rökning?
O när inte ens barnmorskorna kan dela ut information om hur farligt de e...

Om de nu vore så farligt varför är det inte mer forskat på de och vart är dom statistiska siffrorna?????!!!!

Jag har precis läst igenom tråden och fastnade för detta inlägg, för det kan vara något av det mest provocerande jag har läst. Jag vill absolut inte smutskasta någon utan belysa en viktig fråga!

För det första så är det inte samhällets ansvar att se till att du gör det som är bäst för ditt barn utan det är ditt, ingen annans. Och tro mig det är inte att röka om man är gravid. Samhället kan inte vara någons barnvakt och tycker man det kanske man ska reflektera över sin mogenhet i sitt eget barnaskaffande.

Men om man nu ändå ska gå emot den ståndpunkten så pratas det ju nu om allmänna rökrutor, alltså att det ska vara förbjudet att röka på andra platser förutom dessa och då kanske man ska reflektera ännu en gång över hur skadligt det faktiskt kan vara att röka när man är gravid.

Dessutom har det gjorts studier på hur farlig passiv rökning är, tänk då hur det kan påverka ett liv som faktiskt lever inuti dig!

Det finns absolut statistik och forskning på att det är farligt att röka som gravid och att det påverkar fostret negativt. Här är några länkar;

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Li ... gor/Tobak/

http://www.barntotal.se/aktuellt_gravid ... dade_barn/

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=11132

http://www.minbebis.com/roker_under_graviditeten.html

Där här du både risker med rökning under graviditeten och statistik.

MEN! Nu är ju detta inlägg som jag citerar relativt gammalt och jag är övertygad om att du har slutat eller hann sluta som du skrev? I sådana fall, all cred till dig!:)
louham
Stammis

BF: 120521
Status: Nybliven mamma :D

Inläggav anile 16 dec 2011, 14:41

Det förvånar mig att den här debatten ens finns kvar 2011...

Dom som ifrågasätter det här vill bara ha en ryggdunk av likasinnade och hjälp att bortförklara sitt beteende.
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav Vitlilja 16 dec 2011, 19:28

Jag tycker att den statistik och forskning som finns och görs inom detta område bör förmedlas bättre till gravida som räcker. Tycker inte att det räcker med en liten broschyr och ett "ajjabajja" från barnmorskan.. Jag tror inte heller att det finns tillräckligt med avvänjningshjälp för blivande mödrar heller. Detta är ett område det behövs större kraftansträngningar inom.
Min bonusmor blev rökfri genom hypnos och min mamma blev snusfri genom akupressur.
Varför inte försöka erbjuda alternativa behandlingsmetoder mot detta beroende? Varför gör man inte mer för de som vill sluta röka/snusa?
Jag menar, ett beroende är iaf ett beroende och det är ju i regel riktigt svårt att bryta så varför inte erbjuda bättre hjälp till den som vill/behöver? Nikotinhjälpmedel i all ära men för vissa funkar det inte, eller så är det direkt olämpligt(som i en graviditet) så det behövs fler alternativa sätt.
Bild
Vitlilja
Alltid online

BF: 110121
Status: Mamma till Alina<3

Inläggav andreasmittallt91 25 maj 2012, 05:55

Jag röker ca 4-6 cigg om dagen det är lite varierande. Beroende på om jag är väldigt trött och går och vilar vid jämna mellanrum.
Min barnmorska blev stolt när jag sa hur mycket jag drog ner från.
Jag rökte nog mer än en halv ask om dagen innan och nu röker jag ca 6 cigaretter om dagen.
Försöker hålla mig till 4 men det kan va svårt.
andreasmittallt91
Nykomling

Föregående

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm