Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

Graviditet och rökning!

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Graviditet och rökning!

Inläggav Danem 21 mar 2010, 15:27

Du som röker när du är gravid, hur tänker du?
Varför utsätter du ditt barn för fara?

Om man fortsätter röka trots att man är fullt medveten om att man är gravid är man inget annat än självisk, alla ursäkter är dåliga för det finns inga ursäkter som godkänner rökning!

Vem är det som får ta smällen av rökningen?
Jo, ditt barn när det är fött. Då är det det oskyldiga barnet som blev ofrivilligt rökare under tiden i magen som får utstå abstinensbesvären, en nyfödd liten stackare.
Om du som vuxen tycker att det är jobbigt hur jobbigt är det inte då för ett spädbarn?

Jag har rökt. Jag har snusat.
Det slutade jag direkt med när jag fick reda på att jag var gravid!
Inte en chans att jag skulle utsätta mitt barn för hälsofara eller rent av döden bara för att få kunna ta mig en snus när jag var sugen, aldrig att jag kunde vara självisk i det läget.
Jag tänkte på mitt barn från första stunden.

Tänk steget längre, då är det inte svårt.
Det är väl klart att du vill ge ditt barn bra förutsättningar från början, tänk inte på dig själv i det här läget.
Tänk på ditt barn. Ditt ofödda barn som behöver dig och inte gifterna från cigaretterna.

Varning för känsliga bilder!

Om man röker under graviditet kan barnet födas för tidigt

Vill du riskera ditt barns start på livet?

Du utsätter dig själv för risker också!

Äckliga sjukdomar, missfall

Vanliga lungor vs. Rökares lungor
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Re: Graviditet och rökning!

Inläggav Ida86an 21 mar 2010, 16:56

Tycker inte heller att man ska använda nikotin när man är gravid varken snus eller att röka många kritiserar bara dom som röker men snusa ska man ju inte heller göra, som tur var så slutade jag innan jag var gravid utan några hjälpmedel och tycker det fortfarande det är jobbigt ibland, alla klarar ju att sluta eftersom det handlar ju bara om vilja och en dum vana som man har haft innan och jag tycker det är så synd att alla börjar med nikotin igen när man varit utan det så länge eftersom när man ammar så går nikotinet över till barnet .

Men det jag tycker är jobbigast det är när man själv är ute med barnvagn o folk inte kan gå iväg o röka utan ska stå o röka när man står där med sitt stackars barn som får in denna äckliga röken, även om jag rökte så tänkte jag alltid på att inte stå bland allt folk o förpesta dom oxå man får ju gärna visa lite hänsyn tycker jag...
Ida86an
Alltid online

Inläggav frida00 21 mar 2010, 17:15

jag har aldrig rökt eller snusat och skulle aldrig börja. jag tycker det är helt fel att röka under graviditet eller bland barn.
min mamma rökte när hon väntade mig och lillebror för över 20 år sen, när man inte var lika medveten om riskerna, men inte hände det nåt med oss?
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav Danem 21 mar 2010, 18:23

Min mamma rökte när jag och mina syskon låg i magen och vi mår prima men vad spelar det för roll?
Det var fortfarande dåligt och hon utsatte oss för en risk.
Det är fortfarande farligt och det kan ingen förneka!

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

Inläggav frida00 21 mar 2010, 20:29

det var väl inte riktigt så jag menade. tänkte mer att det var "mindre farligt" förr.
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav Flickan 21 mar 2010, 20:39

Jag håller med man utsätter inte sitt barn för fara...jag sluta DIREKT när jag fick plus när jag vänta dottern och då va det inte alls svårt!!!!!
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Mirella 22 mar 2010, 07:48

Jag håller med.
Så j-vla svårt var det faktiskt inte att sluta.
Så fort jag plussade åkte cigaretterna i papperskorgen.
Att veta att man medvetet skadar sitt barn som dessutom inte har något val,ville inte jag vara med om.
Har försökt sluta innan, när jag inte väntade barn men då va det väldigt svårt, men så fort jag visste att jag var gravid var det en självklarhel för mig att sluta, och det va inte ett dugg svårt. Det handlar om att sluta vara så egoistisk och tänka på sitt barn istället som är värd alla uppoffringar.
Mirella
Stammis

BF: 100823
BIM: 090917
Bor: Skene
Status: Leonard är äntligen här!!

Inläggav Danem 22 mar 2010, 14:16

Precis, det var skitsvårt att sluta förut men när det inte handlade om mig själv längre så fanns det ingen tvekan och då var det inte ens svårt.
Jag var så jävla sugen på snus men höll mig undan, sniffade i sambons dosa när jag var extra sugen men det åkte inte in i munnen på mig!

Min son är alldeles perfekt och det kanske han inte hade varit om jag bara hade tänkt på mig själv.
Det är ingen uppoffring att sluta med nikotin om man får ett barn faktiskt, det finns inga ursäkter.

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm