Annons:

Graviditetspenning?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Graviditetspenning?

Inläggav Barahanna » 25 okt 2015, 20:19

Hej !
Tänkte bara höra om det finns någon som vet, då jag känner mej helt förvirrad...

Jag har ett ansträngande jobb och kommer antagligen få söka graviditetspenning.

Men graviditetspenning börjar man ju få två månader innan bebisen kommer. Min bebis kommer i april så utan graviditetspenning skulle jag ansöka om föräldraledighet från april.. Men med graviditetspenning blir jag ledig från februari. Måste jag ansöka föräldraledighet från februari då ? Och när ska man ansöka om graviditetspenning?

Eller är det så simpelt att detta är något man ansöker om, om man känner att man inte längre kan utföra sitt jobb ordentligt? Att det blir ungefär som en sjukskrivning så detta är inget man behöver tänka på när man söker föräldraledighet?
Har försökt läsa på försäkringskassans hemsida, Google mm. men hittar inte svar på det jag vill veta.

Haha är jätteförvirrad och ber om ursäkt i fall det blev ett jättekrångligt inlägg. Hoppas iaf det finns någon där ute som fatta.
Tacksam för svar. :)
Barahanna
Stammis

BF: 160418

Mitt Krypin

Re: Graviditetspenning?

Inläggav lillamee » 27 okt 2015, 08:44

Du måste ansöka om havandeskapspenning (graviditetspenning), som du kan få om du har ett ansträngande jobb och din arbetsgivare inte kan omplacera dig till lättare sysslor. Om du får det beviljat så behöver du inte ta ut någon föräldrapenning före förlossning.
Om du ansöker och får avslag så kan du ta av föräldradagarna före förlossning, precis som du säger. Detta måste också anmälas i tid. Din arbetsgivare borde ha lite koll på hur detta fungerar, det är deras skyldighet och i vilket fall som helst så är det bra med en dialog att de vet vad du planerar. Och det kan vara så att de erbjuder dig lättare uppgifter (vet inte vad som klassas som lättare!)
men de kan inte neka dig att ta ut från föräldrapenningen, bara havandeskapspenningen.
Hoppas att du kan få hjälp av någon på FK!
Kram!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort
Status: Gravid första barnet

Mitt Krypin

Inläggav Barahanna » 27 okt 2015, 14:54

Hej, och tack för svar. :)

Det va min chefsassistent som sa att man går två månader innan för att de oftast inte går att jobba längre. Mer visste hon inte o min chef har nyss blivit sjukskriven. Därav vet jag inte riktigt vem jag ska fråga :) så om jag söker ledigt på jobbet så söker jag från april då ? Och så kan man söka havandeskapspenning efteråt ? Så det räcker egentligen bara att min chefsassistent vet om det ? Inget man måste ta ledigt för i förväg mena jag ? :)

Inte lätt när både jag o assistenter springer runt som frågetecken. Haha :)
Barahanna
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav lillamee » 27 okt 2015, 17:09

Nej det låter ju väldigt förvirrat haha :)

Har du BF i april?
Och har du ett tungt jobb?
Då kan du som sagt söka havandeskapspenning men det måste du göra i FÖRVÄG!
Och även om chefs-assistenten påstår att man brukar gå hem två månade före BF så betyder det inte att ALLA gör det.

Jag har till exempel inte rätt till havandeskapspenning (kontorsjobb typ), och vill ju spara mina föräldradagar till när bebisen är ute, så jag skulle teoretiskt sett få jobba ända fram till BF! Nu tänker jag att det kanske inte är så vanligt, man kanske tycker att det är väldigt tungt där på slutet så då tar man ut lite av föräldrapenningen.

Om chefs-assistenten inte verkar säker på detta tycker jag att du ska vända dig till Försäkringskassan, de vet ju vad som gäller. Tycker även att den här assistenten ska höra av sig och kolla vad som gäller! Hen måste ju ändå ge någon slags försäkran till FK att du faktiskt har ett fysiskt krävande arbete och att det inte finns möjlighet att omplacera dig :)
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort
Status: Gravid första barnet

Mitt Krypin

Inläggav Barahanna » 27 okt 2015, 17:28

I april ja :) ja, jag städar företag så det är mycket tunga lyft och många konstiga rörelser :)
Haha fy satan vad komplicerat allt ska vara .

Tänkte höra med barnmorskan nästa gång men ska inte dit försen 23 november. O är bara rädd att jag inte kommer hinna söka havandeskapspenning i tid. Så säg att jag söker då, och får svar i december. Då hinner jag ju inte säga till två månader innan att jag ska gå i februari. Hahaha verkligen inte lätt detta asså :D men det kommer såklart lösa sej. Tack för all hjälp :)
Barahanna
Stammis

Mitt Krypin

Återgå till Gravid forum
Annons: