-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Halomiost eller ej?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Halomiost eller ej?Får man äta halomiost när man är gravid?
Re: Halomiost eller ej?det tror jag, kolla om den är pastöriserad då e det ok. alla ostar i vanliga mat affärer ska vara pastöriserade men det står på dem.
Re: Halomiost eller ej?Halloumi ska inte vara ok att äta vid graviditet. Kan innehålla listeria.
Se följande länk för en bra översikt av vad som är ok eller inte. http://www.niomanader.se/content.asp?ID=151
Re: Halomiost eller ej?jag har ätit halloumi, fetaost och mozzarella. .Inte kollat upp det för jag har tänkt att det är okej. Vad jag förstår kan man äta all ost bara den är "bubblande" tex i matlagning, och halloumi grillar man ju eller steker, så ska ev bakterier försvinna. Så har jag tänkt. .
Re: Halomiost eller ej?Du kan få listeria av korv åxå ica´s hade de i våras. men va fasen står de haha
Gå in på livsmedelsverket! det står att du kan äta halloumi ost. etc det står precis vad du kan och bör vara försiktig med.
Re: Halomiost eller ej?P.s livsmedelsverket är en anning mera tillförlitligare än niomånader i och med att det är deras jobb!
Re: Halomiost eller ej?
Så vitt jag vet så smälter ju inte hallomuiost... Detta står på slv.se: "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta." Lagom flummigt tycker jag.. inte alls så faktaspäckat som det borde vara. =)
Re: Halomiost eller ej?
Ninjana: Jag sa bara att det var en bra sida pga att tabellen var lättöverskådlig. Inte att den sidan var bättre än slv.se.
Re: Halomiost eller ej?Madde menade inte att hoppa på dig om det kändes så. ( ber om ursäkt isåfall)
Ja flum är vad det är allt om gravid kost! den ena säger si och den andra säger så. Och allt e ju ok att äta om det upp hetas till 70 grader säger dom åxå. Borde stå som på cigg askarna "denna mat skadar ditt foster". ( ja jag vet man kan inte jämföra med cigg, drog lite hårt över kanten men va fasen)
Re: Halomiost eller ej?Den är ju pastöriserad och visst kan det finnas listeria i den ändå, men med tanke på att man ändå steker eller grillar den så blir den ju upphettad ändå så bakterierna ska försvinna. Den smälter ju ALDRIG utan behåller ju sin form (blir sladdrig om man kör för hårt men den smälter ju inte ändå) även fast man upphettat den. Så jag äter den utan att oroa mej men man behöver kanske inte äta det varje vecka.
10 inlägg • Sida 1 av 1
|