Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?

Inläggav Emarie 04 maj 2011, 12:42

I vecka 8 fick jag ett extreeeemt sug efter brie ost! Och eftersom jag hade hört att man inte skulle äta opastoriserad ost så åt jag brie ost som var pastoriserad. MASSOR av brie ost åt jag! Sen för bara någon dag sedan läste jag att det inte var ok att ata varken opastoriserad eller pastoriserad brie ost.... Känner mig inte jätteorolig direkt, vad är det värsta som kan hända liksom?
Bild

Bild
Emarie
Nykomling

BF: 161111
Bor: Sydney

Inläggav madeleinenaaw 04 maj 2011, 14:29

Jag äter allt som vanligt när jag är gravid. Det enda som jag håller mig helt borta ifrån är tobak och alkohol, resten får man faktiskt använda det sunda förnuftet till. Har skinkan legat i kylen i två veckor och börjar lukta ofräscht så kanske man inte ska äta den, men har man nyss öppnat förpackningen så käka på. Jag äter mögelost, parmaskinka och allt annat jag tycker är gott som vanligt. Jag har varit lite restriktiv när jag varit utomlands, men endast för att bakterierna ter sig annorlunda där än här hemma ibland. Jag tänker som så att chansen är 1 på miljonen att något skulle hända, och det som man kan bli sjuk av att äta när man är gravid, kan man bli sjuk av annars också.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Alltid online

BF: 111009

Inläggav majan 04 maj 2011, 15:03

Jag håller helt med madeleinenaaw. Jag äter det jag tycker är gott och det jag mår bra av. Och jag är inte speciellt orolig över att det ska hända mig eller bebis något för det. Så länge man äter i måttliga mängder, men så är det ju med allt oavsett om man är gravid eller inte.

Ska man lyssna på allt som sägs om vad man inte får äta/göra så blir man nog knäpp. Man måste väl få leva och må gott även (kanske speciellt då) när man är gravid?
Bild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
majan
Alltid online

BF: 111018

Inläggav bebek 09 sep 2011, 22:59

I början av graviditeten gjorde jag köttfärsgryta och hade i några krossade enbär för att få lite god smak.
Dagen efter kom jag på att jag skulle googla enbär och gravid och då hittade jag såklart att enbär förr i tiden kunde användas för att framkalla missfall etc. Det kändes inte kul att läsa efter att ha ätit det, men som tur var hände inget!
bebek
Nykomling

Inläggav förstagångare 08 okt 2011, 23:13

En av experterna här på forumet som svarar på frågor som man kan skicka in har skrivit såhär:

"Det är oerhört små risker att barnet skadas för att någon äter ”fel”. Det finns egentligen inte något direkt fel, enbart rekommendationer som kommer från ett Statligt verks som måste ha både ”livrem och hängslen”. Försök att släppa det hela. Om du skulle bli rejält sjuk och vet med dig att det kan bero på maten kan du kontakta barnmorskan."

Så ingen orsak till att oroa sig så mycket
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Agnzi 16 nov 2011, 12:09

Jag hade ingen aning om att man inte fick äta kallrökt och gravad lax och jag verkligen ÄLSKAR kallrökt lax, finns inget bättre enligt mig. Så i början av grav åt jag det i stora mängder (vilket är normalt för mig) men har slutat nu. Tänker dock äta det på julbordet men då ska jag nog frysa den i ngra dygn först
Bild

Agnzi
Agnzi
Nykomling

Inläggav exit 07 dec 2011, 10:47

Kan man äta varmrökt fisk?

Om man fryser prickigkorv i några dagar, är den OK då?
MA 8/1-12 (v17+2)
MF 6/1-12 (v6+?)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav Leica 02 maj 2012, 21:13

Hej,
Kan man få äta tex räkor, valnötter, mandel cashewnötter, jordnötter?
Hur är det med vanlig torsk typ (findus), det kan väl inte vara farligt att äta?
Bild
Leica
Stammis

Inläggav Creadiem 02 maj 2012, 23:04

Leica allt det du nämner kan du äta utan problem. läs mer
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-nar ... d/gravida/
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
Creadiem
Alltid online

Inläggav Bebis2014 15 maj 2013, 15:32

jag visste inte om att jag var gravid förrän i måndags, åh räknar med att jag är i vecka 3+fem dagar. Enligt mensens sista dag. Jag har drack alkohol i slutet av förra månaden, en bit brie,sen älskar jag kaffe så drack väl runt dubbelt än vad som är rek att dricka när man är gravid, dumt nog har jag även rökt ett par dagar. Men from förra helgen började jag misstänka det och slutade direkt med rökningen, drack mindre kaffe och efter att jag misstänkte de har jag endast ätit rökt skinka(som jag inte ens visste va farligt) och glömt o skölja vindruvor. Men va har ni på era mackor till frukost? Jag älskar kalkon och rökt skinka. Funkar kokt bra?
Bebis2014
Stammis

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm