-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?
29 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Jag har ätit ett äpple som jag inte sköljde innan... ops..
Och så har jag fått i mig några skivor av scan kalkon.... Stod inte om det var kalrökt eller varmrökt.. och visste ärligt talat inte om att man skulle frysa 3 dygn med kallrökt.... Sen tror jag allt varit okej... Hur e de med er??!!
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Ja, massor av gånger. Rött kött,fisk och pålägg som inte varit fryst osv osv. Ingen fara, SLV listan kan tas som en vägledning, inte som absolut måste.
Bäst har man det om man försöker leva så normalt som möjligt sa min BM, och det har jag gjort.
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?jag har också ätit sånt som man inte "ska" tex rökta pålägg efter bäst-före-datumet och likaså mjölk om den fortfarande har känts fräsch. Lite ädelost har slunkit ner, men bara i små mängder... men på det stora hela har jag försökt undvikit... Men fisk på restaurang ÄLSKAR jag och då har man ju ingen aning om var den kommer ifrån. Här i gbg-området är den säkert viltfångad, men jag har mått så bra så
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Jag åt som vanligt, skivat pålägg, rött kött, sushi, mögelost. Risken att man ska bli sjuk finns ju, men jag betraktar den som väldigt liten. Inte så att "det händer inte mig", men risken är så liten. Det är farligt att åka bil oxå
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?ja eller hur
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Ja det är lätt att glömma bort och en del grejer är man kanske inte ens medveten om. Det ä ringen fara men sen ska man ju inte överdosera "dåliga" saker heller!
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Har råkat äta opastöriserad ost. Då blev jag dock så rädd så jag tvingade upp den igen, även om det säkert inte hjälper. Sen vet jag med mig att jag ätit frukt och grönsaker som inte blivit sköljda av ren vana.
![]() MA 8/1-12 (v17+2)
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Ja, har alltid varit en kaffetunna och därför blev det ganska mycket kaffe innan jag fick reda på att jag var gravid. Rökt skinka direkt från kylen och sen en hel del lakrits har jag också lyckats pilla i mig innan jag visste något. Idag håller jag mig ifrån skinkan, dricker max en kopp kaffe om dagen och äter inget lakrits. Försöker hålla mig ifrån det man vet är farligt men vafan, man kan inte skydda sig från allt. Jag försöker leva så normalt som möjligt
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Va, får man inte äta rökt skinka?? Eller lakrits?? Då har jag "syndat" massor i sånna fall. Skinkan trodde jag bara man skulle undvika mot slutet av hållbarhetstiden, men kan man inte äta den annars?? Jag har också försökt leva och äta som vanligt men det är svårt för det finns så mycket olika riktlinjer och regler på olika ställen.
Re: Har ni råkat äta sådant ni inte ska äta enligt slv?Jag åt getost, och i Grekland, i början. Den var tillagad men inte bubblande het. Sen blev det svärdfisk en gång samt kanske en tonfisksushibit. Nu sköter jag mig!
Lakrits ska ju inte vara någon fara om man inte äter jättemängder, men det är ju inte bra för någon.
29 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|