Annons:

Hemorrojder?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav Beccy » 20 aug 2007, 16:04

Har också fått lite blod på papperet..En gång var det så mycket att det var blod i trosan-gissa om man blev skraj då!!!
Men insåg ganska snart att det inte kom från "framstjärten".
Jag har varit lite hård från och till så det kan ju ha med det och göra.
Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket.
Blir det värre och du får ont kan du ju ringa Bm eller nån så de får kolla.
Jag använder inte så ofta string längre för de kan ju skava om de åker för långt in :oops:
Kram
Bild
Beccy
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Linda 1980 » 20 aug 2007, 20:03

jag har både hemorojjder och sprickor. Jag använder xyliproct och det funkar ganska bra.
Bild
Bild
Bild
Linda 1980
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Chivas » 27 aug 2007, 02:30

jag har två "ärtor i röva" som jag tror är hemorrojder. Eller snarare var. För ett par veckor sen var dom liksom hårda och gjorde ont men nu är det bara hud. Antagligen var det hemorrojder. Så mitt tips är att göra vad du kan för att lindra dom nu, annars kanske du får sånna hudveck som jag har kvar. Känns nämligen mindre attraktivt även om jag vet att det är vanligt och att ingen direkt kommer titta där. Mitt tips är att inte trycka på när du är på dass, och använda olivolja på pappret du torkar dig med. Det både löser upp så att du slipper gno så mycket, mjukar upp och känns mildrande. Om det gör ont.
Chivas
Alltid online

BF: 090506

Mitt Krypin

Inläggav Fialias » 27 aug 2007, 02:34

Vad är hemorrojder? Har inte läst nått om det ännu men det har nämnts lite överallt men vad det är har inte stått så mycket om...
Fialias
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav shoegal » 27 aug 2007, 10:24

Från http://www.gravid.se/hemorrojder/

"Hemorojder är utvidgning av ändtarmens blodådror. Uppskattningsvis lider ca hälften av befolkningen i västvärlden av besvär som är betingade av hemorrojder. Åkomman är dubbelt så vanlig hos män som hos kvinnor. Orsaken är inte säkert klarlagd. Försvårat avflöde från ändtarmens blodådror, stas, samt förstoppning med kraftig och långvarig krystning vid tarmtömning anses kunna bidra till uppkomsten. Ändtarmscancer kan ge samma symtom som hemorrojder och kan ibland också orsaka hemorrojder.

Två principiellt skilda typer av hemorrojder finns. Den yttre typen är belägen i eller utanför ändtarmsöppningen, under slemhinnan eller huden. Den yttre hemorrojden ger mera sällan symtom förutom blödning, vilken registreras lätt av patienten i form av blod på toalettpapperet i anslutning till tarmtömning. Ibland kan en blodåder brista i en yttre hemorrojds vägg och ge upphov till en blödning i den omgivande vävnaden, ett s.k. analhematom, ledande till en starkt ömmande svullnad i anslutning till ändtarmsöppningen. Den inre hemorrojden är belägen under slemhinnan inne i ändtarmen och kan vanligen endast diagnostiseras genom att man ser in i ändtarmen med särskilt instrument, prokto- eller rektoskop. Inre hemorrojder kan bli så stora att de i samband med tarmtömning tillfälligt kan bukta fram utanför ändtarmsöppningen. I vissa fall blir detta tillstånd permanent och då ofta med samtidigt framfall av en del av tarmslemhinnan. Klåda, flytning och blödning är då vanliga symtom. Blödning kan även ske inuti hemorrojden, som då sväller upp och fylls ut av blod som koagulerar. Inre hemorrojder kan i samband med tarmtömning fastna utanför analöppningen och bli "inklämda". Hemorrojden och slemhinnan runt omkring sväller då upp kraftigt. Detta ger i regel svår smärta.

Behandlingen beror på graden av besvär. Ändring av kostvanor samt tillägg av mjukgörande avföringsmedel, s.k. bulkmedel, rekommenderas vid förstoppning. I enkla fall kan s.k. hemorrojdstolpiller eller hemorrojdsalva prövas, men dessa har sannolikt ingen eller endast obetydlig effekt annat än på tillfällig svullnad i tarmslemhinnan. Den vanligaste behandlingsmetoden vid inre hemorrojder är f.n. gummibandsligatur. Ett gummiband placeras kring hemorrojdens bas, så att blodförsörjningen till den stryps. Inom några dygn avstöts hemorrojden, och det lilla kvarvarande såret läker på några dagar. Behandlingen är smärtfri, då slemhinnan inom detta område saknar smärtreceptorer. Injektionsbehandling, då hemorrojden injiceras med ett skrumpningsframkallande medel, har fått förnyat intresse. Upprepade vidgningar av anus används sällan. Större yttre eller akut inklämda hemorrojder tas bort operativt (hemorrojdektomi)."
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Mitt Krypin

Hemorrojder

Inläggav evape » 27 aug 2007, 10:49

Hallå där. Jag har haft fruktansvärda besvär med förstoppning/hemorojjder under graviditeten. Vad som hjälper mej är att dricka mycket vätska, +katrinplommonjuice varje dag (mår illa av att äta blötlagda plommon- juice går bättre) Begär recept på Scheriproct, finns både för utvärtes o invärtes behandling. + att jag varje dag äter en dos Lunelax pulver i fil (får du oxo på recept).
Lycka till, för jag vet hur jobbigt det här kan vara. Ett tag tänkte jag matvägra, för att jag hade det så jobbigt..
evape
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav essie » 22 dec 2007, 19:03

Har nu fått hemorrojder. Gör ont när jag går, reser på mig men inte under tiden jag sitter. De kommer liksom inifrån, tror det är inre hemorrojder som beskrevs i ett tidigare inlägg av någon. Undrar om salva kan hjälpa, sådan mor hemorrojder. Får väl prova och se om den drar ihop sig. Har haft det innan, magen min krånglar lite från och till, men denna gången är hemorrojden större, viker ut ur öppningen så man får "stoppa" tillbaka den:) Låter äckligt jag vet men inte mkt till val väl:) ?
BildBild
Användarvisningsbild
essie
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav sprallos » 22 dec 2007, 19:26

Jag kan få hemorrojder även annars, men fick under graviditeten. Dom kommer alltid i samband med att jag varit hård i magen och pressat för hårt liksom. Det finns inre och yttre, jag får alltid yttre och det är som en bula i röven helt enkelt. Jätteömmt!! Som om man nyper jättehårt runt fingertoppen så den blir blå...fast i röven!
Det som hjälpt mig är xyloproct salvan, att stoppa in dom igen + TÅLAMOD. Dom försvinner av sig själv också, men det tar ju lite tid.

JAg hade min under förlossningen och det var verklige ingen hit efteråt...fan, den hade eget riktnummer då...så stor var den!!
sprallos
Rådgivare Minbebis

Mitt Krypin

Inläggav Skumpan » 23 dec 2007, 01:36

hahaha! ursäkta sprallos men jag garvar åt ditt inlägg! :lol: :lol: :lol: jag har själv hemorojder...fick det i samband med graviditeten, inte så kul, men det blir mindre å mindre hela tiden...under graviditeten och även lite efter hade jag så ont när jag sket så man blev ju svettig, samt att de bara droppade blod i toa-stolen...hade en ärta i röven när det var som värst, sååå ömt! :shock: nu har jag bara lite extra hudflikar runt analen....tyvärr så öppnar dom sej så fort jag är de minsta hård i magen.... 8)
Bild[
Användarvisningsbild
Skumpan
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav essie » 01 jan 2008, 19:42

Hehe, skönt att alla skriver av sig så naturligt de kan:) Mina besvär har lindrat nu. Ploppar inte ut när jag stoppat in dem förrän vid nästa toabesök:) Ont gör det inte heller.
BildBild
Användarvisningsbild
essie
Alltid online

Mitt Krypin

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum
Annons: