Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Hemsk foglossning

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Hemsk foglossning

Inläggav crazyangel 22 nov 2009, 20:52

Hallå :)

Jag hade foglossning med min son, gjorde hemskt ont då tyckte jag. Han är nu 1,3 och jag är gravid igen i vecka 18. Har kännt av foglossning välsigt tidigt denna gång,bara nån vecka efter att jag plussade.. Men nu den senaste veckan ha det blivit hemskt. Det är säkert tre gånger värre än med sonen.

Nån som har några bra tips och/eller som provat ett sånt där bälte? Och vart får man tag på dem?
crazyangel
Alltid online

Re: Hemsk foglossning

Inläggav Linen 22 nov 2009, 21:51

Jag använder bäckenbälte. Jätteskönt! Be i barnmorska om tips på sjukgymnast, kan ju vara bra att få lite råd och en undersökning av en sådan. Där kan man få tag på bälte också.

Annars är det väl ta det lugnt som gäller, inte snedbelasta bäckenet när du står, sitter, undvika trappor osv..

Är sjukskriven lite från jobbet nu pga foglossning, och det ända som hjälper är ju vila. Har hört att akupunktur kan fungera också. Men ta kontakt med en sjukgymnast!
Bild Bild Bild
Linen
Alltid online

Inläggav crazyangel 23 nov 2009, 12:41

Åh vad jobbigt.. Har ju redan en 1-åring med massa spring i benen. Ända lugna stunder jag har är 3-4 ggr i veckan 5 timmar. Då sover jag oftast 1½-2 timmar (gravidkoma hehe) och sen gör jag allt sånt där som inte funkar med barn hmma, städa tvätta. Bor i radhus dessutom så trappen är lite svår att undvika. Ska prata med BM nästa gång. Uha.. :)
crazyangel
Alltid online

Inläggav stajners 23 nov 2009, 20:58

Ja, bältet får du utprövat av en sjukgymnast. Är inte alltid som man måste ha en remiss för att komma till en sjukgymnast så ring direkt till sjukgymnasten och kolla.

Annars ska du tänka på att inte gå i trappor eller bära tungt. Inte gå för långa promenader men samtidigt är det bra att promenera. Sen ska man tänka på att ha knäna åt samma håll som som näsan pekar och aldrig sitta i kors med benen. Sov även med en kudde mellan knäna.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav LillaVild 29 nov 2009, 20:34

Hej :)

Jag hade en fruktansvärd foglossning vid min senaste graviditet. Det började redan i 2:a månaden. Efter att ha provat två olika bälte fick jag tipset att testa akupunktur och det ångrar jag inte! Efter bara 7-8 (2 behandlingar i veckan de första veckorna) behandlingar var jag smärtfri, helt underbart!! Den sista 1,5 månaden av graviditeten behövde jag inte få fler behandlingar utan jag var smärtfri fram till förlossningen. Så jag kan verkligen rekommendera akupunktur! Prata med din barnmorska så borde hon kunna fixa en remiss till en läkare som kan hjälpa dig. Lycka till!! :)
LillaVild
Nykomling

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm