Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Hemsk halsbränna!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Hemsk halsbränna!

Inläggav Babydoll89 05 maj 2011, 14:46

Någon som har tips på vad man kan göra mot halsbränna?
Det bränner så det känns som att jag snart kommer spy :(

Jag har testat samarin och gaviscon (tro det stavas så) Ska lägga sig som ett lock men det hjälper inte mot denna hemska halsbrännan!!

Har testat några huskurer med såsom äta sötmandel , äta torrt havregryn men inget av det funkade alls på mig.

Jag kan säga med en gång att tuggtabletter kan jag inte ta eftersom jag spyr av det och vatten blandat med bakpulver kommer bara upp ur halsen på mig igen :/

Finns det något annat som hjälper???

Vore jätte tacksam om någon gav lite tips..
Bild

Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF v8 augusti 2003
MF v8 juni 2010
Dotter född juni 2011 <3
Babydoll89
Alltid online

BF: 121001
Status: Äntligen har vi blivit en liten familj!

Re: Hemsk halsbränna!

Inläggav förstagångare 05 maj 2011, 15:22

Mjölk har varit en stor räddning för mig. Det neutraliserar syran. Jogurth fungerar också ibland.
I början hjälpte Rennie tuggtabletter mig massor, men från 7 mån ungefär så hjälpte de inte mera. Då fick jag utskrivet magsyretabletter av min läkare, och min halsbränna försvann. Heeeeelt underbart!!!Minns inte vad de heter nu, men det lönar sig 100 % att be om medicin av sin läkare. Svälj en tablett och halsbrännan är borta om en stund.
Bild
MA 7+5
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Dannie 05 maj 2011, 15:52

Oj, vad olika det kan vara! :D När jag var gravid klarade jag inte av någon form av mjölkprodukter pga halsbrännan. Samarin är inte mot halsbränna och funkar ändå bara för lindrigare besvär. Gavsicon funkade inte alls för mig! Inte ens lite grann.

Mitt tips till dig är att köpa Losec mups. Det var det enda som funkade för mig och det var min stora räddning från att spy upp maten varje dag. På apoteket sa de att man inte skulle äta den som gravid men min läkare hos barnmorskan sa att det var helt ok och skrev ut recept.

Så boka en tid med läkare och se till att du får losec eller liknande.

Lycka till!
BildBild
Dannie
Alltid online

BF: 100109

Inläggav soophie 05 maj 2011, 16:31

Min halsbränna var också heeeemsk, prövade allt och tillslut Losec, fast jag köpte de receptfria på apoteket, man tar en tablett om dagen, det funkade superbra och jag körde med dem de sista veckorna och fick sova utan att det brände, pröva det :)
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav Sköldpaddan 05 maj 2011, 16:40

Köp omeprasol på apoteket de e receptfritt. Funkar jätte bra. Jag åt de hela min gradvitet.
Lycka till!
Bild
Bild
Sköldpaddan
Alltid online

Inläggav naellie 05 maj 2011, 16:47

Finns massa bra på apoteken. Provade Rennie först men gick över till Link sen när det blev värre. Nästa steg är la Losec och liknande och sen farbror doktorn. Kör hårt :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav soma 05 maj 2011, 16:59

Nu vet inte jag om det hjälper, för jag har ingen halsbränna (än) 8) men jag fick tipset av en äldre kollega idag så du kan kanske vara försökskanin :D Det gick iallafall ut på att om man har halsbränna eller sura uppstötningar så ska man ligga på vänster sida (alltså med hjärtat ner mot madrassen) när man vilar eller ska sova. Jag kommer inte riktigt ihåg varför det skulle hjälpa (lyssnade med halva örat :oops: ) men det var något med att det skulle vara bra för syrorna i kroppen... Testa får du se! Hur du ska göra när du står upp har jag ingen aning om :wink:
Bild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Mamma till världens finaste Elvira!

Inläggav Gotland 05 maj 2011, 20:32

Ät lakrisal! Yes, godiset. Billigt och det funkar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav förstagångare 05 maj 2011, 20:35

Soma: ja det med vänster sida är sant, det hjälper faktist, så länge man inte har alltför våldsam halsbränna. Minns inte ordagrannt vad min läkare sa, men det var något med att magsäcken är på vänster sida, och om man så ligger på vänster sida så kommer syran inte åt att rinna lika lätt till halsen.
Bild
MA 7+5
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav Babydoll89 06 maj 2011, 07:17

Tack för alla tipsen :) Något av det måste ju fungera på mig tycker jag, så det är väl bara dags att sätta igång och testa :)
Babydoll89
Alltid online

BF: 121001
Status: Äntligen har vi blivit en liten familj!

Nästa

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm