-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hemskt men sant
39 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hemskt men santVi har just bestämt oss för att skaffa barn - men vi har en hobby som kräver att vi har barnvakt ganska omg. Är det någon som har erfarenhet av detta? När kan man ha barnvakt första gången & hur länge? Det går att ha uppehåll med hobbyn ett tag-men inte alltför länge. Det kanske låter själviskt, men detta är väldigt en väldigt viktig del av vårt liv. Hoppas på svar!
Re: Hemskt men santJag har ju ännu inte fått barn så jag kan bara spekulera, men jag tror att förutsatt att det inte blir några större problem med barnet, typ allvarlig kolik eller nåt, kan man nog ha barnvakt rätt tidigt. Jag är iaf av den uppfattningenatt man inte får överge sitt gamla liv eller strunta i att göra saker man vill, men man kanske måste anpassa sig lite mer och det kanske kräver lite mer planering än tidigare, men jag tycker iaf inte att ni är själviska! Man kan ju t ex pumpa ut mjölk, alt ge ersättning för barnvakten, och för övrigt tror jag att bebisen klarar sig bra med vem som helst (som kan ta hand om en bebis förstsås), det MÅSTE ju inte vara mamma eller pappa.
Lycka till iaf!
Re: Hemskt men santJag blir jättenyfiken på vad det är för hobby!
Och jag håller med, man ska inte ge upp sitt liv och den man är för att man skaffar barn. Det mår ingen bra av. Man känner nog själv man själv och bebisen är redo att bli bortlämnad för en stund, helt beroende på hur ens situation ser ut. Vi kommer nog vilja ha barnvakt tidigt med.. Viktigt att ta tid till sig själv tror jag, om man har den möjligheten. Jag litar på min mamma, moster och syster till hundra procent då alla är väldigt barnvana.
Re: Hemskt men santHej Tjejer!
Jag har åxå samma uppfattning. Har man någon man litar på så kör stenhårt. DOCK kan jag säga med facit i hand nu efteråt, så prioriterar man bebisen mer än sin hobby. Våran hade dessutom svår kolik dygnet runt så varken ork eller tid fanns för min hobby i allafall. Tråkigt men sant. Fast å andra sidan så kan allt det där vänta för det är mysigt att vara så behövd och den tiden måste man ta vara på. Bebisen är min hobby just nu och allt annat kan vänta. Men jag kan säga att jag trodde att det skulle vara enklare att skaffa barn. Det är så mycket känslor inblandade som man inte trodde man hade PLUS tiden det kräver. Jag tänker ofta på hur det hade varit om jag skaffat barn tidigare i livet... ... då hade jag kanske inte varit så rotad i mina egna sysslor/hobbys så det hade stört mig. Min hobby är att resa och det är såklart inga problem med en liten skrutt, men känslorna och dom faktiska riskerna man tar.. som man inte tänkt på innan! Vi hade en resa till Filippinerna bokad nu i maj... men jag bokade av för jag vågar inte ännu, plus att man vill ju njuta av sin resa och det känner jag att jag inte kan göra när jag ammar. Man har byggt upp ett liv och helt plötsligt så är det en liten klump på 3.5 kilo som ska bestämma! Och TRO mig... Bebisen bestämmer! Men allt är värt det jag lovar. Kram Fjut.
Re: Hemskt men santJag undrar vad för sorts hobby man har som kräver att man ska ha barnvakt omgående?
Personligen anser jag att om man skaffar barn så ska man ta hand om det också, visst man ska inte förlora sig själv men måste man lämna bort barnet då? Min son kommer före allt annat så är det bara, det är en sak om föräldrarna vill ha lite egentid någon gång men att skaffa barnvakt för en hobby som man kan uppehåll från ett tag.. Nej jag kan helt enkelt inte förstå det.
Re: Hemskt men santHej
Har läst på lite om lämnande av bebisar för tidigt, det ska tydligen inte vara bra då bebisen är väldigt beroende av sin mamma. Kan leda till att barnet inte blir trygg i sig själv och kan sova själv m.m Men sen är det ju självklart beroende på hur länge det rör sig om. Jag kommer attvara i närheten hela tiden dom första månaderna, tror att det är väldigt svårt att slappna av själv på annat håll. Hoppas allt går bra
Re: Hemskt men santJag håller helt och hållet med Danem. Skaffar man sig ett barn så får man väl se till barnet i första hand. Man hinner och orkar inte så mycket när man har en liten bebis. Jag anser att man offrar inte sin tid till annat utan tycker att de är en självklarthet att barnet går i första hand. Då tycker jag nog man bör fundera på om man verkligen är redo för att skaffa barn om man nu ska lämna bort barnet de första man gör för att hålla igång en hobby. Vad är de för hobby som man inte kan ha ett uppehåll ifrån?
Re: Hemskt men santHåller med Danem. Tycker inte man ska skaffa barn om man inte är villig att ta hand om det och låta sin hobby gå ut över barnet. Jag personligen skulle inte vilja lämna bort min son nu och han blir 2 månader på söndag! Skulle kännas fel mot han och jag har ju fått bortsett från det jag tyckte var roligt innan jag fick barn.
Re: Hemskt men santDet är väl klart att barnet går i första hand, men man får ju känna av läget liksom. Jag har ingen hobby direkt så jag kan inte sätta mig in i det egentligen. Men jag tror inte barnet skule må dåligt över att vara utan mig i en timme om den har sin pappa eller mormor osv.. Sen är det väl självklart att man priortiterar sitt barn i första hand, iallafall för mig. Men det är nog ganska hälsosamt att kunna lämna bort barnet också efter en viss tid, vet för många ungar där mamman vägrar släppa barnet ens till pappan och ungen blir fruktansvärt mammig. Det känns ju inte heller så bra.
Re: Hemskt men santVi skulle utan problem kunnat lämna bort vår gosse, särskilt kvällstid, då han somnat tidigt på kvällarna och sen sovit gott. Sju har han somnat sen han var ca 3 månader, och då kan man lita på att han inte vaknar förrän oftast vid sju, några gånger vid fyra och en eller två gånger vid ett (detta har gällt sen i julas då han var typ fyra månader) Jag tror på rutiner, rutiner, rutiner- då är det lättare att lämna bort för barnet känner ändå igen rutinerna, och man vet unefär hur barnet reagerar.
Han hade inte haft några problem med att bli bortlämnad på dagarna heller, särskilt med tanke på att han träffat min föräldrar VÄLDIGT mycket. Vi har dock inte haft behov av det. Lycka till, och se till att hitta det sätt som passar ER familj!
39 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
|