-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hinnsvepning imorn!
36 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Hinnsvepning imorn!Imorn är det dags för min sista BMkontroll som vi bokat in ifall bebisen inte vill komma ut innan. Hon sa då att vi skulle göra en hinnsvepning eftersom jag är i bf+5 då (idag bf+4) så jag hoppas verkligen på det!. Dock hoppas jag mer att det kommer igång av sig själv idag för nu vill jag ha min bebis här:).
Har en liten fråga: Är det bra om min man förljer med på hinnsvepningen ifall det skulle sätta igång?. Han jobbar 6,5 mil hemifrån och tar ca 1 timme för honom att komma eller kan jag ringa honom OM det sätter igång på riktigt?. En annan fråga är om det är fler som blivit hinnsvepta och om det gett resultat?, ge era erfarenheter!. Sist jag var uppe vilket var väll ca 2-3 veckor sedan så var tappen mogen och hon fick in ett finger så frågan är om det kan göra resultat?. Hoppas ni vill dela med er av era erfarenheter! Mamma till Heiley (110123)
Re: Hinnsvepning imorn!Jag vill också veta…..har blivit lovad hinnsvepning på fredag men känner mig lite tveksam.
Först och främst har jag hört att det gör skitont (förmodligen överdrivet)……men jag tänker så här: Är det någon mening med att plåga sig igenom en hinnsvepning om det ändå är liten chans att förlossningen startar. /spader10
Re: Hinnsvepning imorn!Hej!
Det är nog väldigt olika. Jag gjorde två hinnsvepningar men det hade ingen effekt alls. Ont gjorde det dock inte, kanske lite obehagligt. Den ena läkaren som gjorde min första hinnsvepning sa att om det har effekt så bör det starta inom 12 timmar ungefär, annars har det inte funkat.
Re: Hinnsvepning imorn!Jag har hört att de flesta tycker att det inte gör så speciellt ont men soms agt obehagligt. Sedan tror jag det beror på hur mogen tappen är för är den mjuk så forde det ju inte göra så ont. Jag tror dessutoma tt det är större chans att det fungarar om man är långt gången (dvs över vecka 40) än innan för då är det ju absolut inte säkert att bebisn är det minsta redo. Det kanske bara är önsketänkande men endå:).
Mamma till Heiley (110123)
Re: Hinnsvepning imorn!Jag fick hinnsvepning. Vattnet hade gått två dagar tidigare men inga värkar kom igång. När jag kom in för igångsättning så var jag öppen 3 cm utan att ha värkar så då gjorde de hinnsvepning och det gjorde skitont. Men så pass att jag kunde uthärda det helt klart. Det som gjorde förbannat ont var när läkaren töjde upp mej 1 cm så jag var öppen 4 cm. Men hinnsvepningen och det där töjandet gjorde att värkarna kom igång efter ett par timmar, så jag behövde aldrig bli igångsatt och det var ju helt klart värt det!!
Men det hjälper ju inte på alla tyvärr...
Re: Hinnsvepning imorn!Var på hinnsvepning idag hos BM och tyckte inte alls att det gjorde ont!, kanske berodde på att min tapp var mogen?. Var dock inte öppen något men slemproppen var tydligen borta då hon kunde känna bebisens huvud:). Har nu kännt kraftiga sammandragningar som kommer regelbundet sedan jag gjorde hinnsvepningen (dvs i ca 9 timmar) men dom gör inte så ont alltid utan sticker mer "där nere" under själva värken. Magen blir verkligen stenhård så frågan är om det gett resultat!?. Hoppas verkligen att det sätter igång i natt.
Ringde förlossningen eftersom jag haft så regelbundna sammandragningar (3-5 min mellan) men då hon inte tyckte jag var så påverkad av dom ville hon att vi avvaktar men tänk om jag inte kommer få kraftigare förrän vattenet gått? Vad tror ni? är förlossningen på gång nu eller? Mamma till Heiley (110123)
Re: Hinnsvepning imorn!Hoppas! Men du kommer verkligen känna när det är förvärkar för det känns inte som sammandragningar.
Re: Hinnsvepning imorn!Jag håller tummarna för att det tar fart ordentligt nu. Som Stina säger så kommer du definitivt känna när det är riktiga värkar. Lycka till!
Re: Hinnsvepning imorn!Ja fast min undran är ju varför dessa sammandragningar är så täta när dom inte gör så ont?. Sitter och funderar på om de riktiga värkarna kanske kommer igång när vattnet går (om det går) för det känns ju konstigt att man ska behöva ha så täta sammadragningar när inget kanske händer?. Har ju haft det sedan tidig graviditet men aldrig någonsin så här tätt och så kraftiga.
Nåja det är väll bara och vänta och se och hoppas vattnet går:) Mamma till Heiley (110123)
Re: Hinnsvepning imorn!det är ju långt ifrån alla som är med om vattenavgång hemma.
du kommer känna när det är riktiga värkar. finns ju dom som har tillåmed onda förvärkar men inget händer... allt är individuellt. du är ju på gång hursomhelst. lägg dej å vila, samla krafter
36 inlägg • Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
|