Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Hjälp.

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

Hjälp.

Inläggav Längtar32 18 okt 2011, 20:44

Min lilla skrutt som är 2.5 månader har kolik (klarar inte komjölk heller) och varje kväll (man kan nästan ställa klockan efter honom) så skriker han så han är dyblöt av svett och knallröd i ansiktet och det jag nu är fundersam och orolig över är att han kröker rygger så att han nästan ställer sig i brygga, även i famnen. Brukar man inte krypa ihop när man har ont i magen och inte tvärtom??

Jag fattar inte vad det är men blir så orolig och frustrerad för ingenting som jag gör verkar hjälpa honom (han vägrar att äta också och skriker ÄNNU mer när han ser bröstet)..

Vad ÄR detta??? Har någon annan varit med om detta eller vet vad det beror på??? :cry:
Längtar32
Alltid online

BF: 200711

Re: Hjälp.

Inläggav kristallklarvinter 19 okt 2011, 07:32

Ett litet tips från mig. Andra som har mer erfarenhet kan ju ta den biten men när min son skrek ställde jag mig i badrummet och spolade vatten. Det tog olika lång tid för min skrutt att lugna ner sig men oftast när han slutade skrika så kom det fram vad han kanske väntat på, en rap, någon fis eller så somnade han på min axel.. Han gick från helt stel till helt lealös. Kanske inte fungerar för alla men för oss var det kanon den tiden då han skrek.
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Marija 19 okt 2011, 08:22

Jag har en med mjölkallergi, vi märkte inte det på henne när hon var så liten som er mer än att hon fes rätt mycket.
Men har du slutat äta mjölkprodukter? Det finns jättemycket mjölkfria alternativ i affärerna så det är busenkelt nu för tiden.

Testa lägg honom med magen mot din underarm, jättesvårt att förklara men lixom så att han ligger med magen mot din underam istället för att han ligger med ryggen mot när du bär på honom. Det är väl typ det tipset jag har.

Lycka till hoppas han mår bättre snart!
Användarvisningsbild
Marija
Alltid online

Inläggav L8i 19 okt 2011, 09:08

Julian hade också kolik, dock skrek han dygnet runt!
Han spände sig också så som du beskriver eller som BVC sköterskan sa; som en fiolsträng. När det var som värst turades jag och sambon om att bära runder på Julian hela nätterna, ibland blev han tyst en liten liten stund. Som någon skrev här tidigare hjälpte vatten lite grann, jag brukade gunga honom i babyskyddet i badrummet med kranen på för fullt och att vagga vagnen över en tröskel, väldigt hårt.
Kolikbarn vill ju att det ska vara hårda bestämda rörelser, inte mjukt och fint. Att gå till kiropraktikern ska vara det allra bästa, hade jag haft kraft och ork hade jag gjort det direkt med honom och en del tycker även att akupunktur ska hjälpa.
Minifom och liknande är bara utslängda pengar, så det hade jag hoppat ifall jag var du.
Sist men inte minst, så be folk om hjälp! Någon faster eller mormor kan väl ta den lille någon timme?! Det gör underverk att få slippa skirket bara en liten stund eller att slippa vara den som bär runder.
Jag väntade med att be om hjälp tills jag bröt ihop och det tog flera månder efter det innan jag började tycka om min son. Låt inte det gå för långt och tänk på att ni inte är ensamma, även om det känns så.

Massvis med styrkekramar!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

BF: 120602
Status: Gravid med nr 2 :)

Inläggav Längtar32 19 okt 2011, 20:42

Tack för svaren!!
Marija - jodå, jag slutade med mjölkprodukter redan för en månad sedan då det snabbt blev konstaterat att han hade kolik och BVC rekommenderade mjölkfri diet och det blev mycket bättre av det men fortfarande är det kämpigt för skrutt på kvällarna. Vi har även burit runt honom på mage men han rycker lixon till som av ett pistolskott så fort man ändrar ställning eller dylikt och blir jätterädd så man vill inte gör för snabba rörelser eller för många ändringar i hans ställningar... Knivigt... :( (och även det funderar jag på varför han gör så).

L8i- okej. så då är det alltså ett typiskt kolikbeteende? Tack, då behöver jag inte oroa mig för att det är något annat också.

Tack än en gång!!
Längtar32
Alltid online

BF: 200711

< Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm