-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hjälp?
7 inlägg • Sida 1 av 1
Hjälp?Hejsan, Jag undrar om det är någon som kan ge mig lite råd och svar.
Jag har haft p-stav i ungefär i 3 år och tog ut den i onsdags. Och jag vill verkligen bli med barn. Har haft min mens i 2 veckor snart. Har lite fortfarande men inte så mycket. Så min fråga är hur blir jag lättast med barn och är det lättare nu när man tagit ut den nyligen? Har hört ryckten om det iallafall. Tacksam för svar.
Re: Hjälp?det finns många rykten och myter om fertilitet, men som med det mesta som gäller kroppen är det naturligtvis väldigt individuellt. En del blir gravida direkt, och andra får kanske vänta upp till ett år innan mensen överhuvudtaget kommer tillbaka.
det viktiga för dig nu är kanske att börja få en hum om hur din cykel kommer att vara. när (om) du ser ett mönster i hur lång den brukar vara så kan du räkna med att ägglossningen sker ca 10-16 dagar INNAN mens. Om din mens är oregelbunden kan jag tipsa om att använda ägglossningstest för att se när ägglossningen närmar sig! Kolla t ex i länken nedan, men om du googlar finner du fler liknande sidor som också har billiga tester. http://www.testlagret.se/ Andra råd är att kolla upp temp-metoden och billingsmetoden, men om jag var du skulle jag börja med regelbundet oskyddat sex! =) Jag vet inte vilken typ av råd du ville ha, det här kanske var för basic? Men om man inte har några fertilitetsproblem så finns det inte så himla många fler tips att ge än att försöka pricka in ägglossningen! Sedan är google fullt av rykten och myter och tips och sanningar om hur man kan ta genvägar, och det blir upp till dig att sålla!
Re: Hjälp?Tusen tack! Jag har ju oregelbunden mens ja så därför har det varit väldigt väldigt svårt. Vet du om man kan köpa ägglossningstest på apoteket?
Tack!
Re: Hjälp?Det kan man göra, anledningen till att jag tipsade om internetsidor är att testerna där är mycket billigare. Många har också väldigt snabba (och anonyma) leveranser. Lycka till!
Re: Hjälp?En fråga till föresten? Hur funkar ett ÄL-test igentligen? Och hur säkert är det?
Re: Hjälp?ägglossningstest känner av ett hormon (LH) som gör att man ägglossar. det ger utslag 12-48 timmar innan man ägglossar. det är bäst att ta (doppar i urin) på eftermiddagen efter att man hållit blåsan i minst 4 h. Det kommer upp ett test-streck och ett kontrollstreck och när båda är lika starka eller test-strecket starkare än kontrollstrecket så är det positivt. När du fått ett positivt test kan du alltså förvänta dig att du ägglossar samma dag eller inom ett par dagar. Testen är inte helt säkra. Man kan få positivt utan att ägget släpper och det är vanligast hos de som har pco (då kan de vara positiva i många dagar i sträck). Jag har inte (diagnostiserat iaf) pco, men jag kan få positivt ibland utan ägglossning. därför tempar jag också vilket är den säkraste metoden att avgöra om man har ägglossat.
För de flesta funkar de dock säkert alldeles utmärkt. Du märker säkert om det skulle krångla för dig.
7 inlägg • Sida 1 av 1
|