Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Hjälp?

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Hjälp?

Inläggav Chiniro 22 jan 2012, 01:05

Hej! Jag är 20år och bor tillsammans med min sambo. Tillsammans har vi en son på 19 månader. Igår fick jag reda på att jag är gravid (oplanerat). Sambon vill definitivt inte behålla och jag vill det till varje pris. Han har till och med sagt att det är slut mellan oss om jag inte gör abort. Motiveringen till aborten lyder att vi har halvkass ekonomi, bor i en tvåa samt att han inte känner sig redo för en till....

Själv känner jag mig inte orolig över såna saker. Kläder, spjälsäng osv har vi kvar från sonen (även fall barn fortfarande kostar), och finns det hjärterum så finns det stjärterum...

Vi vet ännu inte hur långt det är gånget, vi ska göra ett vul på tisdag för att se detta. Men jag har bestämt mig att behålla barnet, har stöd från familj och vänner.

Det känns bara så hemskt, att behöva välja mellan sin partner och sitt barn, jag vill ha båda!!!
Chiniro
Stammis

BF: 100731
Bor: Halmstad

Re: Hjälp?

Inläggav stajners 22 jan 2012, 09:32

Hoppas ni löser det tillsammans! Prata tillsammans med en kurator/BM kanske kan hjälpa?

Förstår er båda hur ni känner. Skulle inte heller vilja göra abort och inte heller behöva välja mellan de 2 du måste välja mellan. Och sen är det ju en jättejobbig situation att hela tiden behöva oroa sej för pengar.

Lycka till hur det än blir!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Elvi 22 jan 2012, 10:09

Jag tror på de att älskar man varandra så håller man ihop och gör allt för att man ska ha de bra tillsammans =) och stöder varandra i de beslut man gör, både egna och gemensamma.

Ett barn är en stor sak, och båda är ju medvetna om hur ett barn blir till och tagit den risken.

Har varit i samma sits själv (inte med tanke på att göra abort) men att bli oplanerat gravid. Oplanerat är detta tredje barn som envisas hållas i magen än (vecka 41 i dag) men ett misstag är det ju inte. Och MYCKET välkommet och efterlängtat, även om det tog ett tag i början att smälta tanken. Främst för att våra barn blir så nära i ålder.

Detta kan låta lite fräckt men ärligt sagt så tycker jag det är barnsligt tänkt att man vill göra slut enbart för att inte få sin vilja genom.
Detta är en grej man behöver diskutera tillsammans, inte bara en bestämma för vilketdera man än väljer.

Hoppas ni kan reda ut det =)

en sak jag undrar över: är det så enkelt att göra abort? vad jag förstått har det mer med antal barn man har från tidigare att göra, kvinnans ålder och sånt.
Elvi
Stammis

Inläggav Elvi 22 jan 2012, 10:16

en sak till =)

angående ekonomi så visst barn kostar ju. Men det är BETYDLIGT billigare med andra barnet än första. Är ju i princip bara blöjor man behöver skaffa. Och vill man spara in där så går det ju att använda tvättbara blöjor, rätt använda är de super.
Elvi
Stammis

Inläggav Chiniro 22 jan 2012, 14:06

Att få en abort är relativt enkelt, iallafall om man inte är så långt gången. Att genomföra den är ju en annan sak, det är ju en stor grej och det är ju inte helt ovanligt att folk bokar aborttid och sedan inte dyker upp. Rent teoretiskt är det inte svårt att genomföra, men är ju så mycket känslor.

När jag fått sonen disskuterade jag och en mammakompis abort. Jag sa att skulle jag bli oplanerat gravid nu så skulle det få bli abort. Nu sitter jag i denna situationen och det känns hemskt att ens tänka tanken!
Chiniro
Stammis

BF: 100731
Bor: Halmstad

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm