Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

HJÄLP! Har sprickor på magen

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

HJÄLP! Har sprickor på magen

Inläggav MissPetra 18 apr 2010, 16:45

Som rubriken lyder. Hur ska jag ta mej till? Mina sprickor är nästan 15 cm! Har läst att dem bleknar efter nått år. Och att det finns saker man kan göra åt sprickor. Men vad?? Hjälp!
MissPetra
Nykomling

Re: HJÄLP! Har sprickor på magen

Inläggav Gotland 18 apr 2010, 16:49

Sorry, finns inget att göra åt bristningar. Dom är en del av livet och bleknar med tiden.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav MariaTheres 18 apr 2010, 18:40

Jag har också börjat få bristningar nu. Det går tyvärr inte att göra någonting. Bara hoppas på att de bleknar ganska fort efter förlossningen.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav everyoneloveskate 18 apr 2010, 19:14

Nej, tyvärr finns det ju inte så mycket att göra. Smörj in ofta om det kliar, minskar klådan, men tar inte bort själva bristningarna. Jag fick bristningar precis överallt, till och med på vaderna (!) & nu, snart 7 månader efter förlossningen, har de gått från lila till lite mer brunbeige, vissa av de små har blivit "vita". Inte så kul, men vad ska man göra? Hoppas på att solen får dem att blekna lite till i sommar!
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav frida00 18 apr 2010, 19:26

jag har också fått några på magen, men dom ser inte riktigt ut som bristningar, mer som blodkärl. ärligt talat så får tanken på bristningar mig att må jättedåligt! ja jag vet att det får man ta när man får barn, man kan inte göra nåt åt det, det är hormonellt osv. men jag tycker det är skitjobbigt.
läste om nån ärrkräm som kan användas till bristningar sen, som bleker.
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav MissPetra 18 apr 2010, 20:40

Frida00 . Den krämen skulle jag mer än gärna vilja veta vad den heter eller var man får tag i den. Det hade gjort mej så lycklig!
MissPetra
Nykomling

Inläggav frida00 18 apr 2010, 21:05

minns inte vad den heter. googla! :)
frida00
Alltid online

Bor: över boden
Status: Nybliven mamma till Milly :)

Inläggav stajners 19 apr 2010, 21:46

Bristningar beror på hur pass elastiska fibrer man har i huden så det spelar ingen roll hur mkt man smörjer eftersom salvan behöver tränga ända in i läderhuden och underhuden där bristningar uppkommer. Zink, vitamin E och C sägs kunna hjälpa till att få elastisk hud men man ska ju inte äta detta för mkt när man är gravid.

Man kan behandla bristningarna efteråt med laser och det kostar omkring 4000kr per behandling ungefär och man behöver flera behandlingar. Men då försvinner de inte helt ändå eftersom även laser i sej ger ärr.

Man ska helst inte sola innan bristningarna bleknat eftersom det gärna gör att de blir mörkare istället. Jag har solat en del nu och de är mer mörklila nu än innan...

Finns massa olika salvor som ska kunna hjälpa till med belkningsprocessen men jag har inte vågat testa ngn. De kostar ju som sagt en del. Man får helt enkelt försöka vänja sej och acceptera dom.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav bubblarunt 20 apr 2010, 10:52

Som sagt så går det inte att trolla bort de bristningar som redan uppkommit. Men har världens bästa tips för att förhindra att fler dyker upp. Och det är enkelt; Body Butter! Finns en uppsjö av varianter, och i olika prisklasser! Smörj magen eller andra utsatta områden morgon och kväll, både skönt och behjälpligt mot hudbristningar.
Ha det gott!
bubblarunt
Stammis

Inläggav Danem 20 apr 2010, 11:06

Nej, det hjälper inte att smörja in magen.
Man kan inte göra något alls för att inte få bristningar så det är bara att acceptera läget, jag fick över hela kroppen och är inte så nöjd men då tittar jag på min pojke och det är värt det.
Jag fick dem för att jag bar på det vackraste jag någonsin har sett!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm