-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
HJÄLP! Jag svimma!
5 inlägg • Sida 1 av 1
HJÄLP! Jag svimma!Är i vecka 17+6 (18) med mitt första barn.
Vaknade små yr imorse, var det i någon timma tills jag kännde att jag kunde få i mig frukost. Går långsamt till köket och *puff* vaknar på köksgolvet, det sista jag minns var "Oj, va allt snurrar och knäna känns svaga". Jag har vanligtvis lågt blodtryck, ganska så jämnt. Dock ändrades det när jag blev gravid. När jag kvickna till gick jag (fortfarande snurrig) och kolla efter min lilla blodtrycksapparat som jag fått av mamma pga mitt blodtryck som är så ojämnt. Den var skyhög! Suttit ner i en halvtimma, den åker ner. Dock fortfarande högt, men den åker långsamt ner. "Vågar" inte ta mig till akuten för det känns som om mitt blodtryck kommer hinna stabiliseras och de kommer tycka att jag överdriver som tar mig dit. MEN min mödravård är stängd fram till på Tisdag nästa vecka, min BM är gravid och är hemma. Vart ska jag vända mig? Självklart ringer jag vårdupplysningen och de säger åt mig att åka till gynakut, men där kommer jag tillbaka till min första tanke. Den åker ju endå ner och lär va stabil när jag är framme. Har någon annan kännt så här? Vad gjorde ni/du? Har mått sjukt illa de tre senaste dagarna också, trots att jag går på mediciner som försvagat illamåendet jag haft konstant problem med. Men nu kommer det tillbaka hundra gånger värre också. Jag fattar ingenting. Lätt för dem på vårdupplysningen att säga åt mig att åka, lika lätt som de på akuten säger åt mig att åka hem. Jag är bara förvirrad. Hjälp?
Re: HJÄLP! Jag svimma!Jag tycker du ska ringa in så dom får kolla och ta prover, du kan ju ha lågt järnvärde.
När ja var i v4, alltså väldigt tidigt i min graviditet så fick jag åka in akut med ambulans för hela världen snurrade och det var när att jag svimmade flera ggr. Väl i ambulansen så var blodtrycket normalt, allt var normalt men järnvärdet var lite lågt.
Re: HJÄLP! Jag svimma!ingen tvekan om att du ska åka till gynakuten. Tveka inte, det kan ju vara något som påverkar både dig och ditt barn negativt.
Åk in på en gång tycker jag, vänta inte. De är väldigt noga med att kolla upp allt sånt här när man är gravid..
Re: HJÄLP! Jag svimma!Självklart ska du åka in till gynakuten... Det är inte bra med högt blodtryck och aldrig normalt att svimma. Vare sig man är gravid eller ej så ska man kollas upp om man svimmar. Vill inte oroa dig för det var säkert bara ett blodtrycksfall och är vanligt men åk in. Nästa gång kan du ju dessutom slå dig i fallet. Usch vad negativt det jag skrivit lät men hoppas du förstår att jag bara vill att du ska kunna vara lugn och må bra
Re: HJÄLP! Jag svimma!under min första graviditet så svimmade jag stup i ett från v 17, jag blev heltids sjukskriven eftersom det hände hur som helts och när som helst.
5 inlägg • Sida 1 av 1
|