Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

HJÄLP! Jag svimma!

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

HJÄLP! Jag svimma!

Inläggav Vida 10 jun 2010, 11:10

Är i vecka 17+6 (18) med mitt första barn.

Vaknade små yr imorse, var det i någon timma tills jag kännde att jag kunde få i mig frukost. Går långsamt till köket och *puff* vaknar på köksgolvet, det sista jag minns var "Oj, va allt snurrar och knäna känns svaga".
Jag har vanligtvis lågt blodtryck, ganska så jämnt. Dock ändrades det när jag blev gravid.

När jag kvickna till gick jag (fortfarande snurrig) och kolla efter min lilla blodtrycksapparat som jag fått av mamma pga mitt blodtryck som är så ojämnt. Den var skyhög!

Suttit ner i en halvtimma, den åker ner. Dock fortfarande högt, men den åker långsamt ner.
"Vågar" inte ta mig till akuten för det känns som om mitt blodtryck kommer hinna stabiliseras och de kommer tycka att jag överdriver som tar mig dit.
MEN min mödravård är stängd fram till på Tisdag nästa vecka, min BM är gravid och är hemma. Vart ska jag vända mig?
Självklart ringer jag vårdupplysningen och de säger åt mig att åka till gynakut, men där kommer jag tillbaka till min första tanke. Den åker ju endå ner och lär va stabil när jag är framme.

Har någon annan kännt så här?
Vad gjorde ni/du?

Har mått sjukt illa de tre senaste dagarna också, trots att jag går på mediciner som försvagat illamåendet jag haft konstant problem med. Men nu kommer det tillbaka hundra gånger värre också. Jag fattar ingenting. Lätt för dem på vårdupplysningen att säga åt mig att åka, lika lätt som de på akuten säger åt mig att åka hem.

Jag är bara förvirrad. Hjälp?
Vida
Stammis

Re: HJÄLP! Jag svimma!

Inläggav Soltrollet 10 jun 2010, 11:19

Jag tycker du ska ringa in så dom får kolla och ta prover, du kan ju ha lågt järnvärde.
När ja var i v4, alltså väldigt tidigt i min graviditet så fick jag åka in akut med ambulans för hela världen snurrade och det var när att jag svimmade flera ggr.
Väl i ambulansen så var blodtrycket normalt, allt var normalt men järnvärdet var lite lågt.
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav helenaeg 10 jun 2010, 11:25

ingen tvekan om att du ska åka till gynakuten. Tveka inte, det kan ju vara något som påverkar både dig och ditt barn negativt.

Åk in på en gång tycker jag, vänta inte. De är väldigt noga med att kolla upp allt sånt här när man är gravid..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav ciccil 10 jun 2010, 16:19

Självklart ska du åka in till gynakuten... Det är inte bra med högt blodtryck och aldrig normalt att svimma. Vare sig man är gravid eller ej så ska man kollas upp om man svimmar. Vill inte oroa dig för det var säkert bara ett blodtrycksfall och är vanligt men åk in. Nästa gång kan du ju dessutom slå dig i fallet. Usch vad negativt det jag skrivit lät men hoppas du förstår att jag bara vill att du ska kunna vara lugn och må bra :wink:
ciccil
Stammis

Inläggav Gellis 10 jun 2010, 18:23

under min första graviditet så svimmade jag stup i ett från v 17, jag blev heltids sjukskriven eftersom det hände hur som helts och när som helst.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm