Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

HJÄLP! ledsen ensam och lurad

Väntar du barn ensam? Här träffar du fler gravida!

HJÄLP! ledsen ensam och lurad

Inläggav ameena 14 jun 2010, 00:10

jag är gravid i vecka 33 nu och pappan till barnet var jätte glad i början men sen helt plötsligt ändrade han sig och ville inte ha med varken mig eller barnet att göra och det accepterade jag . jag flyttade ut och skaffade mitt eget och fortsatte min graviditet på egen hand men nu helt plötsligt hörde han av sig förra veckan och ville träffas , jag gick med på detta och vi tog en fika tillsammans och han verkade jätte trevlig , han bad viserligen inte om ursäkt för att ha nästan slängt ut mig men han sa i alla fall att han ville försöka igen . detta gjorde mig väldigt glad även om vänner och familj varnade mig för dom trodde inte han menade allvar men jag vägrade lyssna på dom och blev jätte glad och vi började sakta hitta tillbaka till varandra men efter en veckas tid så började han prata om faderskapsbekräftelse , han sa till mig att han ville inte att jag skulle uppge att det var han som var pappan . jag förstod inte varför han sa så här men han försäkrade mig om att han ville att vi skulle bli en familj och han skulle ta hand om oss och det enda jag behövde göra var att inte uppge hans namn eller skiva hans namn på något papper ... när jag sa till han att det är väl klart att han ska stå på papper som barnets pappa så blev han rasande och beetede sig väldigt otrevligt mot mig . vad jag inte förstod var att han aldrig tänkt att vi skulle bli en familj igen han ville bara lura mig att inte uppge han som pappa eftersom att han inte ville vara "bunden" till något , han ville helt enkelt inte ha med oss att göra och han ville absolut inte vara registrerad som pappa någonstans ... och nu håller han på och ringer mig hela tiden och säger otreviga saker till mig och säger att jag absolut inte får ange han som pappa och andra väldigt otrevliga saker ...

jag vet inte vad jag ska göra nu , känner mig ledsen , ensam och lurad .. ska ja bara byta nummer och försöka glömma att han är pappa till mitt barn eller ska jag gå emot hans vilja och skicka in papperna och ange han som pappa ? vi va ju faktiskt 2 om det här från början och ja tycker inte de e rätt att han bara ska få göra så här mot mig och barnet ...

behöver stöd och råd ..

http://www.ameeena.blogg.se
ameena
Nykomling

Re: HJÄLP! ledsen ensam och lurad

Inläggav helenaeg 14 jun 2010, 06:48

Vilken svår och jobbig sits du hamnat i. Rent spontant tycker jag du ska be honom dra och inte ha honom i ditt liv alls längre dvs, inte skriva honom som pappa men jag förstår det här med att han inte ska få komma undan också. Det är inte så enkelt men jag blir så arg.

Om han står som pappa så kommer han ju inte undan tex underhåll men han finns då också reg och kan göra anspråk på vårdnad antar jag ? Di måste väga för och nackdelar ur ett längre perspektiv och med.det bästa för dig och bebisen i fokus.
Helt klart är att du klarar dig bättre utan honom i ditt liv då han verkar vara omogen och gör mer skada än nytta.
Du måste försöka ha dig och ditt barn i fokus nu, det är ni som är viktiga och betyder något. Snart har du ju din lilla hos dig och du kommer älska honom/henne över allt annat. Har du andra i din omgivning som kan stötta och hjälpa nu och efter födseln?
Jag tycker också du ska byta nr om du kan. Visst han är kanske inte värd allt besvär och att du får gå omvägar och trixa men då slipper du ständigt bli påmind och kan kanske gå vidare utan honom. Du är värd bättre och han är inte värd din oro och dina tankar. Försök fatta ett beslut baserat på ditt och ditt barns bästa och stå sen på dig och försök gå vidare. Du klarar det!

Kram på dig
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Elin83 14 jun 2010, 07:23

Hej,

Du har verkligen hamnat i en jättesvår situation. Jag förstår att det inte är lätt för dig att avgöra vad som är bäst- att uppge honom som far eller att inte göra det. Å ena sidan har alla barn rätt till en far. Å andra sidan låter inte den här killen som värsta drömpappan direkt. Han låter (som du beskriver honom) som omogen och impulsiv och risken är ju att han drar igång en vårdnadsprocess i princip enbart för att vara elak.

Kommunen kommer göra allt de kan för att utreda faderskapet, och du kommer nog bli ganska pressad tror jag om du inte vill uppge vem fadern är. Jag tror att du skulle behöva rådgivning av någon som kan mer om både det juridiska och det känslomässiga i en sådan här situation. Du kommer inte heller få underhållsbidrag från FK vad jag förstår (lite osäker på det), om du inte kan namnge en far.

Kan du ta kontakt med kvinnojouren på din ort? De har säkert tidigare erfarenhet av liknande situationer och kan förhoppningsvis komma med både goda råd och stöttning.

En del jurister ger också kostnadsfri rådgivning en kortare stund. Kanske kan du kontakta en familjerättsjurist och höra vad som gäller för dig och ditt barn ifall det blir fader okänd/du skriver honom som pappa och det blir bråk?

Det är viktigt nu att du inte bara löser detta för stunden, utan ser till att ordna din tillvaro så att den blir så bra som möjligt för barnet och dig i det långa loppet. Ni behöver trygghet och stabilitet.

Stort lycka till!

Elin
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav Sweet Honey Pie 14 jun 2010, 09:08

Vilken knöl!

Jag har ingen aning om hur det funkar med tex underhåll om man inte står som pappan till barnet.

MEN, min kompis blev gravid med sin kille, som va/är en riktig skit.
Han höll också på och hatta fram och tillbaka om han ville va med i barnets liv eller inte.
Men han va oxå väldigt hotfull och aggressiv i största allmänhet.
Han hade under hela tiden dom vart tillsammans mer eller mindre psykiskt misshandlat henne.
Alltså ett riktigt svin!

Det tog helt slut undertiden hon va gravid, och när bebisen va född proppade hon på att det skulle fastställas att det va han som va fadern.
Att allt skulle komma på papper, hela processen va igång.
För att han inte skulle smita från sitt ansvar.
Å visst va det han som va pappan.
Men inte tog han sitt ansvar... barnet va 2år..då helt plötsligt ville han va med, men inte som en ansvarsfull pappa.
Utan allt som han kunde jävlas med gjorde han.

Detta har resulterar i att min kompis inte kan flytta vart hon vill, utan att han godkänner, hon kan inte neka att pappan träffar barnet.
Även fast barnet inte känner sin riktiga pappa, och är rädd för honom.
Han vägrar att lyssna på min kompis ang mat, godis mm till barnet när han har henne.
Bokar upp att han ska komma och träffa barnet, min kompis förbereder barnet att hon ska få träffa sin pappa, men så dyker han aldrig upp.
Eller så dyker han helt plötsligt upp bara meddelar att han vill ha barnet över helgen mm
Dom har ett helvete!
Han ringer, han bråkar, han skriker mm
I dagens lägen ångrar hon sååå mycket att hon verkligen låg i för att han skulle stå som pappan till barnet.
Inget underhåll i världen är värt detta.

Om jag vore du, skulle jag uppge fader okänd, som han vill.
Sen ta hand om ditt barn utan någon idiot i barnets liv, och så kommer du hitta en bra man i framtiden som kan va en bra pappa och förebild för sitt barn ist.
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden
Bild
Nu är min gravid-blogg öppen.. kika gärna in!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Sweet Honey Pie
Alltid online

Inläggav Luzita23 21 jun 2010, 01:31

write me anytime!!!

kanske känns konstigt men ibland är det enklare och prata med någon som inte är nära vän, familj eller insatt på något annat sätt. du väljer... men jag finns här! :) jag arbetar med tjejer/kvinnor i liknande situationer dagligen i socialtjänjsten, skolor och leder en del tjejgrupper på högstadiet. men detta är inget professionellt, enbart för att jag faktiskt finns här för att stötta.

massa kramar L
Luzita23

Inläggav maria2 21 jun 2010, 04:38

Taget ur försäkringskassans hemsida: "Det behöver inte finnas något fastställt faderskap för att barnet ska ha rätt till underhållsstöd".

http://www.forsakringskassan.se/privatp ... erhallstod

Och efter att ha läst det som skrivits här så skulle jag noga tänka igenom om du vill ha honom som far. Jag menar om barnet någon gång i livet vill veta vem pappan är kan du ju alltid tala om det för barnet. Men han verkar ju vara en riktig idiot.

Vad du än gör ge inte honom gemensam vårdnad!!! Då kommer du vara fast. Man kan fastställa faderskap utan att ge halva vårdnaden.

Ush. Tänker på dig. Har en vän som går igenom ungefär samma sak. Fadern var bara tillsammans med henne tills han fick halva vårdnaden. Nu kan hon inte ansöka om tex pass till sitt barn och kan då heller inte åka till sitt hemland och hälsa på sin släkt. Han bara jävlas med henne hela tiden.

Hoppas du kommer fram till hur du ska göra.
kramar
Bild
Bild Bild
maria2
Alltid online

< Återgå till Ensam gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm