Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Hjälp mig beräkna & svara på mina frågor:)

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

Hjälp mig beräkna & svara på mina frågor:)

Inläggav Kevlargirl 08 dec 2010, 09:03

Wow, jag är på smällen! :D 29 år och första barnet. I måndags (6/12, på ca BIM) testade jag och fick et svagt streck med en sticka från Testlagret. Vågade inte riktigt tro det, väntade till morgonen efter och köpte ett Clearblue digitalt med veckoindikator. Helt klart positivt :D Dock kunde man inte riktigt lita på hur rätt det var med antalet veckor som visades (2-3) om man inte använde morgonurin (vilket jag inte gjorde, hade hunnit kissa en gång tidigare på morgonen). Så hjälp mig är ni snälla, 8/11 var mensens sista dag. Kan det vara 2 veckor sedan befruktning? Är det från och med dessa 2 veckor man beräknar då, alltså har har varit gravid sedan den 22/11?

Fler frågor; gjorde ni ett extra test hos BM efter att ni plussat hemma? Är det onödigt? Tänkte ändå göra ett besök om en vecka. Kan man komma på en dop-in-tid som de har eller bör man boka en tid? Är det gynundersökning som gäller då?

Tack på förhand!
Kevlargirl
Stammis

Re: Hjälp mig beräkna & svara på mina frågor:)

Inläggav Miss_K 08 dec 2010, 09:22

Här tror jag att du finner det mesta av det du vill veta :) och Grattis! :D
http://www.viforaldrar.se/gravid/nar-kommer-bebisen/
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Miss_K 08 dec 2010, 09:29

Du behöver inte göra ett extra gravtest hos BM. De första samtalet man har hos mödravården är oftast ett hälsosamtal, där det diskuteras alkoholvanor, hälsa mm. och där du får en chans att ställa frågor. Sedan får du tid för inskrivning, på inskrivningen tas blodprov för ett antal tester och du får besvara en massa frågor till journalen. Vanligast tror jag är att ha inskrivningen v10-11. Efter det kan man få en läkartid och då blir det en gynundersökning - men detta kan nog se lite olika ut på olika ställen.

Hoppas att det besvarade en del av det andra.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

Inläggav Miss_K 08 dec 2010, 09:31

Tror att jag börjar bli lite väl tankspridd, är väl graviditeten ;)
Ring till mödravården för de vill nog ge dig en tid, det brukar vara det vanligaste iaf :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

Inläggav Kevlargirl 08 dec 2010, 12:53

Tack snälla för svaren. Men jag är lite förvirrad ang den där kalendern där man kunde räkna ut div. Är det verkligen från mensens första dag man räknar? Inte kan ett barn ha blivit till utan ägglossningen som verkligen inte är då. Eller är det bara jag som är trög, isf enligt kalendern skulle jag vara i 5:e veckan..? Hm.
Kevlargirl
Stammis

Inläggav Gotland 08 dec 2010, 14:26

Man räknar från senaste mensens första dag, vilket i praktiken innebär att du inte blir gravid förrän i v 3. Tror (men är inte säker) att cb digital räknar från befruktningen så då får du plussa på 2 v. Har själv aldrig använt cb digital utan använder bara billiga stickor från testlagret.se.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Miss_K 08 dec 2010, 18:42

yes precis så som Gotland skriver, CB räknar från befruktningen och 40veckor räknas från mensens första dag :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

Inläggav naellie 08 dec 2010, 19:20

Yup, och barnmorskan utgår från sista mensen ända fram till rul i vecka 18 (där alla bäbisar "ska" vara lika stora) och man mäter och beräknar hur gammal bäbisen är och så får du ditt bf. Så det är lite flackande fram tills dess. jag var på rul i v7 och fick ett ungefärligt datum, var inne i v 12 och fick ett mer exakt datum, men bm går fortfarande efter sista mensen :)
och GRATTIS förresten :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav marayapiaya 08 dec 2010, 20:23

Man räknar ju från sista mensens första dag men det är baserat på en 28-dagars cykel. Har du en längre cykel så blir BF senare. Oftast har man ägglossning 14 dagar (10-16 tror jag räknas som normalt) innan mensens första dag och graviditeten räknas från 14 dagar innan ägglossningen. Antalet dagar mellan mens och ägglossning kan variera men antalet dagar mellan ägglossning och men brukar vara samma jämt.
Familjeliv.se har en bra graviditetsberäknare där du kan räkna både på sista mensen (även med olika antal dagars cykel) och på ägglossningen.

Själv hade jag sista mensens första dag 17/10 men ägglossning först den 16/11. Barnmorskan säger att jag är i vecka 8 (eller nåt) men egentligen är jag bara i vecka 6...

Hoppas att du blev lite klokare! Och grattis till graviditeten!
Bild
Användarvisningsbild
marayapiaya
Alltid online

Inläggav Kevlargirl 09 dec 2010, 08:37

Tackar så mycket, nu är jag faktiskt lite klokare =)
Kevlargirl
Stammis

< Återgå till Första trimestern

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm