Marina

Hej! Jag kan tänka mig att eran lille kille kanske höll i gång på ...

Fråga BVC

Hjälp mig lite här nu..förvirrad

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Hjälp mig lite här nu..förvirrad

Inläggav heidimariajohanna 03 aug 2011, 08:20

Hm... nu blev allt lite konstigt här hehe.
Jag hade en cykel på 29dagar från förra mensen till den jag hade senast .. fick mens den 26 och det höll i sig fyra dagar tom 29e. Jag har mätt tempen sen mensstart ( slutade med p-piller runt maj o vi började försöka förra månaden .. vill ha lite koll på min cykel och ägglossning då jag har haft lite olika dessa senaste månaderna) och den 31e alltså två dagar efter mensen slutade föll tempen til 35.9. jag har normalt låg temp 36.1 vilket den låg på två dagar efter .. men idag steg den plötsligt till 36.4. jag som trodde att man fick höjd temp innan äl. Nu kan ju temphöjdning o tempsänkning vara ett sammanträffande och bara råkade vara så.. eller fel på febertermometern men ändå..
kan det varit så att fast jag hade ganska normal cykel så kan jag haft äl nu så tidigt efter mens?!?! nån som vart med om samma. Har inte haft några älkänningar eller knappt några flytningar alls... trodde äl skulle vara i helgen som kommer..

Nån som vart med om samma o kan förklara.
Bild

Bild

Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

http://minbebis.com/blogg/lovestory/

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Nu kör vi så det ryker!

Re: Hjälp mig lite här nu..förvirrad

Inläggav thehan 03 aug 2011, 08:30

När man mäter tempen för att ta reda på datum för ÄL brukar man gå efter en trend som varar över några dagar. Så innan ÄL är temperaturen normal sett som lägst. Får man sedan en "markant" temperaturhöjning (ca 0.5 grader eller så) och den inte sjunker igen under några dagar så kan det finnas själ att tro att ÄL inträffat dagen innan temperaturhöjningen. Men enstaka temperaturer som avviker från kurvan kan bero på lite vad som helst. Temperaturmetoden förutsätter att man tar tempen innan man stiger upp varje morgon samma tid och med ungefär samma förhållanden (typ när man åt middag dagen innan osv). Jag använde denna sida när jag som du ville lära känna min cykel pga oregelbunden mens och känner att jag kan rekommendera den: http://www.fertilityfriend.com/.
Tänk bara på att om du försöker bli gravid så kan metoden införa extra stress (min gynekolog avrådde från det faktiskt) men för att lära känna sin kropp är det ganska nice.
Bild
Fluffs döptes magen till efter att jag råkat trilla på sängen och sambon kom springandes och sa - akta Fluffs! :)
Användarvisningsbild
thehan
Stammis

BF: 120108
Status: Väntar första barnet

Inläggav E Maria 03 aug 2011, 08:42

Kan bara tillägga att jag också använde fertilityfriend.com och det funkade jättebra. Du får en fin kurva som visar din temp och kan även fylla i annat som hur flytningarna ser ut och så räknar sidan ut när det är troligt att du hade ägglossning. Du kan också fylla i när ni myser =) Lycka till!
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav anile 03 aug 2011, 09:12

det viktigaste är att man tempar "rätt", enligt konstens alla regler. Dvs samma tid varje morgon, INNAN man kliver upp, precis när man vaknar och att man haft sammanhängande sömn i några timmar innan det. Det är också viktigt att skriva upp sin temp i en kurva (t ex fertilityfriend, men det finns fler liknande sidor på internet som också är bra). det funkar INTE att tro att man ska kunna avgöra på endast en förhöjd temp eller att man klarar att avgöra bara genom att komma ihåg hur de senaste dagarna varit. Ägglossningshöjningen kan faktiskt också ske gradvis (med t ex 0,1 grad åt gången)och det är inte ofta som den helt plötsligt höjs med 0,5 och sedan stannar så (det har aldrig hänt mig och jag har tempat i över ett år). Använd därför en av dessa internet-sidor som räknar ut när din äl är automatiskt, så slipper du tolka själv om du är ovan, det kan vara svårt! Jag känner till flera andra som sagt att de inte trodde på metoden och att den var dålig tills de började skapa kurvor (vilket är hela syftet) och faktiskt såg tydliga mönster som de missat innan genom att bara försöka hålla alla temperaturer i huvudet.. I sjäölv verket är denna metod den säkraste att avgöra när ägglossningen skett.

Något som är intressant som jag kan tillägga också är att om man tittar i galleriet på fertilityfriend på andras kurvor (charts) så ser man att för dem som kombinerar med ägglossningstest är det mycket olika hur dessa test visar. Jag har sett väldigt många där personer fått positivt samma dag och dagen EFTER ägglossning. Och tajming är ju allt i denna djungel!!
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
Utredning påbörjad april 2012
anile
Alltid online

Inläggav heidimariajohanna 03 aug 2011, 10:51

mm tACK för svaren ska kika på den där fertilyfriend mm=)
Bild

Bild

Dream as if you´ll live forever,
Live as if you´ll die tomorrow.

http://minbebis.com/blogg/lovestory/

kramisar
Användarvisningsbild
heidimariajohanna
Alltid online

Status: Nu kör vi så det ryker!

Inläggav Embot 03 nov 2011, 00:28

För er som har en mobil som kan ha appar så finns det flera appar som är liknande som fertilityfriends.com. Kan vara bra om man vill ha infon nära till hands och slippa sitta vid en dator. :)
Min app som jag använder heter OvuView och verkar fungera ganska bra. Jag har dock inte fyllt i all nödvändig info och gjort det helhjärtat. Men den säger till om den tycker att jag verkar ha oregelbunden mens. Har man fyllt i temp och allt annat så säger den även till när ägglossningen borde vara och hur många dagar cykeln är på. Du kan även se dina kurvor där. Plus att när jag och min sambo har haft sex är det så enkelt att snabbt fylla i det. Då håller man reda på hur ofta man har sex och hur mensen sett ut de senaste månaderna. Bara ett tips! :)
Embot
Nykomling

Inläggav Voljeti 08 nov 2011, 10:07

Hej, Jag sitter och är lite förvirrad hur det här med ÄL funkar. I Söndags morse hade jag oskyddat sex med min kille. Sen på kvällen hade jag vrålont i äggstockarna..Är helt säker på att det var ägglossning(brukar känna av det). Jag har normalt 31 dagars cykel och när jag räknade på det så skulle i Söndags varit ägglossning(precis som jag kände) Det jag egentligen undrar är...Ska man ha sex ett par dagar innan för att det ska funka bäst eller är sex på själva ÄL-dagen precis lika effektivt?

Tacksam för svar.
Voljeti
Stammis

< Återgå till Ägglossning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm