Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

hjälp mig snälla!

Forum för alla blivande mammor över 35 år.

Re: hjälp mig snälla!

Inläggav Åza 21 okt 2008, 14:43

Hej Trixie1.
Vad skönt att höra att allt gick bra med provet och att läkaren till skillnad mot hon som gjorde nupp var bra och förklarade vad som hände. Ibland tror jag endel glömmer att det faktiskt är ngr andras kroppar och liv de undersöker.
Jag valde fvp även fast nupp såg bra ut.. jag ville veta till 100 och jag fyller snart 40...
Precis som du skriver man ska göra det som känns bäst för en själv och ens familj.
Massa lycka till!!!!
Bild
Dotter född-90
Son född -93

Mf,v6 sep-07
MA, v12 jan-08
Användarvisningsbild
Åza
Alltid online

BF: 081210

Inläggav Estelle 21 okt 2008, 15:08

Hej Hej....

Visst blir man förvirrad av allt. Det är ju viktiga beslut...

När jag väntade Emelie erbjöds jag bara NUPP testet och gjorde detta. Vi fick en underbar kvinna som beskrev allt hon såg i detalj och vi nöjde oss med det. Riskerna för avvikelse ansågs låga.

Denna gången har jag blivit erbjuden både KUB och NUPP, dvs både blodprov och UL som i kombination kan bedömma med 90 nånting % säkerhet.

Så i morgon ska jag göra blodprovet och NUPP UL på torsdag nästa vecka.

Det känns jättebra, eftersom jag helst inte vill ta några onödiga risker.

Men som alla säger så måste man se till sig själv och sin familj vad som känns bäst.

Jag skulle nog försöka få göra KUB och NUPP först och sen ta ställning.

Lycka Till - och grattis till bebben i magen...
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Estelle
Alltid online

Inläggav Bollibompa74 12 jan 2009, 10:50

Den första frågan man måste ställa sig är ju först och främst om man verkligen är beredd att göra abort om det visar sig att fostret har DS. Annars finns det ju ingen anledning!
Bollibompa74
Nykomling

Inläggav Bollibompa74 12 jan 2009, 10:53

Sen måste jag bara påpeka...Alla pratar om att få " friska" barn. DS är ingen sjukdom!!
Bollibompa74
Nykomling

Inläggav ilovebabies7 13 feb 2009, 13:02

Hej styrmyra
Jag var 35 när jag fick mitt första barn och jag blev inte ens erbjuden något fostervattens prov, men det är ju olika från län till län. Det finns ju en del risker med fostervattensprov, mer om det kan du googla på! Jag tror att man älskar sitt barn vare sig det är friskt eller inte! Men jag är av övertygelsen att om man har någon i släkten som har eller har fått barn med handikapp så tycker jag att om man är orolig så kan man ju ta testet bara för att lugna sina egna nerver, men om man inte har någon sån gen i släkten som bär på olika handikapp så kan man nog låta bli att ta testet, jag tror att kärleken till sitt barn är större än alla handikapp i världen!
Hoppas ni inte blev mer förvirrade av mitt svar, men pröva det jag skrivit, ta vara på det som ni kanske tycker är bra och lämna resten!
Kram från Jessica
ilovebabies7
Stammis

Inläggav blackangus 13 feb 2009, 17:51

Hej Styrmyra!!
Vi blev erbjudna att gör CUB testet. Här får alla över 35år erbjudande om det o resan betald. Själv är jag 38år. Fick ta blod provet i v9 o Ul i v13. Ville inte utsätta mig för ett fostervattenprov om det inte visade sig att jag fick dåliga värden på CUB testet. Det viktiga för mig var att jag o min sambo var helt på det klara med hur vi skulle hantera ett ev dåligt resultat. Så vi pratade mycket om det.
Dagen då vi skulle göra Ul:et så ville jag bara åka hem o vara i fred. Tyckte det var jätte jobbigt innan, men väldigt skönt efteråt. Provet visade låg risk. O vi är väldigt nöjda med säkerheten i själva provet. OK, inte hundra %:igt svar men helt ok för oss.
//Anna
blackangus
Stammis

Inläggav ilovebabies7 13 feb 2009, 22:15

Bollibompa74 skrev:Sen måste jag bara påpeka...Alla pratar om att få " friska" barn. DS är ingen sjukdom!!

Jag håller med dig till fullo bollibompa74, ds är ingen sjukdom, det är bara en kromosom för mycket!
kram j
ilovebabies7
Stammis

Föregående

< Återgå till 35+ mammorna

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm