Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

hjälp mig snälla!

Forum för alla blivande mammor över 35 år.

hjälp mig snälla!

Inläggav styrmyra 02 okt 2008, 09:39

Hej!var på inskrivningssamtal igår hos Bm!
Nu har jag en vecka på mig att bestämma mig hur jag ska göra....
kubb eller fostervattensprov?
Eftersom man bara får ett sk referensvärde på kubbtestet så blir man ju lite nervös...och med fostervattenprov ökar risken för missfall!
Hur mår man efter ett fostervattenprov?Gör det ont att göra?
Måste man hålla sig still efteråt?
Hur ska vi göra?Min sambo är också jätteförvirrad av allt.....
hjälp någon??? :? :? :?
Bild
styrmyra
Stammis

Re: hjälp mig snälla!

Inläggav Maya08 02 okt 2008, 11:00

OM du skulle få dåliga värden på CUB-testet så erbjuder de dig att göra ett fostervattensprov. Visst är det bara ett referensvärde men det är 90% säkert (jmf med NUPP som är mindre säkert) så helt illa är det ju inte.

Har du en speciell anledning till att göra fostervattensprov...tex genetiska avvikelser i släkten eller hög ålder?
Annars är det ju inte helt fel att göra ett CUB-test först och sedan se vad detta leder till......
BildBild

Bild

Bild

Bild
Maya08
Alltid online

Inläggav styrmyra 02 okt 2008, 11:22

Nej jag har ingen speciell anledning till att ta fvp,men Bm sa att jag kunde välja på dessa två eftersom jag fyllt 35...
jag har två friska barn och har ingenting i släkten med kromosomavvikelse....
Det låter ganska lätt att välja när du beskriver det......
men vilken djungel....
Det lutar åt kub,men...
tack för att du svarade iaf,det är skönt att höra ur en annan synvinkel!kram/virrig :roll:
Bild
styrmyra
Stammis

Inläggav tessan35 02 okt 2008, 11:51

Hej!! Jag är el va 37 när jag gjorde mitt kub-test, va ingen som sa något om det att det fanns den möjligheten utan jag läste mig till det.. Vi bestämde oss för att göra ett kub-test för att jag va 37 år och man hade läst om ökad risk med åldern, hade det vart någon avvikelse hade vi gått vidare med fvp.. Men som tur va, va det bra på kub-testet så vi gick aldrig vidare.. Även om jag har 6 friska barn innan så fanns tanken där, man vet aldrig.. Lycka till vilket test du än gör..
Bild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
tessan35
Alltid online

Inläggav Åza 02 okt 2008, 12:27

Hej Styrmyra.
Jag var oxå väldigt orolig och visste varken ut eller in ang. prov.
Det är viktigt att man känner efter vad man vill och vad som känns rätt och även varför man vill göra ett prov och hur man hanterar svaret man får.
Ni har ju ngr veckor att fundera på.

Och om du vill läsa hur jag gjorde:
Det gör inte kub i mitt landsting, utan bara nupp.
Jag fick träffa och prata med en duktig läkare som förklarade skillnader och risker för oss ang. olika prov.
Det gjorde att man kände sig mindre vilsen om vad de olika proverna innebar.
Innan jag blev gravid så hade vi hemma pratat en del om fvp. Jag trodde att jag skulle vara mera säker på att göra det när det blev dags.
Vi bestämde oss för att göra nupp först.( v.12) Vi åkte på nupp och den här gången så var det en liten livig krabat där inne. Allt såg bra ut på nupp. Men det är ju inte svar som med 100% säger att allt är bra, utan runt 70% säkerhet.
Vi beställde tid för fvp vid nupp. Vår läkare sa att man alltid avboka och man kan i princip ångra sig till dess de sticker in nålen.
Men vi bestämde oss till sist för fvp. ( görs i v.15) Jag kände att jag skulle gå och vara orolig och undra och inte må bra under resten av graviditeten om jag inte visst att allt var ok. Jag är ju 40 år och riskerna ökar ju då. Nya rön visar att risken för mf har minskat. Det sa vår läkare oxå men i Sverige så får man inte gå ut med detta än, då studien är gjord i USA. Man har nya rutiner ang. att man ska ta det lugnt, inget bad eller sex ett par dagar efteråt. Så man har även sett att risken för att få mf minskat.
Men visst risken finns ju där att man får ett mf.
Och jag var ju lite orolig när vi åkte dit, men det gick bra. Min man fick titta på Ul skärmen hela tiden, men jag valde att blunda. Är inte spruträdd men ville inte se nålen och så. Kändes inget direkt när de stack igenom nålen. Det gick ganska fort. Jag åkte hem och vilade direkt efteråt, och bar knappt ett mjölkpaket det första dagarna efter provet, och sjukskrev mej från jobbet resten av veckan, fast jag jobbar på kontor. Jag kände inte av ngt alls eller fick ngr komplikationer. En del kan läcka lite fostervatten efteråt och få som små värkar. Väntade med att anstränga mej på en vecka. Jag var ju lite orolig att ngt skulle hända. Det var jobbigt och jobbigt att gå och vänta på svaret.
Efter ca 10 dar (tror jag) fick vi hem ett brev där det stod att allt var bra.
Bild
Dotter född-90
Son född -93

Mf,v6 sep-07
MA, v12 jan-08
Användarvisningsbild
Åza
Alltid online

BF: 081210

Inläggav Hanna_T 02 okt 2008, 18:00

CUB är ju ändå ganska så träffsäkert, ser det bra ut så känns väl ändå fvp ganska onödigt? Inte för arr risken med ett fvp är så stor, men ändå.
Hanna_T
Alltid online

Inläggav mimamaria 02 okt 2008, 20:04

Hmmmm.... Jag var 42 när jag fick mitt första barn och vi bestämde oss för att inte göra ngt av det.(man behöver ju inte, bara för att möjliheten finns) Hade försökt länge att bli med barn och ville inte riskera missfall med fvp. För om man gör CUB eller Nupp och får ett lågt värde så måste man ju ha funderat på hur man gör då. Är det värt ett fvp eller inte. Vi bestämde att efterom vi ändå inte ville göra abort vi ev. kromosomavvikelse så struntade vi i hela den karusellen och valde att tro på ett friskt barn... :)
Men jag förstår om man gör testet vid ärfliga sjukdommar eller med andra barn och familj att ta hänsyn till. För om man får ett barn med downs syndrom är det ju absolut massor med extrajobb....

Lycka till med vad ni nu än bestämmer er för. Se bara till att prata igenom alla alternativ innan ni bestämer er...

Mimamaria
Bild
Användarvisningsbild
mimamaria
Stammis

Inläggav Magna 13 okt 2008, 11:01

Hur går KUB-testet till? Jag ska också göra ett...
Bild
Magna
Nykomling

Inläggav Åza 14 okt 2008, 10:44

Magna skrev:Hur går KUB-testet till? Jag ska också göra ett...

Hej
Kubtestet är ett kombinerat test av ultraljud (som kallas nupp) och ett blodprov.
Man kan se i mammans blod om det finns vissa avvikelser mot det normala, och ett ultraljud där man mäter nackspalt och även tittar efter hur fostret utvecklats, rygg, hjärta, hjärna etc.
Utifrån vad ultraljud och blodvärdet får för resultat (och även mammans ålder tror jag vägs in när man tar fram sannolikheten) så får man en siffra på sannolikheten på att det skulle vara ngt fel på fostret. Ger inget 100% resultat men runt 90% tror jag.
Har inte gjort kub då mitt landsting bara kunde erbjuda nupp, alltså bara ultraljudet.
Bild
Dotter född-90
Son född -93

Mf,v6 sep-07
MA, v12 jan-08
Användarvisningsbild
Åza
Alltid online

BF: 081210

Inläggav trixie1 21 okt 2008, 11:44

Jag hade bestämt mig för att göra NUPP test (görs inte KUB där jag bor). Fösta UL testet gjordes i v 12+2 men hon kunde inte göra testet på ett bra sätt, bebisen var för aktiv och inte samarbetsvillig så jag fick komma tillbaka veckan efter. Det var ganska ont om tid testet kan bara göras till v 13+6. Min sambo var med då som tur var för det var ingen trevlig upplevelse andra gången. Hon som utförde testet sa inte mycket. Visst hon visade armar och ben, hjärta och hjärna och så men inget omvad det var hon tittade efter eller vilka uträkningar hon gjorde. Sen var det precis som hon kom på att hon skulle sluta för dagen för då gick allt hypersnabbt. Hon menade att när jag kom in i rummet så med min ålder i tankarna bara så var risken 1 på 129 efter testet 1 på 111. Så hon måste då rekommendera FVP. Vi skulle gå hem och tänka över vad vi ville göra och vi fick en tid till läkare för samtal samma vecka. Jag var totalt nollad och kunde inte tänka så värst mycket. Vi bestämde oss för att genomföra provet. Båda tyckte att det är bättre att veta. Själva provet gjordes av överläkaren på mottagningen. En helt underbara människa som först talade om hur provet skulle utföras och sen tittade han på UL för att se hur bebisen låg och var det var bäst att sätta nålen. Han förklarade hela tiden vad han gjorde. Jag är hyperrädd för nålar men klarade av det bra tycker jag. Jag personligen tyckte att det gjorde väldigt ont när de stack in nålen. Jag hade även ont några dagar efter stramade i magen. Han sa att jag skulle ta det lungt resten av dagen men sen var det inga problem. För att vara på den säkra sidan så sjukskrev jag mig resten av veckan. Det tog 7 dagar innan jag fick kuvertet i brevlådan med resultatet. Detta är mitt första barn och troligen enda. Jag ångrar inte att jag gjorde testet men gå igenom det en gång till med all den oro och stress som jag kände vet jag inte om jag vill.

jag är 38 år därför valde jag att göra testet plus att Nupp resultatet inte visade på nårgra bra siffror. Testet gjordes för att kolla krom. 13, 18 och 21. Bryr man sig inte ifall det skulle visa på DS utan väljer att behålla barnet ändå så tycker jag att FVP är onödigt om man inte vill vara förberedd på det och kunna förlika sig med detta vill säga. Det är ju faktistk upp till var och en ingen kan tvingas till att göra testerna.
BildBild
Användarvisningsbild
trixie1
Stammis

Nästa

< Återgå till 35+ mammorna

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm