Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

hjälp! sötningmedel

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

hjälp! sötningmedel

Inläggav idada89 18 maj 2010, 11:04

Jag kom plötsligt på att sötningsmedel kanske inte är de bästa att få i sig under en graviditet, eller?

Kom på att jag har tuggat ganska mkt tuggemi pga av att jag slutat röka och snusa, och sen kom jag på att för ett par veckor sedan drack jag även mycket lipton ice tea, (såndär man köpter på påse)

min fråga nu är har jag skadat bebisen? för Aspartam fungerar ju tydeligen som nå nervgift eller nått sånt.

Hjälp jag är jätte rädd nu! :cry:
idada89
Alltid online

BF: 110116
Bor: Borlänge
Status: mamma till wilma

Re: hjälp! sötningmedel

Inläggav MariaTheres 18 maj 2010, 11:25

Nej var inte rädd! Var glad över att du har uppmärksammat det istället och att du inte kommer äta det mer :) Jag åt också mycket tuggummi i början på grund av illlamående. I en del produkter är det aspartam i som man inte alls förstår orsaken till! Jag köpte vatten i helgen som jag tyckte såg jättegott ut och som var lite dyrare, efter att ha druckit halva flaskan läste jag på det och så har idioterna stoppat i aspartam.. Det är förbjudet i bland annat Japan på grund av alla biverkningar men det är ju fortfarande godkänt här och det skulle inte vara det om det kunde ge stora skador på fostret. Så ta det lugnt! Nu när du kom på det kan du som sagt undvika det istället.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Danem 18 maj 2010, 13:20

Det är ingen fara med sötningsmedel har jag för mig, googla lite istället så får du läsa om det.
Skulle ha kunnat göra det åt dig men jag orkar inte just nu :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav helenaeg 18 maj 2010, 18:49

Hittade detta på livsmedelsverkets sida:

"Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?"

"Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror"

så det är inte farligt enligt dom. Men jag slutade med såna produkter som det uppenbart är en massa sötningsmedel i när jag blev gravid.. såsom lightläsk, smaksatt yoghurt utan socker som har sötningsmedel istälelt osv
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Ida86an 18 maj 2010, 19:42

Hej hittade detta
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... ar-gravid/

Jag kollade runt lite om detta hade en till sida men kommer inte ihåg vad den hette, men det är ingen fara, lagom mängd tror jag är det bästa på allt :)
Ida86an
Alltid online

Inläggav idada89 24 maj 2010, 11:06

okej , tack så mycket för svaren, nu känns de lugnare iaf :)
idada89
Alltid online

BF: 110116
Bor: Borlänge
Status: mamma till wilma

Inläggav elinorlilja 01 sep 2010, 17:44

Det är inte farligt!, frågade min BM i början och hon sa bara det att det är ju inte nyttigt för någon i FÖR stora doser dock vet jag som kostrådgivare att det är svårt att få i sig så stora mängder. Det jag tycker är viktigast är att tänka på det så man endå har det i baktanken.
Mamma till Heiley (110123)
Användarvisningsbild
elinorlilja
Alltid online

BF: 110123
Bor: Skärblacka
Status: Mamma till Heiley

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm