-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
hjälp! sötningmedel
7 inlägg • Sida 1 av 1
hjälp! sötningmedelJag kom plötsligt på att sötningsmedel kanske inte är de bästa att få i sig under en graviditet, eller?
Kom på att jag har tuggat ganska mkt tuggemi pga av att jag slutat röka och snusa, och sen kom jag på att för ett par veckor sedan drack jag även mycket lipton ice tea, (såndär man köpter på påse) min fråga nu är har jag skadat bebisen? för Aspartam fungerar ju tydeligen som nå nervgift eller nått sånt. Hjälp jag är jätte rädd nu!
Re: hjälp! sötningmedelNej var inte rädd! Var glad över att du har uppmärksammat det istället och att du inte kommer äta det mer
Re: hjälp! sötningmedelDet är ingen fara med sötningsmedel har jag för mig, googla lite istället så får du läsa om det.
Skulle ha kunnat göra det åt dig men jag orkar inte just nu
Re: hjälp! sötningmedelHittade detta på livsmedelsverkets sida:
"Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?" "Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost. Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror" så det är inte farligt enligt dom. Men jag slutade med såna produkter som det uppenbart är en massa sötningsmedel i när jag blev gravid.. såsom lightläsk, smaksatt yoghurt utan socker som har sötningsmedel istälelt osv
Re: hjälp! sötningmedelHej hittade detta
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... ar-gravid/ Jag kollade runt lite om detta hade en till sida men kommer inte ihåg vad den hette, men det är ingen fara, lagom mängd tror jag är det bästa på allt
Re: hjälp! sötningmedelokej , tack så mycket för svaren, nu känns de lugnare iaf
Re: hjälp! sötningmedelDet är inte farligt!, frågade min BM i början och hon sa bara det att det är ju inte nyttigt för någon i FÖR stora doser dock vet jag som kostrådgivare att det är svårt att få i sig så stora mängder. Det jag tycker är viktigast är att tänka på det så man endå har det i baktanken.
Mamma till Heiley (110123)
7 inlägg • Sida 1 av 1
|