Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Hungrig!!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Hungrig!!

Inläggav jenlin 09 jun 2010, 10:07

Jag är i vecka 15 nu och har kommit över illamåendet för ganska länge sen. Däremot är jag konstant så himla hungrig! Vad äter ni när ni är hungriga?
En frukt är liksom en droppe i havet, det hjälper ingenting! Men jag vill inte heller sitta och proppa i mig hur mycket mackor som helst heller, det känns lite onödigt för jag antar att man går upp lika mycket i vikt av sånt när man är gravid som annars?

Har ni några tips på bra mellanmål som är lätta att ta med till jobbet?
Bild
jenlin
Nykomling

Re: Hungrig!!

Inläggav hallon75 09 jun 2010, 10:31

Jag är bisarrt hungrig - har precis klämt i mig 4 klementiner på jobbet och sitter och funderar på om det finns ngt mer at äta innan lunch om en timme...

Vill helst ha just nu:
Bröd
Glass
Frukt
Bild

BildMake a pregnancy ticker
mf nov-11 v8
mf jan-12 v5
Användarvisningsbild
hallon75
Alltid online

Status: Tredje gången gillt i syskonförsöken..?

Inläggav Danem 09 jun 2010, 10:37

Jag blev megahungrig för två dagar sen och det är jobbigt, har inte heller någon aning om vad jag ska äta för jag är nog fet redan och tänker inte gå upp massor i vikt..
Jag dricker vatten för att få tankarna på annat men jag ska leta upp sånt som är (förhoppningsvis) mättande och bra :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav helenaeg 09 jun 2010, 10:40

jag tror såhär.. så länge man äter mat och inte onyttigheter som bullar,chips och sånt när man är hungrig så är det ingen fara,,visst slevar du i dig 6 mackor mellan varje huvudmål så kanske det gör en liten ökning men förmodligen behöver du äta mkt nu ,det är därför du är hungrig. Jag åt mycket också när jag var i din grav period och trodde jag skulle gå upp massor men gjorde inte det.. det jag åt behövde kroppen till bebis och till andra saker så det gick åt så att säga utan att jag gick upp. Undivk sötsaker och snabbmat så ska du se att det inte är någon fara..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav jenlin 09 jun 2010, 11:21

Ja för visst måste det finnas en anledning till att man är så hungrig! Jag får ladda med mackor och youghurtar i kylen på jobbet helt enkelt, för man funkar ju inte om man är hungrig hela tiden.
Bild
jenlin
Nykomling

Inläggav helenaeg 09 jun 2010, 11:31

Danem; ät om du är hungrig men ät mat och inte skräpsaker.. jag hade en del övervikt när jag blev gravid och har alltid haft jättelätt för att gå upp i vikt.. Trodde jag skulle svälla som bara den när jag blev gravid och åt mycket mat men jag har inte gjort det. Blir du hungrig är det för att din kropp och barnet behöver energin.. Som sagt, tänk bara lite på vad det är du äter när du blir hungrig så är det ingen fara.. jag tror personligen inte att det är bra att strunta i att man är hungrig när man är gravid..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Theresexox 09 jun 2010, 12:14

Jag hade också en period jag var extremt hungrig, jag åt frukt frukt och ännu mer frukt. Massvis och så åt jag nötter, man får försöka klara sig. Men det är ap jobbigt att vara hungrig jämt. Men frukt är ju nyttigt och 4 clementiner kommer man inte långt på. Öka på med bananer och äpplen. Och nötter. Gröt till frukost, fullkornsbröd mättar ju mer än vitt.. tex.. Mycket bra..
I övrigt kan jag trösta med att det är en övergående period för er som inte gått så långt in i graviditeten. För mig iaf.. Sen kommer det säkert tillbaka i perioder men det har väl med att den där inne växer mer i vissa perioder! Så allt är som det ska.. Alltid nåt.. :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Theresexox
Alltid online

BF: 120323

Inläggav Danem 10 jun 2010, 13:03

Nej jag kommer inte att äta när jag blir hungrig utan kommer äta på någorlunda regelbundna tider, man blir tjock om man äter för mycket och det är jag mer än väl medveten om.
Det blir inte bättre av att jag inte vet vad jag vill äta eller är sugen på så jag orkar inte ställa mig att laga nåt jag kanske ändå inte vill ha i slutändan, jobbigt.

Skitbra tips Theresxox! Jag har faktiskt tänkt på att börja äta minst en macka fullkornsbröd per dag och inte bara för att bli lite mer mätt utan även för att få ordning på magen :lol:

Thaimat till lunch och middag idag för mig, man får så jäkla stora portioner så att det räcker för hela dagen :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Lillamy84 29 jun 2010, 10:55

Hej,

Jag känner så väl igen mig. Jag är hungrig 24 timmar om dygnet. Det var som värst i början (ca v 7) nu (v 12) är det mer lätt hanterligt men fortfarande samma hunger, antar att jag vant mig. Jag har ätit och ätit så fort jag vart hungrig, något jag tycker är bra är att det är mat jag är sugen på och inte godsaker. Jag äter mer än min sambo med har hittills bara gått upp två kilo det är inte ovanligt mycket för att vara i vecka 12 (tror jag). Har nog inget bra tips på någon mat som mättar mer än någon annan. På jobbet äter jag en masa jordgubbar. Fått några pikar om att jag äter hela tiden=)

Vet inte om någon blev klokare av vad jag skrev=)
Ha det bra i sommarvärmen allihopa
Lillamy84
Stammis

BF: 110116
Bor: Avesta
Status: Lycklig=)

Inläggav soffilina 29 jun 2010, 11:48

jag totalignorerade min enorma hunger! kunde ju bli jättehungrig 10min efter att jag ätit ett jättemål med mat. dvs, magen är full, jag ÄR inte såhär hungrig....
fortsatte äta som vanligt, ordentliga portioner, frukost, lunch, middag åså... resterande hunger fick kalla handen :P
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm