-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur exakt funkar det?
6 inlägg • Sida 1 av 1
Hur exakt funkar det?Hejsan! Jag skulle vilja veta hur ÄL-testet fungerar? Och hur säkert är det?
Jag vill så gärna ha barn och känner mig mer än redo. Jag och sambon har regelbundet sex. Jag tog ut min p-stav nyligen (2 veckor) och under den tiden hade jag mens. Sen när jag tog ut den tog det någon dag sen försvann den, så jag undrar hur exakt funkar testerna?
Re: Hur exakt funkar det?Det finns billiga äl-stickor som man kan köpa på nätet. Jag beställde från testlagret.se Man får med en beskrivning hur man ska göra. För mig har testerna funkat. Jag har dubbelkollat med cb:s digitala äl-test när jag har fått utslag på stickorna och det har alltid visat lika. Skillnaden är att stickorna är bra mycket billigare. Man börjar till exempel testa på dag 10 (beroende på hur lång cykel man har) och sedan testar man tills man får utslag. Då ska båda strecken vara lika starka.
Re: Hur exakt funkar det?Okej, tack så mycket!
Re: Hur exakt funkar det?Tänk på att det inte är säkert att du har ägglossning exakt när testet ger utslag. Man får positivt utslag på Stickan för att kroppen utsöndrar ett hormon som visar att ägglossning SKA ske. Från fullt utslag på Stickan kan det ta upp till 48h innan ägget släpper. Det är först när ägget har släppt och möter spermien på vägen mot livmodern som man kan bli gravid. Därför är det viktigt att fortsätta ha sex efter utslaget. Det säkraste sättet att "pricka" äl är att ha sex varannan dag hela cykeln eller om du vet när du ägglossar från några dagar innan beräknat utslag och en vecka efter utslag.
Tänk på att även om ni har sex under äl så finns det omständigheter som gör att det inte tar sig. Jag tror att det i genomsnitt tar 7 månader för par i Sverige att bli gravida. Så tappa inte hoppet om det inte tar sig direkt utan sexa på så det ryker
Re: Hur exakt funkar det?Jaha okej, så man behöver inte ha ÄL för att det står så, köpte nyligen ett ägglossningstest idag på apoteket. cleare blue eller vad det hete? men jag fattar ingenting
Re: Hur exakt funkar det?Till er som kan de här med testerna:
Jag slutade med p-piller för drygt 5 veckor sedan och kroppen har helt flippat ut. Ibland tror jag att jag har ägglossning och ibland att mensen ska börja men än så länge har ingen mens kommit. För att försöka få lite klarhet har jag beställt ägglossnings-stickor. Min fråga nu är hur ofta jag ska använda stickorna, bör man testa varje dag eller räcker det med varannan?
6 inlägg • Sida 1 av 1
|