Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

Hur födde era mamma och mormor?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Hur födde era mamma och mormor?

Inläggav charizmah 10 jan 2010, 11:13

Hej,

Tänkte göra en lite undersökning här för att se om det skulle kunna vara ärftligt hur tidigt/sent man föder.

Hur födde er mamma och ev mormor jämfört med er? Blev det tidigt, runt BF eller sent?
charizmah
Alltid online

BF: 120803
Bor: Lund

Re: Hur födde era mamma och mormor?

Inläggav jaessiica 10 jan 2010, 11:27

Min mormor födde sitt första barn 3 veckor efter BF. Hade det hänt idag hade hon antagligen blivit igångsatt tidigare. Min mamma födde mig (första barnet) 10 dagar innan BF. Jag födde min son i vecka 41 +2 alltså 9 dagar efter BF. Så det är inte alls samma för oss :)
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Inläggav Emmisen87 10 jan 2010, 11:49

Både min mamma och mormor har fått dagarna runt bf. Jag är född 2,5timmar försent enligt bf :D (första barnet)

Svärmor därimot har fått 1 och 2 v för tidigt

Är det ärftligt hur lätt man har och föda barn? Hur fort det går och så?
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav jaessiica 10 jan 2010, 13:48

Har ingen aning faktiskt. Men för min mamma tog det 6 timmar med första barnet, sydde 2-3 stygn förlorade inte så mycket blod. För mig tog det 7 timmar behövdes inte sy och förlorade inte alls mycket blod. Så ganska likt faktiskt. Dessutom började vi båda läcka bröstmjölk from vecka 26 och har båda haft lätt att få igång amning och så. Men vet inte om det är ärftligt :wink:
Bild

Bild

Bild
jaessiica
Alltid online

BF: 130106

Inläggav stajners 10 jan 2010, 21:45

Min mormor vet jag inte hur hennes förlossningar var (5 barn). Vi har ingen kontakt med henne direkt. Vet iaf att mamma låg i säte.

Min mamma födde min storasyster nån dag innan eller efter BF tror jag och hon var inne 2.5 timmar på FL. Det gick väldigt snabbt trots att hon låg i säte med ena benet först ut. Sen vägde hon strax över 2 kg bara så hon fick ligga i kuvös.
3 år senare kom jag dagen innan BF (om jag minns rätt) och med mej var hon inne på FL 4.5 timmar tack vare att hennes BM såg att förlossningen startat när hon var där på kontroll så hon skickade in mamma på stört. Även jag låg i säte och vägde 3 kg.
Min lillebror som hon födde 21 år senare kom 2 dagar efter BF :) Med honom var hon inne nästan hela 30 minuter. Vattnet gick 3 mil från FL och som tur var satt han fast i några värkar. Annars hade hon nog fått i bilen för hon var fullt öppen när hon kom in. Han kom ut med ena armen först hållandes i navelsträngen så det var därför han blev klämd. Han vägde 3.4 kg.

Min egna förlossning startade med tidig vattenavgång natten till v 37+2 men jag hade inga värkar så 2 dagar senare fick jag tid för igångsättning. Det visade sej att jag var öppen 3 cm och att av tappen var det 0.5 cm kvar av bara. Så det blev ingen igångsättning. Värkarna kom igång kl 13 och kl 15 hade jag etablerade värkar. Dock var de negativa så jag fick värkstimulerande dropp men bara i 10 min för de blev så starka på en gång att jag trodde att jag skulle dö. Hade ett snabbt öppningsskede. Öppnades de sista 6 cm på mindre än en timma. Hade krystvärkar i 50 min och sen fick jag feber och dotterns hjärljud gick upp så de fick klippa mej en bra bit och en person låg med hela sin tyngd på min mage medans BM försökte tänja upp mej mer där nere :shock: Slapp sugklockan som tur var. Efteråt berättade de att Svea inte roterade mer än ett halvt varv och att hon låg i djup tvärställning (ansiktet uppåt) och med huvudet snett så långsidan av huvudet kom först istället för bakhuvudet först.
Ja, nu blev det hela berättelsen...det jag ville komma till var att förlossningen gick ganska snabbt (5 timmar med etablerade värkar) men att det hade gått snabbare om hon hade legat som de "ska" och roterat som de "ska".

De säger ju att man oftast ärver förlossningsförloppet på ett ungefär men att det inte alltid behöver bli så.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Strumpan 10 jan 2010, 22:11

Min mormor fick sex barn och jag vet inte hur lång tid det tog med dom, eller när dom kom, men två av dom föddes i säte och var svåra förlossningar (det gjordes ju inte så mycket åt saken på den tiden).

Min mamma fick mig två veckor över bf och jag har för mig att det tog "lagom" med tid, ca 8-9 timmar kanske.
Min lillasyster kom jättesnabbt så pappa höll på att inte ens hinna till förlossningen. Mamma trodde inte att det skulle gå så snabbt och ville fika färdigt med min moster hi hi. Det slutade mad att moster också var med på förlossningen.
Båda var normala förlossningar utan komplikationer.

Min förlossning med Isabelle tog 36 timmar från första värken och 15 timmar från att vi kom till förlossningen. Den gick så bra som den kunde gå. Sprack mycket men slapp sövas (men det var på gränsen). Lillstumpan kom ut med handen vid kinden.
Jag är ändå nöjd men hoppas att det går lite fortare den här gången, och att jag slipper spricka lika djupt.
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav charizmah 11 jan 2010, 12:37

Min bror kom 6 veckor för tidigt och mamma trodde hon hade fått maginfluensa och satt på toa och krystade. Gick ganska snabbt sen.

Med mig så vaknade hon kl. 5 en vecka före bf av att något kändes fel, kl. 7 var hon fortfarande hemma och åt mackor för att hon var hungrig. Kl. 7.45 var hon på sjukhuset och var fullt öppen och kl. 8.30 föddes jag. De fick tom hindra mig att komma ut lite eftersom pappa skulle hinna. Hon tyckte inte att det gjorde jätteont någon av gångerna och sprack inte speciellt.

Jag hoppas verkligen att jag får lika lätt för att föda. ;)

Sambon och jag tror att bebis kommer ut lite tidigare, typ v 38. Har legat med huvudet neråt några veckor nu och har ett moget hjärtljud så vi har en känsla av att han vill ut tidigare. ;) Men man vet ju aldrig. De är luriga de där små filurerna..
charizmah
Alltid online

Inläggav Nangijala 22 feb 2010, 15:45

Hur vet man om bebis har ett moget hjärtljud? Har en känsla av att bebis kommer lite tidigare då den vart fixerad i några veckor samt att jag har mycket förvärkar..

Mormor födde min mamma 3 veckor förtidigt och min moster kom nog runt BF.. Min mosters bebisar har kommit 3 dagar plus och 3 dagar minus från BF med korta förlossningar på ca 4 h.
Med mig så tog FL inte överdrivet lång tid, men mamma förlorade mycket blod och fick opereras direkt efter att jag kommit ut. Mitten barnet gick det fort med och utan komplikationer. Minstingen var så tjock(nästan 5 kg) så hon fastande lite på vägen ut (kinderna) men det tog inte många timmar heller. Alla vi kom runt BF!

Kan ju hoppas att man inte får en allt för utdragen förlossning! Men det lär nog bli en stor bebis då alla syskon plus sambon och hans syster är 4kg + bebisar :S
"ärver" man strl på bebis??
Nangijala
Alltid online

BF: 100315

Inläggav charizmah 22 feb 2010, 16:51

Ingen aning..läkaren sa att det hade moget hjärtljud. Dvs skulle klara sig bra ganska tidigt om han hade kommit ut.

Har hört att det kan vara ärftligt med storlek på bebisar.
charizmah
Alltid online

Inläggav memmie 22 feb 2010, 17:05

Min mormor födde sju barn, men vet inte hur de kom lr när riktigt.. men har för mig att jag fått berättat att det var normala födlsar allihopa..

Både jag och min syster var planerad kejsarsnitt då mamma var för trång över bäckenet och det skulle vart för riskabelt med naturlig födsel. Kejsarsnitten planerades en vecka iförväg..

Min syster födde dock sin dotter utan större problem på ungefär åtta timmar, dock cirka en månad förtidig. Men allt gick bara bra!!
BildMake a pregnancy ticker

mf - v5, april 2010
mf - v5, maj 2010
mf - v9, November 2010
Användarvisningsbild
memmie
Alltid online

Status: 1+1=3

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm