Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

Hur förbereder ni er inför graviditeten?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Hur förbereder ni er inför graviditeten?

Inläggav loveine 03 sep 2011, 16:19

Hej,

Vi har en kille på snart fyra år och nu äntligen börjar timingen bli rätt för att skaffa ett syskon. Det blir långt mellan våra barn, och det är egentligen inget som jag önskat, men inför den här graviditeten har jag velat ordna upp det med jobb, hus osv. Jag började nytt jobb för ett halvår sedan, så egentligen känns det inte rätt att börja försöka skaffa en liten till redan nu. Men det blir ju så långt mellan barnen att det börjar kännas lite bråttom av den anledningen, dessutom längtar vi ju efter ett syskon så jag väljer nog att skaffa en liten till nu ändå, trots att det inte känns rätt mot min arbetsgivare.
Hursomhelst, min fråga till er andra som planerar en graviditet är hur mycket ni "tänker" och förbereder inför graviditeten. Hade varit skoj att bolla allt från jobbtankar till förberedelser vad gäller kost och alkohol. Hur långt innan slutar ni dricka? Dricka kaffe?! Hur länge innan äter ni folsyra, om ni gör det.
Själv kanske jag är nojjig, har inte börjat äta folsyra än men vad jag förstår så står den rekommendationen fortfarande kvar och för att folsyra ska göra verkan ska man ha ätit en månad innan barnet blir till, har jag förstått. Det innebär om jag räknar rätt att vi kan börja försöka skaffa en liten först i november om jag börjar äta folsyra snart...
Kul att höra hur ni tänker inför er graviditet! :)
Bild

Bild
loveine
Alltid online

BF: 120722

Re: Hur förbereder ni er inför graviditeten?

Inläggav Gotland 04 sep 2011, 11:03

Nu tillhör inte jag den nojjiga skaran. Men jag förbereder mig ingenting. Jag äter allsidigt och har alltid gjort så nån folsyrabrist oroar jag mig inte för. Min enda förberedelse är väl att sluta med preventivmedel :wink:
Och alkohol konsumerar jag inte så mycket ändå, men om vi jobbar på en bebis så skulle jag nog undvika alkohol. Nu har jag ju inte rört alkohol och skulle inte gjort det vid tiden för verkstan ändå, även om det inte varit verkstad. Nu blev det luddigt, emn jag hoppas du fattar.
Sammanfattningsvis så förbereder jag mig inte alls... Vi bara kör!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Blomman83 04 sep 2011, 19:22

Vi började bebisverkstad i maj förra året (tjuvstartade visserligen i april på resan).. Vi reste till Kina en månad i april/maj så vi skulle komma hem från den innan vi satte igång. Började med folsyra i april innan vi drog..

Vi hade en plan med både jobb, ekonomi och boende å jag ville inte dricka alkohol eller göra nått som gravida ska hålla sig borta från. Fick lära mig den hårda vägen att man inte alltid kan planera allt (jag är en planerings-människa). Blev gravid i juni, missfall i aug. Vi gjorde sen om på planerna (var egen företagare på heltid) så jag skaffade mig ett jobb å körde på egna firman vid sidan av, vi flyttade till större lägenhet med hiss och garage (vilket vi inte hade innan). Blev så gravid 3 månader efter missfallet och var då i färd med å få nytt fast jobb. Berättade för blivande arbetsgivare att jag just fått veta att jag var gravid, å fick inte tjänsten pga det (men fick vikariat på 6 månader med samma uppgifter istället för fast tjänst). Också den graviditeten slutade i missfall.. Så efter det gav jag/vi upp all "planering" kring de där med graviditeten. Jag betedde mig som om jag inte var gravid (med tanke på alkohol, kaffe å allt de där) tills jag faktiskt blev gravid. Folsyra tog jag dock hela tiden. Månaderna gick å det där vikariatet gick över till fast tjänst å bara 1 månad efter att jag börjat på fasta tjänsten fick jag veta att jag var gravid igen (nu i maj).

Så jag är nog för att man har ett hum om hur ekonomin och boendet kommer att vara (det hade stressat mig för mkt å inte veta om man "klarar sig"), men att man inte spikar planer - för det kommer med största sannolikhet inte bli som man tänkt sig (med det sagt är ju inte alla avvik från planeringen dåliga...!). Det mesta ordnar sig ju faktiskt, även om det inte blir som man tänkt sig :) Lycka till med tillverkningen av nr 2!
Bild

Mf aug-10 (v.9)
MA dec-10 (v.9)
Användarvisningsbild
Blomman83
Alltid online

BF: 180112
Bor: Greåker

Inläggav loveine 05 sep 2011, 18:56

Jag är också en planeringsmänniska, och var också otoligt "nojjig" under min första graviditet. Jobbigt "nojjig" måste jag tillägga, men det hade ju med en rädsla att göra att jag själv skulle påverka så att det händer bebisen något.
Men det är just sådant som du berättar om som gör att jag tänker att man kanske ska försöka att inte planera så mycket. Man vet ju inte när det tar sig eller om det skulle bli missfall och man får "börja om" igen. Sen vet man ju också hur mycket livsmedelsverkets rekommendationer svänger. Kanske bara ska börja försöka skaffa ett syskon och se när det tar sig. Det löser sig ju på jobbet såklart, det är mest skuldkänslor mot min arbetsgivare att jag inte jobbat längre innan jag blir mammaledig i sådana fall. Men som sagt, man vet ju inte när det tar sig eller om det skulle bli missfall. Började dock äta folsyra först igår och det blir väl bara knappt en månad tills ägglossning i sådana fall... Jag tycker sånt känns lite jobbigt, när jag vet att rekommendationerna är att äta en månad innan... Usch och fy, det var det enda jobbiga med min förra graviditet - rädslan och nojjigheten!

Grattis till din graviditet, att det tog sig den här gången!!! :)
Bild

Bild
loveine
Alltid online

Inläggav walstalinda 05 sep 2011, 19:42

Ja planerade och förberedde mig i början när vi hade bestämt oss för att skaffa barn. Trodde ju ALDRIG att jag skulle sitta här snart ett år senare och inte vara gravid..

Men som sagt i början åt jag folsyra och diverse påhitt.
Sen när det det inte blev något plus så fortsatte jag inte med det.
Använde Sedan ÄL test och det blev fortfarande inget plus.
Blev snarare förvirrad när jag mer detaljerat fick reda på hur min cykel såg ut och hur den förändrades för varje månad.
Sen var det en månad utan ÄL och då gav jag upp.
Och där är jag nu.
Denna månad hade vi sex 2 gånger typ, och det när vi ville och sen sket vi i resten.

Nu sitter jag här, snart BIM+5 och inget plus än. Man kan ju inte bli mer än TOKIG! (längsta har varit BIM+3 förut)
Bara vänta och se, mensen kommer nog så småningom tyvärr.

Ja det var min livshistoria. :wink:
walstalinda
Alltid online

BF: 120915
Bor: Nyköping
Status: Väntar tillökning! <3

Inläggav loveine 05 sep 2011, 19:49

Aj då, det var ingen roligt historia... Visst tror man aldrig att något sådant händer en själv? Man vågar liksom inte tänka på det sättet när man bestämmer sig för att skaffa barn. Jag ska hålla tummarna för dig! Har flera kompisar som fick vänta längre än så på sina plus, så kämpa på!
Med min son blev jag gravid på första försöket, så det är klart jag hoppas att jag får lika tur igen - och med den utgångspunkten känns planeringen viktig.. Trots att man aldrig vet. Men statisktiskt sett så kanske det inte är så troligt att det går lika snabbt igen.
Bild

Bild
loveine
Alltid online

Inläggav Marge79 08 sep 2011, 16:59

Jag är också en planeringsmänniska, tror att det är rätt vanligt bland tjejer (utan att dra alla över en kam).

Vi planerade en del innan första barnet (med jobb m.m.) men jag slutade inte dricka alkohol under verkstaden utan först efter pluss. Kaffe drack jag 1-2 koppar om dagen under hela graviditeten. Följde väl kostråden rätt bra och drack ingen alkohol förutom en lättöl på nyår.

Nu planerar vi barn 2 och kör väl på samma sätt. Det som är lite trixigt är att jag är chef och helst vill planera mycket inför min ledighet samtidigt som jag inte vill att någon ska veta om det för tidigt. Reser en hel del i jobbet och går på mycket middagar/konferenser...d.v.s. när jag plussar kommer det upptäckas rätt snart att jag inte längre dricker. Ska försöka smyga med alkoholfria drinkar och alkoholfri-öl så länge som möjligt...

I övrigt tror jag det viktigaste rådet är:
Stressa inte. Det är varken bra för dig eller magen.

Lycka till!
/Anna
Bild

BildMake a pregnancy ticker

PS. Jag skrev på "minbebis" 2008/2009 under namnet lillstrumpa, men har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Marge79
Stammis

Inläggav Princess Melinda 22 sep 2011, 20:32

Min man och jag har äntligen bestämt oss för att det snart är dags att skaffa barn. Jag är dock också ganska ny på mitt jobb, men vi planerar att börja verkstaden i april/maj nästa år. Då kommer jag ha hunnit jobba ca två år (eller mer såklart beroende på hur lång tid det tar) innan det är dags att vara ledig, det tycker jag räcker! :)

Har ätit folsyra ett tag redan, röker inte och dricker varken kaffe eller alkohol, så på det området planerar jag ingenting. Däremot är vi vegetarianer och jag vet inte hur ordentligt vi får i oss alla näringsämnen. Tänker att det är ganska viktigt för bebisen att man får i sig proteiner så det räcker? Så där planerar jag ffa att skaffa bättre matvanor och mer koll på vad jag får i mig. Ev ta kontakt med en kostrådgivare på mvc om man kan det.

Tänkte också för ett par veckor sen att jag skulle börja ta tempen varje morgon och skriva ner för att ha lite koll på detta med ÄL, men än så länge har jag bara kommit ihåg det en enda morgon. Men jag har ju tid på mig.

En annan sak jag planerar är att börja träna mer. Jag är smal men otränad, och tror att jag behöver stärka muskler och bättra på konditionen om jag ska orka bära den där magen och orka föda barn. Och jag vet, det är inget att planera - det är bara att köra igång! Men det är svårt, svårt att ta sig tid. Planerar att börja simma nu när det är mer höst och man kan gå till simhallen. (Skulle också cykla till jobbet (2 mil) en gång i veckan, men sen pajade cykeln och killen på verkstan hade den i 6 veckor utan att röra den, och nu har jag tappat nyckeln, så det går inte så bra...)

Planerar också lite allmänt att få ordning hemma innan det är dags för en bebis. Har börjat rensa ur garderober (jättefin ordning i 3 av 5 i sovrummet!), vill också ta köksskåpen och alla andra skåp, för att inte tala om källarförrådet...

Har köpt ett antal gravidtidningar på sistone, min man bara skrattar men jag tycker det är kul.

---
TLTR: (too long to read)

Planerar att börja försöka i april/maj 2012 och förbereder mig genom att
- förbättra mina matvanor och se till att jag som vegetarian får i mig alla näringsämnen
- börja träna mer för att bättre orka graviditet, förlossning och livet som småbarnsmamma
- städa och rensa ur garderober mm hemma
- läsa gravidtidningar i smyg
Princess Melinda
Nykomling

Inläggav Alecta83 26 sep 2011, 12:28

Jag som trodde inte jag var den som planerade innan jag började skriva denna texten men nu ser jag att är en av dem :) Min man och jag har försökt i 3 månader men inget än men jag är fortfarande hoppfull vilket jag tycker vi måste vara. Pratet om barn har varit den starkaste ämnet hos oss i 1 år nu. Så det första steget var väll att sluta äta p-piller och börja läsa lite gravid böcker. Det finns massor där ute men väldigt lite om just steget innan man blir gravid. Tipsa gärna om ni har något bra.

Det som jag har gjort är väll att dra ner på kaffe och alkohol + även min man. (kanske inte kaffet för det skulle han inte klara: :D )
Jag dricker väldigt sällan alkohol och kaffe max 1 kopp om dagen, alternativs inget alls utan en kopp te istället. Folsyra har jag ätit i några månader kommer själv inteihåg hur många men är inne på min andra burk nu så kanske 200dagar á en tablett om dagen kanske.

Jag har även tänkt på vikt och kost så man äter lite bättre och inte bara skräp mat utan mera frukt och grönt, och att jag rör på mig mera eftersom jag har ett kontors arbete.
Alecta83
Nykomling

< Återgå till Bli gravid

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm