-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur funkar igångsättning?
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur funkar igångsättning?Har hört att de finns 2 olika, ena där man har dropp, och det dra har jag ingen aning om. Hur gör dom egentligen om de inte kommer igång?
SthlmsmammanTerese.blogg.se
Re: Hur funkar igångsättning?På mig gick vattnet men livmodertappen var inte mogen och jag fick inga värkar så först få la dom på en gel på livmodertappen för att den skulle mjukna till sen så trycker dom in en tablett upp i livmodertappen så att värkar och allt skulle komma igång. Dom började med det den 3:e januari och min son är född den 5:e på morgonen så det tog lite tid men när det väl satte igång så gick det fort.
Tror det va så om jag minns rätt va ju rätt slut körd och nervös så lite difusa minnen =). Jag hoppas att jag slipper det denna gången för det är nog smidigast om det kommer igång av sig själv.
Re: Hur funkar igångsättning?man kan få en ballong som dom blåser upp inne med som töjer ut och tillslut ramlar den ut (man öppnar sig alltså)
Re: Hur funkar igångsättning?HEj, inbokad för igångsättning förra graviditeten. Super nervös åkte jag dit på bokad tid. Efter en lång beskrivning från barnmoskan om planerad ballong, promenader i några timmar och tillslut dropp som skullle stimulera igångsättningen, undersöker de mig och det visade sig att jag var öppen 4cm utan att jag hade kännt något så det var bara att packa ihop allt och förflytta sig 3 våningar till förlossningen.
Visst jag "slapp" i gångsättningen som sägs vara lite jobbig men det beror inte på smärta enligt mina vänner utan mer om den långa väntan.
Re: Hur funkar igångsättning?Jag blev igångsatt eftersom vattnet gick och värkarbetet inte kom igång inom två dygn. Först lade de på en gel på livmodertappen för att mjuka upp den (jag var inte ett dugg öppen). Detta är en procedur som tar mellan 4-6 timmar! Efter sex timmar var jag öppen nästan 4cm, då körde de in ballongen som placeras så att den trycker mot mynningen inifrån då den blåses upp. Jag öppnades till 5 cm i samma sekund som de blåste upp ballongen, så den ramlade ut på en gång. Då sattes värkstimulerande dropp in för att sköta resten. Efter ytterligare två timmar var jag helt öppen och krystvärkarna kom. 18 minuter senare var lilleman ute!
Så som tidigare sagt: när det väl går igång går det fort! Gelen lades på 16:00 Ballongen 22:00 Krystvärkar 00:00 Födsel 00:18
Re: Hur funkar igångsättning?Jag blev igångsatt med dropp. Slapp både gel och ballonger då jag var öppen 1 cm när jag kom in (vattenavgång utan värkar). Droppet skruvar de upp ganska långsamt, men man får regelbundna värkar (ca varannan minut) direkt även om de känns mer som sammandragningar i början. De skruvade upp droppet varje halvtimma och det tog kanske 2 timmar innan det började kännas ordentligt och strax efter det blev det rejält jobbigt.
Det som är vanligt vid igångsättning är att man kommer igång med egna värkar också, vilket innebär att man får dubbel dos värkstyrka (egna + dropp) vilket kan bli extremt smärtsamt och göra att allt går väldigt fort. Jag gick från 4 till 11 cm och klar att krysta på 30 min
Re: Hur funkar igångsättning?Igångsättning för nästan exakt ett år sedan!
Öppen 1 cm på planerad igångsättningsdag. Satte in en kateter i livmodern och fyllde den med 50ml vatten. Skulle sitta där tills den trillade ut vilket skedde efter 3 timmar.. Då var man öppen 4 cm och då var det ok att spräcka fosterhinnan så att vattnet gick. Sen inväntade vi värkar men det kom inga så då sattes droppet in. Man höjde med 6 ml varje kvart upp till 60ml/h max. I början kändes ingenting.. men sen krävdes smärtlindring.. Nu satt min dotters huvud lite snett och fast vid spinaetaggarna så hon kom inte ner.. vilket slutade med akut snitt efter 14 timmar.. Men det gick bra det med.. två förlossningar i en kan man säga.. Så igångsättning kan fungera olika beroende på hur mycket man är öppen när man kommer in.. De spräcker fosterhinnorna när man är öppen 4 cm.. Lycka till på din förlossningsdag! /Anna
Re: Hur funkar igångsättning?Tack för alla svar, de finns massa olika metoder alltså
SthlmsmammanTerese.blogg.se
Re: Hur funkar igångsättning?Värkarna är ju det som gör ont.. I övrigt tyckte jag att det mest var obehagligt när de höll på och petade på livmodertappen.
Till en början räckte värmekuddar som smärtlindring. Var som en jobbig mensvärk. Men efter att värkdroppet sattes in eskalerade smärtan så jag fick eda, då gjorde det inte ont alls längre.
Re: Hur funkar igångsättning?Jag blev igångsatt med gele,det gav rejäla pinvärkar direkt på mig
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|