-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
hur funkar underhåll?
6 inlägg • Sida 1 av 1
hur funkar underhåll?hejsan jag har en fråga om underhållsbidrag. min syster är gravid och har valt att vara ensam med barnet. pappan bor 20 mil bort. nu är hon fundersam vart man fixar bidraget. själv får jag bidragsförskott från försäkringskassan då pappan till tre av mina barn inte har nån inkomst. men grejen är det att min systers ex har inkomst ingen jättelön men ändå. var t ska hon begära ersättning från honom? och hur mycket är det? läste nån tråd för längesen då stod det ca 2000kr, men det kanske är fel. hon har väldigt svårt att prata med honom om det här. för tillfället har hans syster hand om hans ekonomi, han klarar inte den själv... så min syster är rädd för att hon själv måste begära pengar av honom och riskera att han inte har nåt kvar. det hela är som sagt väldigt komplicerat, men vore tacksam om nån härinne hade nån information lr vet vart hon kan vända sig. tack på förhand
Re: hur funkar underhåll?d e försäkringskassan som betalar underhåll...å har han inte ekonomi till d så betalar dem å sen kan d kräva pengarna av honom sen...
d bästa e juh om man kan prata med den andre föräldern å komma fram till en lösning utan bråk så behöver inte försäkringskassan bli inblandad.. samtidigt så e d tråkigt att pappan inte e med i bilden... annars e juh tipset att tala med henne som är hans ekonomiska hjälp just nu.. vad finns d för orsaker tex att han inte kommer vara delaktig? hoppas allt löser sig
Re: hur funkar underhåll?hejsan tack för svaret. pappan kommer att vara delaktig men inte på heltid. min syster bodde med honom ett tag och hon fick betala allt, när de flyttade så hade hon så mycket skulder att hon fick anmärkningar, han sket helt enkelt i att betala sin del. han har inte ens försökt göra rätt för sig. angående barnet så har han en lite konstig syn... han vill tex att när min syster kommit hem från bb så ska de ha barnet varannan dag.. han tro att det ska funka jättebra. min syster vill amma och har inga planer på att lämna ifrån sig barnet varannan dag. men hon har gett honom alternativ som om han flyttar till hennes stad så kan han hälsa på barnet varje dag och kanske gåut en sväng med det. sen när bebis blir lite större så kan han ha den en dag utan övernattning själv osv. detta för att han ska kunna känna sig som pappa och växa in i rollen hur bebisar funkar. just nu har han inte full koll. min syster ska ha den 26april och han frågade om det blir på morgonen lr kvällen?
Re: hur funkar underhåll?ojoj, d va en redig röra..va tråkigt att d blivit som d blev...men d kan inte va lätt å ha koll heller om man inte e delaktig..men om de e överrens om att hon ska ha vårdnaden (eller d får hon automatiskt om d inte e gifta) så ska d inte vara några problem med pengar å sånt sen..men d där med varannan dag ska hon inte ge med sig på..d tror jag inte heller familjerätten håller med om..barnet har alltid rätt att veta vem ens pappa e å han kommer ha umgängesrätt förmodligen..beroende på hur d blir i familjerätten..d bästa e att tala med dem om situationen så kommer d bli en lösning...samtidigt låter d som han verkligen inte e mogen för att bli pappa..fick han va med i beslutet ang behålla eller inte? (många säger att d enbart e kvinnans beslut men jag tycker inte d, eftersom man e 2 å tillverkat barnet)
jag rekomenderar att prata med familjerätten då de kommer göra en utredning osv så hon får hjälp..å i värsta fall blir d domstol där d kommer beslutas hur allt kommer bli...som sagt hoppas d går bra för henne å att allt löser sig..
Re: hur funkar underhåll?Pappan kommer inte kunna begära att de har barnet varannan dag den första tiden. Då ser man som så att barnet är helt beroende av sin mamma och inte ska flänga runt. Tror att det är ganska länge som det sedan är så att pappan har barnet ett par timmar nån dag då och så. Att barnet inte ens ska sova mer än på ett ställe för att inte bli förvirrat. men kolla upp detta med familjerätten som sagt.
Här nedan kan du läsa vad som gäller ang underhållsstöd och underhållsbidrag. Kopierade från Försäkringskassans hemsida. Vem ska betala underhållsbidrag? Den förälder som barnet inte stadigvarande bor hos ska betala underhållsbidrag. Detta gäller såväl då ni har gemensam vårdnad som när en av er har ensam vårdnad. När barnet bor ungefär lika mycket hos er båda räknas det som växelvis boende och ingen av er är skyldig att betala underhållsbidrag. Men om det är stora skillnader mellan föräldrarnas ekonomi kan det upplevas som orättvist. I sådana fall kan det vara klokt att ni skriver ner vad var och en av er betalar för barnet och sedan fördelar den summan på ett sätt som verkar rättvist. Till vem ska underhållsbidraget betalas? Det är barnet som har rätt till underhållsbidrag. Men det är boföräldern som tar emot pengarna för barnets räkning och företräder barnet i frågor som rör underhåll. När barnet blir 18 år ska bidraget betalas till barnet. När ska underhållsbidraget betalas? Från den dag ni föräldrar flyttar isär ska den av er som inte bor med barnet betala underhållsbidrag. Det gäller oberoende av om ni varit gifta eller samboende. Om ni aldrig bott tillsammans ska underhållsbidraget betalas från barnets födelse. Huvudregeln är att underhållsbidraget ska betalas i förskott för varje månad. Ett bidrag som avser december månad ska alltså betalas senast den 30 november. Hur beräknas underhållsbidraget? Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation. Vem kan få underhållsstöd? Om den av er som ska betala underhållsbidrag till barnet inte betalar något betalar ett belopp som är lägre än 1 273 kronor per månad inte på något annat sätt ser till att barnet får motsvarande underhåll kan den som bor med barnet ansöka om underhållsstöd. Anledningen till att barnet behöver stöd kan till exempel vara att ni inte kommit överens om något underhållsbidrag, eller att underhållet inte betalas i rätt tid. För att barnet ska ha rätt till underhållsstöd måste barnet bo och vara folkbokfört hos en förälder som är vårdnadshavare, om barnet inte fyllt 18 år barnet och den förälder som det bor hos vara bosatta i Sverige. Även särskilt förordnade vårdnadshavare och personer som ensamma adopterat barn från utlandet kan ansöka om underhållstöd. Det behöver inte finnas något fastställt faderskap för att barnet ska ha rätt till underhållsstöd. Hur beräknas underhållsstöd? Underhållsstöd finns i tre olika former: Fullt underhållsstöd, utfyllnadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende. Dessutom kan ungdomar mellan 18 och 20 år ansöka om förlängt underhållsstöd för studerande. Fullt underhållsstöd – när en av er inte betalar något underhåll När den av er som ska betala underhållsbidrag betalar ett lägre belopp än 1 273 kronor per månad eller inte betalar något alls, kan barnet ha rätt till fullt underhållsstöd. Utfyllnadsbidrag – när den av er som ska betala inte kan betala hela beloppet När vi beräknar att den av er som inte bor med barnet inte kan betala så mycket som 1 273 kronor per månad, kan barnet ha rätt till ett utfyllnadsbidrag. Inkomstprövat underhållsstöd vid växelvis boende Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd Det kallas underhållsstöd vid växelvis boende och betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvis boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster. Hur länge kan man få underhållsstöd? Du får underhållstöd till och med den månad som barnet fyller 18 år. Om barnet sedan får förlängt underhållsstöd, betalas det ut direkt till honom eller henne. Då är det också barnet som lämnar in ansökan. För att ha rätt till förlängt underhållsstöd måste barnet gå heltid i skolan på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. När betalas underhållsstödet ut? Underhållsstöd betalas ut den 25 varje månad och gäller för månaden efter. Barnet har rätt till underhållsstöd månaden efter att kraven är uppfyllda. Separerar ni till exempel under april kan barnet alltså tidigast ha rätt till underhållsstöd från och med maj. Men observera att vi bara kan bevilja underhållsstöd en månad bakåt i tiden. Det betyder att om du lämnar in en ansökan i oktober kan du inte få underhållsstöd för längre tid tillbaka än september, även om kraven var uppfyllda tidigare.
Re: hur funkar underhåll?d va ett mkt bra svar!!
6 inlägg • Sida 1 av 1
|