Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Hur gör man med vänner som frågar?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Hur gör man med vänner som frågar?

Inläggav Emsosa 09 sep 2010, 13:25

Jag har en vän, som ständigt undrar å frågar när det är dags för barn. Häromdagen frågade hon om vi inte kunde träffas och dricka lite vin.Men jag svarade lite undvikande. Å då sken hon genast upp, eftersom för henne betyder det graviditet.

Jag är ju gravid, så det är inte det. Men jag är i Vecka 5, vilket känns lite tidigt att outa det än. Så har ni något bra förslag på hur man kan undvika, eller hur man ska säga, eller undanhålla det tills ungefär vecka 12.

Det känns ju inte bra å ljuga för att sedan säga att man är i V 12 helt plötsligt. Eller borde folk förstå? Hoppas ni fattar min fråga! :)
Emsosa
Alltid online

BF: 110508
BIM: 100903
Bor: Alingsås
Status: Finaste dottern. Kärlek.

Re: Hur gör man med vänner som frågar?

Inläggav Danem 09 sep 2010, 14:34

Man måste inte vänta med att säga det utan det får man göra bäst fan man vill, vi berättade i vecka 6 förra gången och den här gången blev det redan två dagar efter att jag fick ett positivt besked (3+2 redan) men då var det inte av fri vilja utan för att en glappkäft inte kunde hålla sin feta trut stängd.. Jaja.

Det finns en hel del vita lögner man kan dra för omgivningen, det är bara att säga att man inte vill dricka t.ex. Man behöver inte göra det svårare än så.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild

MIN FANTASTISKA BLOGG!
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Je78 09 sep 2010, 14:45

Förstår hur det känns, det är inte lätt. Känns aldrig kul att behöva ljuga. Jag klara mig bra när jag blev gravid första gången. Men andra gången så var det kört. Alla fråga varför jag inte drack. Så vi bestämde oss för att va ärliga och det har jag inte ångrat. Fick ett otroligt stöd när jag fick mit andra mf, speciellt med tanke på att jag låg på sjukhus ett tag.

Så av egen erfarenhet, det känns skönt att berätta. Man slipper ljuga å familj å vänner kan glädjas med en. Sen slipper man stressen å pressen över att inte försäga sig. Och folk har en tedens till att spekulera.

Så mit råd är att gör det som känns rätt för dig. Folk ska förstå, annars är det deras problem, inte dit. Litar du på din vän till 100 % så kan du ju berätta för henne och be henne hålla tyst.

Förresten, ett stort GRATTIS :D
Bild

mf aug 08
mf nov 09
Je78
Stammis

BF: 121230
Status: Gravid med nr, 2. Jippie.

Inläggav PannePann 09 sep 2010, 15:49

Jag tänker också jättemycket på hur jag ska tacka nej till alkohol under hösten.

Jag pluggar i Uppsala & det är fester & middagar på G nästan hela tiden. Det är så svårt att inte dra till sig uppmärksamhet.. Jag gick på festmiddag i våras och anmälde att jag ville ha alkoholfritt till maten & när jag dök upp på festen så trodde alla som jobbade i köket den kvällen eller på annat sätt var inblandade i förberedelserna att jag var gravid. Det blev liksom fastställt & beslutat bara för att jag valde alkoholfritt. Men jag var ju inte gravid, jag ville bara inte dricka alkohol för att jag hade haft så ont i magen på sista tiden. Då var det ju lätt att säga att jag inte var gravid, men hur ska jag kunna säga det på en trovärdigt sätt när jag väl är det? Redan nu börjar folk fråga om vi tänker på barn (har en kompis som på regelbunden basis frågar om jag är gravid)... Det kommer ju bara blinka gravid med stora bokstäver ovanför huvudet på mig om jag inte dricker alkohol!

Det är knepigt det här...
Bild
Bild

MF februari 2011
PannePann
Stammis

Status: Håll i dig lilla skatten vår!

Inläggav amason_771 11 sep 2010, 10:24

Jaa det är trist när folk tjatar på en att man ska dricka!! Men oftast har jag sagt att jag ska köra bil dagen efter, jobbar tidigt dagen efter mm. Men att man inte vill/tackar nej till alkohol- det godtar inte folk!! Konstigt egentligen.
Jag fick missfall för ett år sedan och vi berättade i v 7 redan, den här gången har vi valt att vänta med att berätta. Vi är i v 12 nu.
Ikväll ska vi bort till vänner som vi alltid brukar dricka vin med, så det blir en tuff bortförklaring. Men jag är förkyld så jag kommer att skylla på det.

Att folk hela tiden frågar om man inte ska ha barn tycker jag är lite fräckt faktiskt. För det kan ju faktiskt vara så att man försöker men att det inte går- eller att man faktiskt inte kan få barn. Då gör tjatet att man bara blir ledsen! Detta hände min syster- till slut sa hon "Vi kan inte få barn" och då blev det tyst på tjatet och vännerna kände sig dumma och förlägna!
Så man ska vara försiktig med vad man säger! Det är egentligen ingen annan som har med det att göra heller. En del vill inte ha barn heller och det måste man också respektera.
Man får försöka förklara få kompisen att det inte är så kul med påpekanden hela tiden, eller om det är en nära vän- berätta att man försöker. Men inte vill bli påmind hela tiden!
Det är verkligen en knepig situation! Man vill ju inget hellre än att bara skrika ut att man är gravid!!!
amason_771
Nykomling

Inläggav Snigel 11 sep 2010, 17:15

Ja jag hade också lite svårt att hålla mej undan att berätta tidigare än vad jag själv ville. Att säga att det var jag som skulle köra var enklast. Annars körde jag med att jag inte var sugen på vin, eller hakade snabbt på för att "sympatisera" med vänner som inte skulle dricka alkohol.
Kanske lite genomskinligt, men vad sjutton...
Om jag hade träffat mina närmsta vänner oftare och dom då hade druckit vin ofta, så hade jag nog berättat tidigare. Det gör ju inte något om man berättar innan v 12 heller.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav sofia88 06 feb 2011, 12:09

Jag var gravid på nyårsafton, men jag hade haft lite känningar om urinvägsinfektion just då, men jag tog ju tabletter typ en vecka innan. Sen sa jag 2 dagar innan nyår att jag fått penicillin för det så jag inte kunde dricka.
Sparade förpackningen ifall dom inte trodde mig.

Ren tur egentligen att jag fick urinvägsinfektion just då.

Vid matbordet så frågade min sambos kompis varför jag inte drack!
Sen skrek han ut! - HON ÄR GRAVID!!!
då blev jag lite rödblommig i ansiktet, och sa nej jag går på penicillin och mina tjejkompisar dom sa jo hon äter penicillin.

Dom gick på det iaf.

Men ren tur :)
sofia88
Alltid online

Inläggav lillagris 01 mar 2011, 09:15

Hej på dig :) Du kan ju alltid köra med att du går på pencelin :) Det brukar funka, frågar hon varför kan du ju säga öroninflammation eller urinvägsinflammation :) Ett tips :)

Såg att nån hade skrivit det innan haha men ett väldigt bra tips.
lillagris
Stammis

Inläggav RavenRoxx 13 sep 2011, 09:18

Jag tänker inte berätta för någon innan man vet "säkert" att det inte kan bli något mf. Berättar självklart för sambon, men inte för barnen eller vännerna. Vet inte än om jag är gravid, men skulle inte förvåna mig. Och den 23/9 ska vi och två kompisar på kryssning. är jag gravid så dricker jag inte, och då kommer ju kompisarna fråga! Men vi får se :)
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

Inläggav Gotland 13 sep 2011, 09:32

RavenRoxx skrev:Jag tänker inte berätta för någon innan man vet "säkert" att det inte kan bli något mf. Berättar självklart för sambon, men inte för barnen eller vännerna. Vet inte än om jag är gravid, men skulle inte förvåna mig. Och den 23/9 ska vi och två kompisar på kryssning. är jag gravid så dricker jag inte, och då kommer ju kompisarna fråga! Men vi får se :)

vet säkert att det inte kan bli mf är först efter förlossningen... vanligast är att få mf före v 12, men det kan ske när som helst även efter v 12...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

< Återgå till Min bebis föräldragrupper

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm