-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur gör ni med ekonomin?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Hur gör ni med ekonomin?Vi har helt gemensam ekonomi vilket innebär att alla pengar som kommer in används av oss båda först då förstås till räkningar och mat men sen till andra saker som vi behöver eller vill ha. Och då spelar det ingen roll om det är p-piller eller en ny rakapparat för ansiktet.
Nu är ju vi våra egna chefer och får lön av oss själva men så här gjorde vi även när vi var anställda. Hur gör ni? Delar ni eller har var och en sitt men att ni sätter in på räkningskonto och matkonto?
Re: Hur gör ni med ekonomin?Vi har varsitt lönekonto dit pengarna går. Sen sätter vi in pengar för räkningarna på vårt gemensamma servicekonto samt gemensamt sparkonto för huset osv. Huset står på oss båda och vi står som ägare för varsin bil. Sambon för över pengar till mig för hushållet för det är oftast jag som handlar. Sen har vi kvar "vår egen del" på våra konton. Vi har även separata sparkonton och en del separata utgifter (ex så kanske jag vill gå och klippa och färga håret för 1500 kr och då betalar jag det med "mina pengar" medan han betalar om han ska ut på krogen med kompisarna). Gör vi saker tillsammans så betalar vi båda (ex julklappar, vi handlar och sen för vi över pengar så vi har betalat ungefär lika).
Men samtidigt har vi ju gemensam ekonomi på så sätt att händer det grejer så använder vi ju varandras pengar. Vi ser det som våra gemensamma pengar men det är på något sätt skönt att veta vad man har att spendera och jag vill inte hamna i den situationen där jag ska fråga min sambo om jag kan köpa en jacka osv. Jag vill veta vad jag har att röra mig med. Men vi får väl se hur det blir i framtiden. Vi har pratat om att gifta oss och förhoppningsvis kommer en liten bebbe i augusti och då kanske vi får tänka om när det gäller ekonomin? Som det är nu har vi gemensam, men delad ekonomi
Re: Hur gör ni med ekonomin?Vi kör med "delvis sammanslagen ekonomi":
Vi har en överföring på en bestämd summa till vårt gemensamma räkningskonto från respektive lönekonto varje månad (mat, boende, renovering, saker till Liam, gemensamt sparande etc). Sedan använder man resterande pengar till mer "egna inköp" så att man slipper förhandla varje gång man vill köpa sej något lite mer onödigt... Vi gör så här eftersom min sambo har en större hög med sparpengar, men jag å andra sidan har högre lön. Då kan jag "spara ikapp". När nästa bebis/föräldraledighet kommer så kommer vi göra som förra gången: vi vänder på steken och istället för att betala in samma summa så ser vi till att båda har samma summa kvar på sitt privata konto varje månad.
Re: Hur gör ni med ekonomin?Bra tänk hos era båda familjer.
Jag förstår att känslan med en helt egen plånbok efter räkningar etc måste vara jätteskönt. Särskilt eftersom det oftast är dyrare för oss kvinnor att färga och klippa håret eller vad det nu kan vara. varannan måna med nästan 2000 kronor tror jag inte att S skulle uppskatta.
Re: Hur gör ni med ekonomin?Vi som er snigel, vi har egna "fickpengar" (lika mycket var trots att P tjänar betydligt mer än mig) som ska bekosta tex. den egna mobilräkningen, studielån, kläder osv. Sen sätter vi in resten på det gemensamma kontot. Därifrån betalar vi allt som har med hushållet att göra.
Stina, håller med dig. Jag spenderar ju "mina pengar" på såna saker som P inte lägger så mycket på. Tex. dyra frisörbesök och kläder. Sånt som gör varje kvinna lite gladare...
Re: Hur gör ni med ekonomin?Vi har också nån konstig form av delad men gemensam ekonomi idag. Jakob står på lägenheten så han betalar all räkningar som hör till den, och stugan är min så den betalar jag för. Vi betalar för våra respektive bilar och ser till så att vi lägger ungefär hälften på inköp till hushållet.
Däremot säger jag ifrån när jag har slut på pengar och han får betala istället. Då lever jag inte över mina tillgångar, men jag vill ha några tusenlappar kvar varje månad i backup och att spara. Och ibland tycker jag att jakobs matköp blir alldeles för dyra :p Vi ska precis till att börja bygga hus, och när vi flyttar dit tar vi ju lånen tillsammans och då kommer vi att ha ett gemensamt huskonto där vi sätter in pengar i % till våra inkomster. Likaså kommer vi att skaffa ett ica-kort där vi betalar utifrån vår inkomst. Så jakob som har 100% mer ut i lön efter skatt än jag får sätta in dubbelt så mkt pengar. Summorna kommer vi överens om innan, eller anpassar så att de passar hur vi vill/har råd att leva
Re: Hur gör ni med ekonomin?Här hemma kör vi på gemensam ekonomi. Sambon betalar alla räkningar som kommer hem med posten sen har jag några på autogiro. Liten del av de penagar som blir över på sambons konto för han över till sparkonto för tex räntehöjning av bo lån och sen ett där han spar till saker som har med bilen att göra.
Jag står för allt inköp av mat och saker till barnen. Sen försöker även jag spara undan en del pengar på sparkonto varje månad. Är de så att sambon inte har så mkt pengar över så för jag över lite till honom och detta funkar för oss
Re: Hur gör ni med ekonomin?vi har helt gemensam ekonomi. Dvs ett gemensamt lönekonto där båda våra löner kommer in och ett gemensamt servicekonto där autogiro dras ifrån. Våra visa-kort är kopplade till samma konto och alla räkningar betalas utifrån lönekontot. Gemensamt sparande och allt. Vi har ett ICA-kort (eller ja, var sitt kort men samma konto
Re: Hur gör ni med ekonomin?vi kör också helt gemensamt
10 inlägg • Sida 1 av 1
|