Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

hur gör ni med folsyra?

Har du frågor om kost? Fråga vår kostrådgivare Teresa i hennes frågespalt här på minbebis!

hur gör ni med folsyra?

Inläggav Nancy 26 jan 2010, 04:46

Hej!

Folsyra är ju viktigt både innan och under graviditeten. Hur får ni i er det? Kosttillskott eller maten? Vilken mat är bäst och hur mycket... nån som vill dela sina kunskaper och tankar med mig? 8)
Nancy
Stammis

Re: hur gör ni med folsyra?

Inläggav nemi1977 26 jan 2010, 07:34

Hej
Jag köpte tidigare TillVal Folsyra på apoteket ( http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=230895 )
Men sist jag skulle köpa så var de slut. Istället köpte jag apoteket Kvinna ( http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=238686 ), som innehåller samma mängd folsyra som de jag åt innan. Då får jag samtidigt i mig lite extra vitaminer o järn. Har inte behövt äta några andra tillskott under graviditeten då alla mina värden ligger som de ska.

Tabletterna innehåller 500 mikrogram folsyra, som är det rekomenderade intaget för gravida (o ammande). Du KAN äta för mycket folsyra (man ska ej få i sig mer än 800 mikrogram/dag), men det ska tydligen vara enormt svårt att komma upp i sådana mängder om man inte äter receptbelagda kosttillskott.
Jag hade inte chansat på att få i mig tillräckligt genom maten. Hade man vanligtvis fått det så tror jag inte BM hade insisterat på att man åt tillskottet..
Socialstyrelsen har kritiserats en hel del då de tydligen rekomenderar att man ska öka sitt intag genom kosten istället för att äta tabletterna när man planerar att bli gravid. Flera undersökningar visar att man då inte får i sig tillräckligt med folsyra. Man behöver äta tex ca ett halvt kilo broccoli varje dag för att nå upp till dessa mängder.. Här kan du läsa lite mer om folsyra och graviditet http://www.niomanader.se/content.asp?id=215

Lycka till!!
Underbara bonusdottern Bella, 9 år

Tredje graviditeten. Tidigare MA v.17 o v.7

Bild
Användarvisningsbild
nemi1977
Stammis

BF: 100323
BIM: 090613

Inläggav MariaTheres 26 jan 2010, 13:21

Hej!

Jag åt Hemofer+ som är en järntablett med extra folsyra i början. Nu äter jag precis som Nemi Apoteket kvinna och jag behöver inte heller något extra tillskott då mina värden ser bra ut! Så jag rekommenderar absolut en multivitamintablett som är anpassad för kvinnor eller gravidaa/ammande. Du kan ju fråga på apoteket också om du känner dig osäker när du läser på förpackningarna.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav ahot6girl 26 jan 2010, 14:16

Din fråga var : Hur gör ni med folsyran ?
Man får ju rekommendationen att ta detta antingen via tablettform eller något extra via maten..Folsyra är ett vattenlösligt B-vitamin.Och du hittar det i mat som t ex :
fullkornsprodukter (bröd,flingor med fullkorn), leverpastej, jordgubbar, hallon, paprika, majs , brysselkål mm mm .
Men, smidigast är väl ändå att köra på tablettform, så vet man att man får rätt mängd o s v i sig. Kan iallafall jag tycka.
Men, hur gör/gjorde jag ? (Är i vecka 30+3)
Jag har ALDRIG tagit det extra... och det verkar inte vara någon fara.
Har en son som är 8½ år.. tog inget extra då heller...
Jag tror mycket är ÖVERDRIVET också..
Men som sagt .. följ rekommendationen...
Kram på dej !
ahot6girl
Stammis

BF: 100401
Bor: Helsingborg

Inläggav strumpan123 26 jan 2010, 20:10

Jag köpte Ledins b12+folsyra med zink, järn o c-vitamin i också. Men min barnmorska sa att jag helst skulle ha haft något som är till för gravida så jag skulle äta dom här till v 12 sen byta tyckte hon. Så ska nog köpa en som heter mamma på naturapoteken sen kanske.
strumpan123

Inläggav Nancy 26 jan 2010, 21:29

När jag var gravid sa BM att jag sluta med alla tillskott och OM jag skulle äta något skulle det vara mittval INGET annat oavsett vad som står på burkarna... åt då apoteket kvinna, men det skulle jag sluta med sa hon.. blev lite konfunderad!

Varför?
Nancy
Stammis

Inläggav MariaTheres 26 jan 2010, 21:55

Nancy: Det var verkligen konstigt.. Jag äter ju Apoteket Kvinna som sagt och min BM tyckte att det var jättebra och helt i sin ordning. Hmmm.. Hon kanske är sponsrad av MittVal? ;) Nejdå.. Men det låter konstigt. Du kanske kan fråga henne?
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Nancy 28 jan 2010, 09:54

Ja, om jag blir gravid igen ska jag ta ett snack med henne på inskrivningen :wink:
Nancy
Stammis

Inläggav Jag 28 jan 2010, 10:48

JAg åt folsyra och bara folsyra, inget annat.
Extra järn ska man helst inte sätta i sig innan man kollat hur järnvärdet ser ut.
Jag tex behövde verkligen inget extra järn och därmed skulle jag absolut inte äta något järntillskott.
Samma vart det nu efter min graviditet när jag ammade, då fick jag absolut inte lov att ta något järn för då hade jag fått för mycket i mig, hade nästan för mycket på egenhand.
Järn är nämligen en av de få av vitaminer och mineraler som man inte kissar ut överflödet av, därför ska man kolla värdet innan man börjar äta tillskott och alla gravida och ammande har inte brist på järn faktiskt.

MEn folsyran ja, den finns som bara just folsyra, den åt jag hela graviditeten, lika bra att följa sådana rekomendationer då det minskar risken för ryggmärgsbrock på bebisen.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Dum spiro, spero 21 jan 2011, 08:57

Själv så är jag vegetarian och tror att det skulle vara mycket svårt för just mig att få i mig för lite folsyra. Så jag kör på att få i mig det kroppen behöver via kosten. Med lite kunskap om olika livsmedel så tror i alla fall inte jag att det är någon fara. Men många känner sig osäkra och det finns ju bra tillskott tillgängliga och billiga. Det är svårt så här på ett forum att ge tips om detta. Alla äter så olika och därför varierar näringsintaget från person till person. Personligen så tror inte jag att det tekniskt sett är några problem att få i sig mängden folsyra som behövs vid en graviditet på naturlig väg. Snarare att kunskapen om livsmedel och näringsämnen inte är så utbredd i vårat samhälle. Det är helt enkelt svårt ibland att veta vad, och hur mycket man ska äta. Och när det handlar om våra barn så är det alltid bäst att ta det säkraste valet. I mitt fall så är det en balanserad kost, för många andra så är det extra tillskott för att vara helt säker.
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

BF: 110827

< Återgå till Kostrådgivning

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm