Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

hur klarar man ekonomin?!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

hur klarar man ekonomin?!

Inläggav Fru A 05 maj 2010, 17:53

Min maeks största prolem har varit våran ekonomi när vi pratat om viljan att skaffa barn. Han får CSN på ca 8000kr och jag har en inkomst på ca 1200 kr (beroende på kvällar/helger). Och när jag kollat runt på försäkringskassan verkar man så lite pengar att jag blir förvånad över att folk klarar sig överhuvudtaget?!

Hur gör folk? Jag känner människor som endast har EN inkomst där den andra är arbetslös och knappt jobbat en dag i sitt liv och dom skaffar barn höger och vänster utan att det verar påverka deras ekonomi. Hur klarar man sig ekonomiskt? Hur har ni gjort? Har ni haft sparade pengar, sparat under graviditeten eller har ni fått så pass mycket pengar från försäkringskassan att ni klarat er?

Tacksam för svar.
Fru A
Stammis

Re: hur klarar man ekonomin?!

Inläggav Jag 05 maj 2010, 18:08

Hur mycket man får beror ju på hur mycket du tjänat.
Minimum i månaden ligger på lite mer än 4000:-
Sedan kommer ett barnbidrag på det på 1050:-
Och bostadsbidrag om ni är berättigade det.

Jag själv har lägsta från försäkringskassan, det är 180 per dag (innan skatt) och jag tar ut alla 7 dagar då får jag ut..
Ska se efter..
4297:- i Föräldrapenning.
1900:- i Bostadsbidrag.
1273:- i Underhållsstöd.
1050:- i Barnbidrag.

Detta är väl me eller mindre det lägsta man kan ligga på om man nu bortser från bostadsbidraget då som kan variera rätt mycket.

Hoppas det ger dig lite humm iaf.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Jag 05 maj 2010, 18:14

Ja, om man är ensamstående alltså, man får ju inget underhåll om man är båda två som bor ihop :)
Mitt minne är lite kasst.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Fru A 05 maj 2010, 19:00

MEN HERREGUD JAG MENAR JUH 12 000kr! (inte 1200kr!) :lol:
Fru A
Stammis

Inläggav Jag 05 maj 2010, 19:07

Ser inte hur ni skulle ha problem med ekonomin...?
Eller varför ni inte skulle få ihop det..
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Fru A 05 maj 2010, 19:15

Den största pengartjuven är hans pendelkort som kostar oss drygt 3000kr i månaden för att han ens ska kunna ta sig till skolan. Sen har vi dessutom lagt upp en budget (äkta lyxfällanfantaster här!) och med försäkringar för allt möjligt, tv, internet, hyra, el osv så säger det bara poof! Det jag är mest orolig för är hur mycket (lite?) pengar man får från försäkringskassan under mammaledigheten. För även om man klarar sig på sin "normala" inkomst sen när barnet är redo för dagis måste man juh klara sig under mammaledigheten också. Jag vet typ ingenting om sånt här och försäkringskassans hemsida förvirrar mig mer :P
Fru A
Stammis

Inläggav helenaeg 05 maj 2010, 20:01

har du gått in på deras hemsida och gått in på http://www.forsakringskassan.se/privatp ... er/planera, Där kan du gå in på planera din föräldrapenning utan e-legitimation. Jag gick in där själv nu och skrev in din månadslön x 12 (vet inte om det var före eller innan skatt men nu skrev jag det som innan skatt) och sen att du tar ut maximalt antal dagar per vecka och då blev 6450 kr efter skatt som du får.. Om det däremot är så att du tjänar 12000 efter skatt så blir det ca 17000 innan skatt ( om man räknar att du har 30% i skatt) och då får du ut 9120 kr i månaden.. Det här är ju väldigt prel beräkning men det ger kanske en uppfattning
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav elininorr 11 jun 2010, 06:08

Lyxfällanvarning på oss :/
Insåg när vi skulle skaffa barn att vi är alldeles för slösaktiga.
Ingen av oss har dålig lön men pengarna bara rann iväg.
Jag får ut 16000 efter skatt och min man får ut 19000 efter skatt och ändå hade vi svårt att få pengar över.

Så jag lade upp en budget, kontrollerade var pengarna försvann och insåg att vi köper mkt skrot. Har ett huslån som inte är alltför kostsamt så skulderna är minimala.
Efter budgetkontroll så lade jag upp en ny budget. Jag började även med matschema eftersom jag insåg att vi lade nästan 2000 kronor (!) i veckan på mat för två personer.

Nu när jag är mammaledig lägger vi mindre än 500 kronor i veckan på hushållet (tack vare matschema) och sparar massor med pengar på det sättet.

Så matschema och planera utgifter. Kör mindre bil och promenera mer. Inte lika mycket shopping och fika hemma istället för på stan.
elininorr
Nykomling

Inläggav newhell 11 jun 2010, 06:24

Jag: Ligger inte grund hos försäkringskassan på 180 kr efter skatt/dag? Du borde ju få ut 5300 i månaden om du tar ut 30 dagar i veckan? Eller tar du ut 5 dagar i veckan?

Jag är själv student men kan tipsa om att de går på lönen m an hade innan studier så för mig gick de på det så jag får rätt så bra, trodde jag skulle få grund :P

Känner du det är för lite att leva på så kolla över vad ni klarar er utan som är onödigt och kanske sälj det så ni kan leva bättre ? :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav Lilja74 12 jun 2010, 05:58

Hej!
Kan meddela att om man studerat utan studielån, (eller inte tagit 100% under alla år) så baseras inte SGI på den lönen man hade innan man studerade. Tyvärr!! Jag har två högskole utbildningar, en på 3 år och en på 6 år. CSN lånar bara ut för 6 års studier totalt. Så då är det ömöjligt att ha studielån på heltid, och därmed behåller man inte sin SGI baserad på lönen man haft. Då har jag ändå arbetat i 9 år mellan mina två utbildningar. Jag är asförbannad på FK :evil: Sen är det skatt på de där 180 kr/dag man får, ... blir inte mycket pengar över. Vet inte hur det ska gå faktiskt.
Lilja74
Alltid online

Nästa

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm