-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur kommer jag överleva?!
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur kommer jag överleva?!Snart är det jul, och med julen kommer glöggen fram och jag ÄLSKAR glögg. Min favorit är på 2,5 % och jag vet ju att man ska hålla sig borta från alkohol när man är gravid... Men hur är det om man låter glöggen koka, försvinner inte alkoholen då? För smaken sitter ju kvar, för råkade testa det förra julen, att koka den, haha.
Tacksam för svar, för vad är julen utan glögg??
Re: Hur kommer jag överleva?!Saturus har alkoholfri glögg!!!!! God jul glögg tror jag den heter
Fråga i affärerna nära dig om de har någon alkoholfri glögg och testa dig fram till den du tycker bäst om ^^
Re: Hur kommer jag överleva?!här kan du läsa lite om de olika glöggen som saturnus har
http://www.saturnus.se/products/glogg/
Re: Hur kommer jag överleva?!Oj, såg att din favorit var på 2,5 %... då är det ju svårare. Att koka glöggen tar tyvärr inte bort så mycket som man tror så jag skulle inte rekommendera det. Försök istället hitta en alkoholfri glögg du tycker om.
Saturnus har även koncentrat och då kan man ju kanske blanda lite starkare om man vill och om det smakar bättre. Annars får du väl blanda kokad glögg med en alkoholfri så kanske smaken blir lite mer lik din favorit och då blir det ju mindre alkohol *Wink* det är nog de förslag jag kan ge dig. Hoppas du lyckas hitta en ny favorit^^
Re: Hur kommer jag överleva?!Men allvarligt... Om man dricker en liten kopp glögg 2,5% hur mycket alkohol blir det i blodet? du behöver kanske inte dricka hela flaskan?
Jag dricker inte alkohol när jag är gravid, men en så liten mängd bryr jag mig inte om. jag dricker cider 2,2% och det blir ju mer i blodet av en flaska/burk än en liten glögg på 2,5%. Tom det alkoholfria vinet på systemet har ju 0,5% Men annars får du satsa på en 100% alkoholfri.
Re: Hur kommer jag överleva?!Gotland. det blir inte mycket alkohol för våran del men om man tänkar på bebisen kaknske inte ens färdig utvecklade organ så behövs det ju inte mycket heller
Jag har haft den diskutionen med flera och blev faktiskt lurad för några veckor sedan, Jag frågade extra noga om den var alkohol FRI och fick svaret ja det är saft glögg. När jag sen tog första klunken kände jag alkohol och spottade ut, jag frågade sedan om han kallade 2,5 % alkoholfri vilket han svara ÖÖÖ JAAA. Nu i år sattsar jag på att göra egen saft glögg för att piffa till det hela
Re: Hur kommer jag överleva?!Min favorit är Hjortronglögg och blåbärsglögg
Re: Hur kommer jag överleva?!Förra året tog jag en liten mugg glögg vid ett par tillfällen och kommer säkert göra det detta året också. Vi snackar liksom om 2,2 % på en hel flaska och en mugg innehåller ca 5-10cl..
Tror inte att det är nån fara, men alla gör ju som dom vill.
Re: Hur kommer jag överleva?!Det finns flera sorter med alkoholfri (0,5%) på systemet. Om de inte har i standardsortimentet så kan man be dem beställa hem. Jag har köpt lite olika 0,5 % glögg som jag kommer dricka nu när jag är gravid och på julafton (bebis beräknad i början på december) ska jag smaka lite av årets glögg från blossa. Det går ju att göra egen också och då kan man ju krydda den med det man tycker om men kanske avstå alkoholen;-)
Re: Hur kommer jag överleva?!Kom just hem från koll hos min nya bm. hon frågade om alkohol och tobak. Jag sa att jag inte nyttjade något av det under graviditet, utom glögg 2,5%. Hennes svar va att -Ja, men det räknas inte....
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|