-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVF
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFHej! Hur länge försökte du och din partner att bli gravida innan ni började med IVF? Känner ni att ni fick bra stöd på vägen?
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFHej Stina,
Jag och sambon försökte inte så länge innan vi började med IVF. Vi valde efter ca 9 försök att kolla upp oss privat. Vi valde att gå privat för att det skulle gå snabbt och dessutom hade vi inte försökt ett år så då kändes det rätt att betala själva för undersökningen. Allt såg bra ut och inget som förklarade varför vi inte blivit gravida. Däremot så framkom det att jag hade en låg äggreserv för min ålder varpå jag och sambon efter lite funderande valde att börja med IVF direkt. Vi skulle nämligen precis hinna ett försök innan kliniken stängde för sommaren och vid det här laget hade vi hunnit göra ytterligare ett par egna resultatlösa försök. Den kliniken vi går till har såklart gett oss jättebra stöd men den är ju privat och lever på detta så annat vore ju konstigt. Hälsningar Lejonungen
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFOk! Hur har det gått?
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFHej igen!
Vi är fortfarande inte gravida så sett från den synvinklen så har det inte gått bra men IVF handlar om mer än bara så. Till att börja med behöver man i snitt ca 3-4 försök för att bli gravid så ingen panik ännu. Vi har hunnit två försök nu och på första blev jag gravid men fick ett tidigt missfall, på försök två blev det ett minus. Det som man däremot kan se vid en IVF och inte vid en fertilitetsutredning är hur kvaliten på äggen är och hur bra spermierna befruktar äggen. Dålig kvalite på min ägg skulle ju kunna förklara varför vi inte blir gravida på egen hand tex. Men allt ser bra ut, fina ägg som befruktas bra och ur den synvinklen så har IVFerna gått bra, vi har fått bra odds. Allt tyder (peppar peppar ta i trä) på att vi nån gång ska kunna bli gravida, hoppas att det blir så också! Kram Lejonungen
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFHej!
Jag och min sambo har försökt i drygt två år nu, men vi kontaktade Repro på Sahglrenska redan i dec förra året. I maj geonomgick jag min andra titthålsoperation för att ta bort ev cystor och ta bort endometrios i buken och på utsidan av livmoder, äggledare och äggstockar. Vi fick då veta att vi inte kan bli gravida på egen hand. Det var alldeles för illa tilltygat på äggledarna för att äggen skulle ta sig igenom. Sambons simmare var i toppform, det var ju skönt att veta iallafall. Då sattes vi i kö för IVF också. Efter operationen har jag fått hormonhämmande nässpray i form av Synarela, för att jag inte skall utveckla mer endometrios. Och om ca 6 veckor är det förhoppningsvis dags att sätta in ett litet frö. * började bebisverkstad okt-09
* konstaterad endometrios med operation mars-10. Ny operation maj-11. Därefter Synarela nässpray för att mota endo. * Nedreglering får vänta ett tag till. Jäkla hypo. ![]()
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFIntressant tråd.
Vi började försöka i augusti 2009 och var på första läkarbesöket inför IVF idag, 1 november 2011. Så lite mer än 2 år. Vi hade inte varit folkbokförda på samma adress i 2 år när vi ville börja så vi fick vänta efter utredningen. Det är nog mindre köer i Skåne så jag tycker det har gått snabbt, 2 månader efter mitt telefonsamtal. Därför var privat inget alternativ för oss. Jag får dessutom börja spraya direkt så ingen väntetid där heller. Kan än så länge varmt rekommendera RMC i Malmö. Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/
Bildbevis - http://www.minbebis.com/bilddagbok/Libra Efter 2 år, 7 månader och vårt första IVF fick vi äntligen ett plus ![]() ![]()
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFVi har hållt på i 3 1/2 år. Min sambo berätta för mig efter ett halvår tillsammans att han aldrig skulle kunna få barn på naturlig väg. Han har nämligen en lungsjukdom som har gjort att hans sädesleder har förtvinat. Så jag sa till han direkt att vi måste ställa oss i kö för ivf eftersom vi bor i Sthlm så är köerna väldigt långa. Så efter 1 1/2 års vänte tid och strul med papper fick vi göra vårat första försök som slutade med minus och efter det har vi även hunnit med ett frys försök som också slutade med minus. Just nu är jag inne på mitt tredje försök och har testdag 17/11-11.
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFHej
Jag och min man har försökt i ca ett och ett halvt år. Det är nu konstaterat att han inte längre producerar några spermier (på grund av tidigare testikelcancer som han nu är frisk ifrån) och därför har vi nu blivit remissade vidare till Fertilitet. Min man (Vi) har infrysta spermier som togs innan cellgifterna, så vi kommer att använda dem. Nu väntar vi bara spänt på vårat första möte på Fert. Följ gärna oss på min blogg: http://bonusmamman.bloggo.nu
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFhejsan alla härliga människor!
jag och min sambo har försökt bli gravida under 2 år innan vi sökte hjälp, efter ytterligare 1 år och utredning och inget fel på någon av oss fick vi komma till en IVF-klinik. tycker allt gick så fort va på inskrivning i början av feb. och fick påbörja behandlingen i mitten av feb. så nu har våra veckor gått. utplockning och insättning av ett jätte fint embreo. Idag fick jag göra grav-test, men strecket va så svagt så jag tänker göra ett nytt imorgon, så himla nervös...
Re: Hur länge försökte ni bli gravida innan ni började med IVFMariaS87: Grattis! Vi fick också ett väldigt svagt test på första. RD 9. Nu är jag i vecka 11.
Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/
Bildbevis - http://www.minbebis.com/bilddagbok/Libra Efter 2 år, 7 månader och vårt första IVF fick vi äntligen ett plus ![]() ![]()
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|