Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Hur länge och hur mycket ska man jobba när man är gravid?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Hur länge och hur mycket ska man jobba när man är gravid?

Inläggav cixxi 08 jan 2007, 19:41

Hejsan!
Är gravid kring 16 veckan. har funderat på hur länge man ska jobba som vanligt och när man ska börja trappa ner på arbetstiden. ja jobbar i en stormarknad och känner mig redan trött och orkeslös när jag jobbar undrar hur de blir sen längre fram då??!!
/Cicci
cixxi
Nykomling

Inläggav fumlan 08 jan 2007, 19:51

Hej och välkommen!

Om det är tunga lyft i ditt jobb, och om du inte kan omplaceras och få lättare arbetsuppgifter inom ditt företag, så kan du ansöka om Havandeskapspenning. Denna utbetalas from 60 dagar innan beräknad förlossning och fram till 11 dagar innan BF.

Om du fram till dess inte klarar av ditt arbete, så får du nog bli sjukskriven. Jag tror att det är så.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online

Inläggav Stina 08 jan 2007, 19:56

Välkommen hit! Jag tror det med! Vad har du för arbetsuppgifter? Fungerar det inte att sitta i kassan?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav sara_and 08 jan 2007, 21:18

Hejsan!
Det beror helt och hållet på hur du mår, Jag har jobbat 50% i ca 2 mån nu, sjukskriven 50. Detta pga enorm trötthet, har tänkt fortsätta så fram tills förlossningen men får se om jag orkar. Om du har krävande arbetsuppgifter eller riskfyllt jobb kan du få havandeskap fr om 60 dagar innan förlossningen annars är det sjukskrivning som gäller och om det inte är några problem kan man jobba hela tiden
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sara_and
Alltid online

Inläggav Tezza 02 maj 2007, 09:14

Det beror ju helt på vad du har för jobb och för arbetsuppgifter, om du kan omplaceras om det är för tungt. Men framförallt på hur du mår senare i graviditeten.

Jag jobbade till två veckor innan BF min första graviditet och andra gången till en månad innan då jag tog semester. Första graviditeten jobbade jag som säljare på Guldfynd och det är ju inte så tungt med en mage och andra jobbade jag som smbarnsimsinstruktör inte heller så tung.
Tezza
Nykomling

Inläggav shoegal 11 maj 2007, 13:00

Jag blev idag sjukskriven på 25% av MVC-läkaren, känns helt otroligt skönt! Har haft järnbrist de senaste fem veckorna och trots en massa extra järn så blir värderna inte bättre. Jag jobbar uppsökande med svårt psykiskt sjuka missbrukare och de är extremt krävande (känns som om jag har 20 barn på jobbet redan) så jag har varit helt slut de senaste veckorna; kan inte ens beskriva hur trött jag är. Efter lunch har jag varit redo att gråta för att jag har varit så trött och undrat hur jag ska orka jobba resten av dagen och när jag kommit hem har jag knappt orkat laga mat, utan har lagt mig på soffan och blundat. Jag hoppas 25% sjukskrivning räcker för att jag ska bli lite piggare, om inte får jag väl lov att be om 50%.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav Sarab 18 maj 2007, 07:56

Vad jag har hört ska man jobba så länge man känner att man orkar. Är det tunga lyft och så, är det bättre att trappa ner sina arbetstider eller bli sjukskriven. Lyssna på din kropp!!! du känner själv när du inte orkar längre
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav KramKolan 28 maj 2007, 07:19

Vart vänder man sig sen när dte bröjart bli jobbigt? är det sin barnmorska man ska prata med? Eller är det sin familjeläkare eller hur går det till??
Bild

Bild
Användarvisningsbild
KramKolan
Alltid online

Inläggav shoegal 28 maj 2007, 11:16

Jag pratade med min BM och så fixade hon en tid hos MVCs läkare.
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm