-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Hur mycket ersättning ger ni era små?
8 inlägg • Sida 1 av 1
Hur mycket ersättning ger ni era små?Vi hade problem med viktuppgång på Vilmer i början så BVC rekommenderade oss att ge ersättning. Vi märkte stor skillnad på Vilmer när vi började med ersättning och han gick upp fint på den. Han väger nu 5400 g och är 1,5 månad gammal. Födelsevikt var 3780 g. Han har varit (eller bara verkat!?) väldigt hungrig så vi har blandat 150 ml vatten med pulver av NAN Pro vid varje måltid. Han får ca 6 måltider per dygn. Vår BVC tyckte att han hade gått upp "för mycket" nu och att vi ger för mycket ersättning. Hon tyckte att vi skulle ge 130 ml (färdigblandad antar jag och då ligger det väl på 120 ml vatten + pulver) vid varje måltid. Däremot så står det ju på paketen att det är bara riktlinjer och det är barnets aptit som avgör hur mycket ersättning dom ska få. Undrar hur mycket ni andra ger till era barn? Vad säger era BVC?
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Jag får nog hålla med BVC om att 150ml låter lite väl mycket! Julian är 6 månader och äter 180ml + pulver, så 200 ml färdigblandad ersättning.
Det är givetvis olika för alla barn, men dom ska ju inte gå upp "för mycket" precis som dom inte ska gå ner heller. 150-200g/ vecka är vad vi fått höra hela tiden och då är Julian en liten kille som har en del att ta igen. Sen ska du inte lyssna för mycket på BVC heller, det är ju ert barn, inte deras
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Vår son är tre månader och äter endast ersättning. Han har gått upp från 2500g till 5750 g på tre månader. Vårt BVC säger att vi bara ska låta honom äta tills han är mätt och så ofta som han själv vill för han kräks upp eventuellt överflöd.
Det blir ungefär 130 ml var 3-4 timma.
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Det är så olika från BVC till BVC! Nu är Vilmer 4 mån och får färdigblandat totalt 200 ml. Men han är en stor kille och vägde 7320 g vid 3,5 månad...
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?I den åldern gav jag min son 90-120ml nan 1. Var 3e-4e timme ca.
Så 150 låter ganska mycket, det är vad min son dricker idag inför nattningen.
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Hej!
Jag har en son på nu 4 månader. Han har från början varit lite större i vikt o längd än normalt för han ålder. Jag har givit ersättning från start i stort sätt o han åt 150 ml som 1.5 månaders bebis. Jag tycker verkligen inte man kan saga att man ger dom för mkt, med tanke på att dom kräks isf eller inte vill äta mer o då kan man minska antalet ml. Nu är han 4 månader o äter fortfarande 150 ml o är glad o nöjd o ökar normalt i vikt. Alla barn är individuella o man lär känna vad sitt egna barn är i behov av. Så ge den de den vill ha o mår bra utav. Glad bebis =Glad mamma
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Minns inte hur mycket Nike drack, men hon fick så mycket hon ville ha.
Re: Hur mycket ersättning ger ni era små?Jag ger min son som är två månader 200ml ersättning och han äter ca 4-5 flaskor per dygn, jag ökar mängden mat när han inte verkar mätt på det han fått ( vi ger honom babysemp 1) så han får själv styra hur mycket han vill ha och som jag fick höra på bb så äter bebisar aldrig!? Förmycket för då kommer det i retur, och på bvc säger dom bara att det är bra att han har god aptit, han vägde 3460 när han föddes och nu väger han 6500
8 inlägg • Sida 1 av 1
|