Teresa Hellgren

Hej Soha! Koffein finns det i choklad, men främst i mörk choklad....

Kostrådgivare

Hur mycket gick ni upp??

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Hur mycket gick ni upp??

Inläggav Smulan 17 maj 2010, 17:39

Hej på er!!!
Jag blev lite chockad i helgen då jag vägde mig...säkert helt normalt, bara jag som inte hängt med..
Vägde mig i helgen och jag har gått upp ca 3 kg sen jag plussade och nu är jag i 5 månaden (v.18). 1 kilo av dem har jag gått upp över helgen. Min sambo fattade inte varför jag blev så upprörd och sa att det hade varit värre om jag gått ner en massa kilon...
Ni som är i samma månad som mig, hur mycket har ni gått upp???
Jag vet att man inte ska hänga upp sig allt för mycket på vikten men blev lite snopen när det bara säger poff.... :oops:
Kram Smulan
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Re: Hur mycket gick ni upp??

Inläggav Darkie 17 maj 2010, 18:09

Med första barnet gick jag upp 25kg, vilket är alldeles för mycket..enligt mig. Men denna graviditet har jag gått ner 10kg istället. Men det bror nog på att under förra grav så mådde jag inte illa en enda gång men nu har jag gjort det sen början. Att gå upp är egentligen bara bra för då vet man att bebisen får mat, å andra sidan så har jag hört nånstans att om man är mullig(som jag är) redan i början av grav så kan man ibland gå ner i vikt och hålla vikten hela grav då bebisen tar det "fett" och den näringen h*n behöver av det som redan finns i kroppen. 3kg är inte mycket på 18 veckor, men det blir mer...vilket som sagt bara är bra. : )
Bild
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Darkie
Alltid online

Inläggav Happy 17 maj 2010, 19:21

Hej! jag är i nästan samma vecka som du och jag har gått upp 5 kilo.
med min förra graviditet gick jag upp 19 kilo totalt.
det är bra att lägga på sig, för det tar så mkt av en när man går igenom förlossning och amning sen! så jag tycker inte du ska oroa dig över dina 3 kilon :wink:
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav helenaeg 17 maj 2010, 19:40

Hej. Jag hade i din vecka gått upp ca 4 kg tror jag och sen efter det har jag gått upp 6 kg till. Jag har också haft så att jag helt plötsligt gått upp massor på en vecka så det kan gå stötvis. Förra veckan när jag vägde mig hade jag te x gått upp 3 kg på två veckor och i morse när jag vägde mig hade jag gått ner 0,6 kg av dom kilona så det växlar. Är varken konstigt eller något du behöver oroa dig för. Du SKA ju gå upp i vikt och om du inte gått upp så mycket hittills så kan ju kroppen ta igen det sen när det bheövs.. barnet växer ju också och moderkakan och livmodern så det är helt normalt.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Smulan 18 maj 2010, 10:45

Tack för era svar!!
Jo ni har ju rätt..man ska ju gå upp i vikt. Vägde 58 kg när jag plussade och det är väl ganska bra...det jobbiga är ju att jag är en riktig sockerråtta :oops: ibörjan av graviditeten så hade jag en godisperiod men den la sig och jag var inte alls sugen. Men nu har det suget kommit tillbaka med dunder och brak..vill ju inte samla på mig en massa extrakilon...har väldigt lätt för att gå upp i vikt i vanliga fall..
Kram Smulan
Bild
Användarvisningsbild
Smulan
Stammis

BF: 101024
Bor: I stan
Status: Mamma till en underbar liten tjej!!

Inläggav exit 27 aug 2010, 07:13

3kg totalt i vecka 8 är väl jättelite? Enligt vad jag läst så är det normalt att gå upp 1-3 kilo de först 12 veckorna, så det har ju gjort bra tycker jag ;)

Fast jag förstår viktångesten, jag känner precis likadant.
Bild

MA 8/1-12 (v17+2)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav stajners 30 aug 2010, 19:38

Tycker inte att du ska oroa dej och noja över vikten. Det är fullt normalt att gå upp 12.5 kg för det är vad allt väger under en graviditet. T ex bröst, livmoder, bebis, moderkaka, fostervatten mm.

Jag gick upp bara 4-5 kg under en lång period. Sen på slutet sa det pang och jag samlade på mej MASSOR med vätska. Men slutade på +9 kg och då hade jag att ta av sedan innan. Gick dessutom ner 12 kg snabbt efter förlossningen, men sen gick jag upp en del när jag slutade amma.

Hoppas gå upp lite denna gång med (peppar, peppar) men ska se till att inte vräka i mej godis när jag slutar amma. Man blir sjukt godissugen när man ammar!!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav exit 31 aug 2010, 05:43

stajners skrev:Tycker inte att du ska oroa dej och noja över vikten. Det är fullt normalt att gå upp 12.5 kg för det är vad allt väger under en graviditet. T ex bröst, livmoder, bebis, moderkaka, fostervatten mm.

Jag gick upp bara 4-5 kg under en lång period. Sen på slutet sa det pang och jag samlade på mej MASSOR med vätska. Men slutade på +9 kg och då hade jag att ta av sedan innan. Gick dessutom ner 12 kg snabbt efter förlossningen, men sen gick jag upp en del när jag slutade amma.

Hoppas gå upp lite denna gång med (peppar, peppar) men ska se till att inte vräka i mej godis när jag slutar amma. Man blir sjukt godissugen när man ammar!!

Blir man?! Usch, det var ju inte alls roligt att höra :shock:
Bild

MA 8/1-12 (v17+2)
Användarvisningsbild
exit
Alltid online

Status: Det kom en underbar liten kille 20110227

Inläggav Emma_87 01 sep 2010, 09:01

Hej är i vecka 23 och jag har gått upp 8 kilo :shock: men som sagt av många ovan så är det bättre att gå upp än att gå ner i vikt...
Jag känner oxå en slags viktångest då jag är rädd att jag inte ska bli av med extra kilona efter grav.
Men det är bara att bestämma sig för att man ska gå ner i vikt så gör man det. Jag körde en GI-nolldiet här för 2 år sedan, gick ner 10 kilo på 2 månader.. Så slappna av och njut av att vara gravid, man behöver ju inte äta massa godis och onyttigt, men äta det kroppen säger att den behöver :) Lycka till nu!
Kram Emma
Emma_87
Nykomling

BF: 080111

Inläggav helenaeg 01 sep 2010, 09:31

Jag gick totalt upp 12 eller 13 kg vilket är helt sunt och normalt. Har nu 4 -5 kg kvar att gå ner men jag går ner lite varje vecka så jag är inte oroad längre. Så länge man vet med sig att man inte är väldigt ohälsosam och äter massor av pizza, bullar och sånt så går man oftast upp det som behövs för just sig, man ska gå upp i vikt och man går ner det igen.
Alla blir inte sötsugna av amningen så oroa er inte för det nu.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm